تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۲
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۸۱۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیشنهاد تأمین منابع بازارگردانی از سود قابل تقسیم

‌می‌متالز - نفس عمل بازارگردانی اقدام مناسبی بود، اما این اقدام با توجه به شرایط پیش روی بازار و به علاوه اتفاقاتی که گریبان‌گیر بازار شد، نتوانست به موفقیت چندانی برسد.

به گزارش می‌متالز، علت این موضوع را باید خارج شدن شرایط بازار از حالت طبیعی خود دانست. علاوه بر آن باید به شرایط غیرطبیعی بازار مورد دیگری را نیز اضافه کرد آن هم این‌که شرکت‌ها منابع محدودی برای بازارگردانی داشتند و به همین دلیل نتوانستند آن‌طور که باید و شاید از منابع موجود در جهت حمایت سهام استفاده کنند.
در حال حاضر برای رفع مشکلاتی که در خصوص بازارگردانی اغلب سهام شاهد آن هستیم پیشنهاد می‌شود که به جای محول کردن بازارگردانی به ناشر، بخشی از سودی که قرار است در پایان سال تقسیم شود برای این کار تخصیص داده شود. برای این کار لازم است دستورالعمل الزام قرار داده شود که بخشی از سود‌های DPS را به بازارگردانی اختصاص دهند.
با این روش شرکت‌ها الزام بخشی از سودی که قرار است به سهامداران پرداخت کنند را صرف بازارگردانی کرده و از سهامشان حمایت کنند. اینکه شرکت‌ها بخشی از منابعشان را درگیر سهام خود کنند به نظر می‌رسد خیلی نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. در حال حاضر شاهد هستیم که بسیاری از سهم‌های بزرگ در شرایط فعلی بازارگردانی انجام می‌دهند، اما با توجه به صف فروش سنگین خرید وجود بازارگردان فایده‌ای ندارد. همچنین پیشنهاد می‌شود با نزدیک شدن به مجامع، شرکت‌ها دستورالعملی را تعریف کنند که بخشی از سود قابل تقسیم را به بازارگردانی سهم اختصاص دهند. به نظر این روش نسبت به موظف کردن ناشر به ورود منابع برای بازارگردانی و جمع کردن سهم خودشان موفق‌تر خواهد بود علاوه بر اینکه شرکت‌ها نیز در حال حاضر در شرایط مناسبی به سر نمی‌برند.
اگر این مساله را برای همه شرکت‌ها در نظر بگیرند رقم قابل توجهی به منظور بازارگردانی تأمین خواهد شد. همچنین اگر همه شرکت‌ها را در نظر بگیریم چیزی حدود ۲۴تا ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این امر جمع‌آوری خواهد شد که می‌توان با این ارقام کل بازار را سازماندهی کرد.
اگر سازمان بورس نیز قانون را اصلاح کند و دستورالعمل ابلاغی به شرکت‌ها دهد و در مجامع مانند حسابرس، بازارگردان نیز معرفی شود می‌توان بسیاری از مشکلات مربوط به بازارگردانی را از میان برداشت. به طور مثال می‌توان پیشنهاد داد که چند بازارگردان در مجمع معرفی و انتخاب شوند و براساس انتخاب اعضای مجمع بازارگردان تعیین شود. با این کار بخشی از سود قابل تقسیم در جهت حمایت از سهام تخصیص داده می‌شود که به نظر می‌رسد مردم نیز از این طرح استقبال کنند. با این روش فشار زیادی که بر روی دوش ناشر است، برداشته خواهد شد.

نیما فاضلی، کارشناس بازار سرمایه
منبع: صدای بورس
 

عناوین برگزیده