تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۷
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۰۶۵۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

نقش گزارش عملکرد شرکت‌ها و قیمت ارز

‌می‌متالز - گزارش‌های عملکرد فصلی و سالیانه شرکت‌ها در کنار نوسانات عمدتا منفی و با شیب تند قیمت ارز، از جمله محرک‌های بازار در روز‌های پیش رو در سمت مثبت و منفی خواهد بود.

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روز گذشته شاهد بهبود اندک روند معاملات از حیث نقدشوندگی و افزایش ارزش معاملات بودیم. ارزش معاملات خرد به بیش از ۲.۴۰۰ میلیارد ریال رسید که صرفا نسبت به روز قبل از آن که کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان بود وضعیت بهتری را نشان می‌دهد. با این حال، این ارزش نسبت به میانگین ارزش معاملات ماه‌های گذشته که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، عدد ناچیزی محسوب می‌شود.

برخی بر این باورند که بخشی از جمع شدن صف‌های فروش روز گذشته مربوط به اعتراضات صورت گرفته توسط برخی سهامداران در ورودی مجلس شورای اسلامی بوده است.

در بازار روز گذشته شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در برخی گروه‌ها مثل گروه پالایشگاهی ها، فلزات اساسی و گروه بانکی بودیم. با این حال در گروه‌های کوچک‌تر همچنان عدم نقدشوندگی و باالطبع عدم تغییر قیمت ها، نمود بیشتری داشت.

شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته با افت در حدود ۸ هزار واحدی به یک میلیون و ۲۱۷ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل هم وزن نیز همانند روز‌های اخیر با کاهش کمتری همراه بود و صرفا ۰.۱۶ درصد افت را تجربه کرد و به ۴۳۱ هزار و ۷۷۲ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه هنوز با راهکار‌های عملی جهت احیای توافق هسته‌ای ایران فاصله وجود دارد، اما گفت که گفتگو‌های احیای برجام در وین به مرحله تهیه پیش‌نویس وارد شده است. اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «در جمع‌بندی نتایج دو هفته ارزیابی درباره احیای برجام می‌توانیم با رضایت بگوییم که مذاکرات وارد مرحله تهیه پیش‌نویس شده است». وی همچنین افزود: با راهکار‌های عملی هنوز فاصله زیادی داریم، اما از فقط صحبت کردن به توافق کردن روی گام‌های مشخص برای حرکت به‌سمت اهداف رسیده‌ایم.

در گروه بانکی، درحالیکه بودجه امسال، بانک‌ها را مجاز به مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری تا ۴۰ درصد از منابع آن‌ها دانسته است، یک مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد بانک‌ها بیش از این سرمایه‌گذاری کنند و فقط ۱۰ درصد می‌توانند در شرکت‌ها سهم داشته باشند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا از محل منابع خود تا ۴۰ درصد در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند و پنج سال بعد از بهره‌برداری، آن‌ها را واگذار کنند. در حالی که پیش از این، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بانک‌ها از این مشارکت منع کرده بود.

در این زمینه، عباس معمارنژاد - معاون امور بانکی وزیر اقتصاد - تاکید می‌کند که فراهم شدن این امکان برای بانک‌ها به معنای بنگاه‌داری نیست، زیرا متولی اکثر سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کشور، بانک‌ها هستند.

علاوه براین، یک مقام مسوول در بانک مرکزی، گفت: این تبصره بانک‌ها را مجاز به مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری دانسته، اما به این معنی نیست که بانک مرکزی مجاز بداند و اجازه نمی‌دهد بیش از این سرمایه‌گذاری کنند.

در خبری از بازار سرمایه، سازمان بورس شرکت‌های کارگزاری را با رعایت ۸ شرط مجاز به انجام معاملات الگوریتمی دانست و اعلام کرد: استفاده از الگوریتم‌های ناقض قوانین و مقررات بازار سرمایه و دستورالعمل انضباطی ممنوع است. به این ترتیب شاهد بازگشت تدریجی روند‌های معاملاتی گذشته به بازار هستیم و در نهایت نیز اثرات ناشی از ممنوع کردن معاملات الگوریتمی در تغییر روند بازار و کاهش افت آن مشخص نشد و به نظر می‌رسد که دستورالعمل‌ها و قوانین بازار سرمایه تبدیل به بازیچه‌ای برای مسئولین در جهت تسکین موقت مشکلات بازار سرمایه را دارد. همچنین در خبری دیگر از بازار سرمایه، روح‌الله دهقان از مصوبه تازه هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر دسترسی تمام سهامداران به ۵ مظنه برتر خبر داد و مزیت اجرای این مصوبه را دسترسی یکسان به اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های بهتر دانست.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: پیش از این و بنابر دستورالعمل افشای اطلاعات بورس و فرابورس، سایت TSETMC مجاز به انتشار سه مظنه برتر بود. در حال حاضر این موضوع اصلاح شده و ۵ مظنه در اختیار سهامداران قرار گرفته است. براین اساس، ۵ مظنه برتر در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار می‌گیرد.

بازار امروز

افزایش حجم معاملات و افزایش نوسانات قیمتی در کنار جمع شدن (که البته با توجه به انباشت سفارش‌های فروش در چند روز گذشته با قاطعیت نمی‌توان از کاهش فشار فروش در این مقطع زمانی صحبت کرد) برخی صف‌های فروش در نماد‌های اصلی و تاثیرگذار در شاخص کل (که مطلوب مسئولین سازمان نیز خواهد بود)، محتمل‌ترین پیش‌بینی معاملات امروز خواهد بود.

گزارش‌های عملکرد فصلی و سالیانه شرکت‌ها در کنار نوسانات عمدتا منفی و با شیب تند قیمت ارز، از جمله محرک‌های بازار در روز‌های پیش رو در سمت مثبت و منفی خواهد بود.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده