تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۵
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۰۸۱۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چین در تلاش برای کنترل قیمت سنگ آهن

‌می‌متالز - چین هفته گذشته اعلام کرد تعرفه‌های صادرات برخی محصولات فولادی و مواد اولیه را حذف می‌نماید تا مصرف سنگ آهن را کاهش دهد چرا که قیمت‌ها اخیرا خیلی رشد داشته و بر بازار داخلی اثرات منفی داشته است و عرضه کنندگان خارجی همچون استرالیا از این شرایط سود می‌برند. تعرفه برخی دیگر از مواد اولیه وابسته به صنعت فولاد نیز اصلاحاتی داشته و تعرفه صادرات برخی محصولات سنگ آهن نیز بالا رفته است.

به گزارش می‌متالز، به نظر فعالان بازار این تصمیم واردات سنگ آهن گران را کنترل می‌کند و در نتیجه قیمت فولاد را پایین می‌آورد. چین در تلاش است به توسعه معادن سنگ آهن داخلی بپردازد و با حذف موقت تعرفه واردات چدن، و فولاد خام و مواد اولیه بازیافتی (قراضه)، فرو کروم و سایر محصولات می‌تواند واردات سنگ آهن را به میزان چشمگیر کاهش دهد. تعرفه واردات یک درصد اعلام شده از این رو تاثیر زیادی نخواهد داشت، ولی این سیاست به مرور در کنار سایر سیاست‌ها قیمت به شدت صعودی سنگ آهن را نیمه دوم سال کنترل می‌کند.

رشد سریع قیمت فولاد موجب شد فولادسازان چینی نتوانند با رشد قیمت سریع سنگ آهن خود را هماهنگ نمایند. بازار سنگ آهن که تحت سلطه چند شرکت معدنی است و مکانیزم قیمت گذاری نامشخص و غیر منطقی دارد موجب شده قیمت اخیرا رکورد‌های جدید را بشکند.

در سه ماه نخست سال واردات سنگ آهن به چین ۲۸۳ میلیون تن ثبت شد که ۸ درصد رشد سالانه داشت در حالی که قیمت وارداتی نیز میانگین ۱۵۰.۷۹ دلار هر تن را داشته که رشد ۶۴.۵ درصدی نسبت به سال قبل داشت. این امر قیمت فولاد را به شدت در چین بالا برد به طوری که پایان ماه مارس شاخص قیمت فولاد چین ۱۳۶.۲۸ دلار هر تن شد که ۹.۴۴ درصد نسبت به ابتدای سال رشد داشت. با توجه به این که رشد قیمت سنگ آهن اثرات شدیدی بر صنعت فولاد چین دارد انجمن آهن و فولاد این کشور به دنبال راهکار‌های مقابله بود و این سیاست جدید تعرفه‌ها که از امروز اول ماه می‌اجرا می‌شود راهکاریست برای کنترل تقاضای سنگ آهن و کاهش وابستگی به واردات آن و در واقع در درازمدت اثرات خود را نشان خواهد داد.

از طرفی امکان واردات قراضه برای جایگزینی فراهم شده تا واردات سنگ آهن کاهش یابد. در حالی که این اقدام برای محافظت از صنایع داخلی بوده در راستای افزایش تنش میان چین و استرالیا نیز رخ داده است چرا که استرالیا ۶۰ درصد واردات سنگ آهن چین را در دست دارد.

واضح است که استرالیا از افزایش قیمت سنگ آهن سود برده و ارزش صادرات آن به چین به شدت رشد داشته است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده