تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۰۶۸۷۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در کارگروه تخصصی شورای گفتگو مطرح شد:

دپوی ۲ میلیون حلقه لاستیک به دلیل مشکلات سامانه تخصیص تایر

‌می‌متالز - محدودیت‌های ناشی از الزام خریدوفروش لاستیک از طریق سامانه تخصیص تایر در تازه‌ترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، تازه‌ترین نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به درخواست انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور با موضوع بررسی مشکلات سامانه تخصیص تایر به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد و نمایندگان انجمن صنایع لاستیک، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کل کشور، اتاق اصناف ایران و کمیسیون صنعت اتاق ایران در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه محسن عامری، مدیر دبیرخانه شورای گفتگو با برشمردن مشکلاتی که سامانه تخصیص تایر در حال حاضر برای فروشندگان تایر و به‌تبع آن برای تولیدکنندگان تایر ایجاد کرده است، تأکید کرد که این مشکلات باعث افزایش هزینه‌های انبارداری و سرمایه در گردش تولیدکنندگان، فرآیند‌های اضافی در ثبت و خرید تایر برای نمایندگان فروش و خرده‌فروشان شده است.

او ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه در حال حاضر تأمین ارز برای این صنعت از طریق سامانه نیما انجام می‌پذیرد و قیمت‌گذاری‌ها در محصولات بر مبنای این نرخ است، شکاف قیمتی بازار آزاد و قیمت مصوب کارخانه از بین رفته است و لذا الزام انجام ثبت و حواله خرید لاستیک از طریق سامانه وجود ندارد.

در ادامه تقی گنجی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش لاستیک کشور گفت: به علت مشکلاتی که سامانه درفروش لاستیک ایجاد کرده است، هم‌اکنون یک‌میلیون حلقه لاستیک در انبار کارخانه‌ها و یک‌میلیون هم در انبار نمایندگان فروش دپو شده و هزینه‌های متعدد انبارداری و سرمایه در گردش را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

گنجی افزود: مقررشده بود کارکرد سامانه تخصیص تایر برای تایر‌های سواری تنها به‌منظور ثبت آماری باشد و برای صدور حواله‌های خرید الزامی بر استفاده از سامانه وجود نداشته باشد این موضوع به‌صورت بخشنامه نیز به تولیدکنندگان لاستیک ابلاغ‌شده است، اما هنوز برای تایر‌های مورداستفاده در ماشین‌های سنگین مشکلاتی وجود دارد و تنها برای یک سایز خاصی از تایر (۱۲-۲۴) اجازه فروش ۵۰ درصد خارج از سامانه تخصیص تایر صادرشده است، لیکن درخواست ما این است که برای سایر سایز‌ها نیز همین شرایط ایجاد شود.

سپس امامی رئیس گروه لاستیک در معاونت بازرگانی وزارت صنعت ضمن اعلام اینکه یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های سامانه جامع تجارت جلوگیری از قاچاق کالا است، اظهار کرد: در حال حاضر برای تایر‌های سواری فقط ثبت در سامانه باید انجام شود و صدور حواله از طریق سامانه حذف‌شده است و با توجه به لزوم جلوگیری از ایجاد بحران در تقاضای تایر، برای تایر ماشین‌های سنگین هم بنابراین شده است پس از یک ماه بررسی وضعیت بازار چنانچه مشکلی پیش نیامد، الزام حواله از طریق سامانه برای سایز‌های دیگر نیز حذف شود.

در بخش دیگری از جلسه نیما بصیری نماینده کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز خواستار نقش‌آفرینی بیشتر اتاق اصناف درزمینهٔ توزیع و فروش تایر و اعتماد بیشتر دولت به بخش خصوصی شد. در این خصوص سقایی نماینده اتاق اصناف نیز خواستار این شد که در بحث فروش تایر اختیارات بیشتری به اتحادیه‌های صنفی فروش تایر داده شود.

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان تایر هم گفت: که در مورد تایر‌های سواری مشکل حل‌شده است، اما در مورد تایر‌های سنگین کماکان مشکل وجود دارد و الزام فروش از طریق حواله باعث ایجاد مشکلاتی مانند عدم امکان توافق فروشنده با مشتری نظیر فروش شرایطی (اقساطی و ترکیبی) شده است. وی همچنین اشاره کرد که بیشترین مشکلات در بخش تایر‌های ۳۱۵ وجود دارد که به علت تولید داخلی در حدود ۳۰ درصد نیاز بازار، مابقی می‌بایست از طریق واردات انجام شود که این مورد همکاری بیشتر وزارت صمت و بانک مرکزی در تسهیل واردات را می‌طلبد.

نمایندگان سازمان راهداری نیز در این جلسه بیان کردند که با توجه به عدم تخصیص ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) به لاستیک سنگین، بخشی از تقاضای لاستیک سنگین که منتظر دریافت تایر باقیمت پایین بودند، روانه بازار خواهد شد و فشار تقاضا افزایش خواهد یافت و در صورت عدم پایش این تقاضا با بحران مواجه خواهیم شد؛ بنابراین برای مدیریت این شرایط باید کمیته پایشی برای رصد فروش لاستیک‌های ماشین سنگین با مشارکت سازمان راهداری ایجاد شود.

در انتهای جلسه مقرر شد با توجه به بخشنامه وزارت صنعت برای رفع مشکل تایر‌های سواری و بررسی رفع مشکل در یک ماه آتی برای سایز‌های مختلف تایر سنگین، ضمن پایش عملکرد سامانه تخصیص تایر و بخشنامه مذکور از سوی انجمن و اتحادیه در این‌یک ماه، گزارش مربوطه به دبیرخانه شورای گفتگو ارسال شود تا در صورت عدم وجود مشکل در رفع محدودیت‌های ایجادشده در این‌یک ماه، موضوع با سایر تایر‌ها در اندازه‌های دیگر نیز تعمیم یابد و با همکاری وزارت صنعت، کل محدودیت‌های ناشی از الزام خریدار و فروشنده لاستیک خودرو از طریق سامانه تخصیص تایر حذف شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده