تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۹۷۸
کد خبر: ۲۰۸۵۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
مد‌‌‌‌یر‌عامل فولاد‌‌‌‌ مبارکه مطرح کرد‌‌‌

تامین مواد اولیه؛ بزرگ‌ترین چالش تولید

‌می‌متالز - برای عبور از مرز تولید ۵/ ۷میلیون تن تا پایان سال ۱۴۰۰ د ر فولاد مبارکه، باید مشکل اصلی د ر زمینه تامین مواد اولیه با همکاری شرکت‌های معد نی برطرف شود. حمید رضا عظیمیان، مد یرعامل فولاد مبارکه با بیان این مطلب د رخصوص اهد اف و برنامه‌های این شرکت د ر سال‌جاری گفت: یکی از اهد اف شرکت د ر سال‌جاری اجرای پروژه‌های توسعه‌ای د ر تمام استان‌های کشور است که د ر این زمینه پروژ‌های زیاد‌ی را به میزان ۵۰هزار میلیارد تومان تعریف کرد یم.

به گزارش می‌متالز، وی با بیان اینکه بخشی از این پروژه‌ها د ر حال اجرا است، اما تعد اد‌ی از آن‌ها به‌د لیل موانع و مشکلات د اخلی هنوز د ر بلاتکلیفی به سر می‌برد، افزود : برای اجرای این پروژه‌ها، ما به لحاظ تامین منابع (ریالی و ارزی)، د انش فنی و حتی عقد قرارد اد‌های خارجی با وجود تحریم‌ها هیچ‌گونه مشکلی ند اریم و مشکلات و موانع پیش‌رو، بیشتر ناشی از محد ود یت‌های د اخلی است که انتظار د اریم د ر سالی که با عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زد ایی‌ها نام گرفته است، این موانع برطرف شود تا د ر نهایت زمینه ایجاد اشتغال و رونق تولید د ر کشور فراهم شود.

عظیمیان در ادامه در مورد طرح‌ها و برنامه‌های فولاد مبارکه برای سال ۱۴۰۰ با توجه به شعار سال خاطرنشان کرد: ۹ پروژه د ر د ستور کار د اریم که ابرپروژه نورد گرم ۲ را می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها برشمرد. با اجرای پروژه نورد گرم ۲ (طرح شهید قاسم سلیمانی)، زنجیره تولید د ر این شرکت تکمیل و به ۲/ ۷میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل فولاد مبارکه، تکمیل طرح ۸۰۰ هزارتن فولاد سفیددشت را نیز از جمله طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه برشمرد و یاد آورشد: افزایش ظرفیت زیر سقف از ۵/ ۱ به ۲میلیون تن تختال فولاد و احد اث کارخانه تولید ورق عریض ۲/ ۱میلیون تنی پلیت میل د ر فولاد هرمزگان نیز از اهم طرح‌های توسعه‌ای فولاد است.

عظیمیان تصریح کرد: پروژه تکمیل واحد‌های کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی و رساندن آن‌ها به ظرفیت مورد نظر در استان خراسان رضوی، اصلاح خطوط نورد سرد گالوانیزه د ر ورق خود روی چهارمحال و بختیاری که به موجب آن محصولی باکیفیت و جد ید برای خود روسازی و لوازم خانگی تولید خواهد شد، طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید محصول نهایی (ورق گالوانیزه) در فولاد امیرکبیر کاشان که د ر گام نخست نسبت به احد اث واحد اسید شویی به ظرفیت ۵۰۰هزار تن و همچنین خط نورد سرد به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال برای تکمیل زنجیره، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی، همچنین به احد اث واحد فولاد سازی و ریخته‌گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک و طرح تولید کک نفتی شرکت اروند کک ایرانیان (۴۰ هزار تن کک نفتی) به‌عنوان پروژه‌های توسعه‌ای گروه فولاد مبارکه اشاره کرد و در ادامه طرح تحول د یجیتال را یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌های شرکت خواند و افزود: با اجرای این پروژه بزرگ چهارساله، مبارکه به یک شرکت هوشمند تبدیل خواهد شد که نتیجه آن افزایش ۶ تا ۸درصد‌ی بهره‌وری است.

به گفته وی همچنین در سال‌جاری ۲۲ پروژه طرح تحول دیجیتال که توسط شرکت‌های دیجیتالی و استارت‌آپ‌ها انجام خواهد شد به فولاد مبارکه اضافه می‌شود که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بیشتر برای سهامداران، موجب اشتغال‌زایی برای نسل جوان می‌شود.

عظیمیان با اشاره به اینکه تا پایان نیمه نخست امسال حدود نیمی از ۲۲ پروژه طرح تحول دیجیتال منجر به قرارداد خواهد شد، گفت: به گونه‌ای که تا پایان خرداد قرارداد ۷ پروژه از طرح‌های یاد شده تکمیل می‌شود.

وی در مورد برنامه تولید فولاد مبارکه در سال جاری نیز افزود: تمام تلاش ما این است که از عدد ۵/ ۷میلیون تن تولید در سال ۱۴۰۰ عبور کنیم. مدیر عامل فولاد مبارکه با اشاره به تولید ۷۰۰هزار تن در یک ماه فروردین امسال تصریح کرد: این د رحالی است که رکورد قبلی ماهانه تولید شرکت ۶۳۰هزار تن بود. چنانچه بخواهیم تا پایان سال جاری از میزان تولید ۵/ ۷میلیون تن عبورکنیم، باید مشکل ما در زمینه تامین مواد اولیه برطرف شود که در این راستا، متاسفانه شرکت‌های معدنی همکاری خوبی ندارند.

عظیمیان در مورد موانع تولید و حمایت‌های لازم برای برون رفت از مشکلات موجود تصریح کرد: ما با وجود داشتن پلنت‌های گندله، کنسانتره و آهن‌اسفنجی، اما برای تامین پایدار، نیاز به انواع مواد اولیه داریم که در این راستا نیاز است تا تدابیری اتخاذ شود که فرآیند تولید د ر واحد‌ها با تاخیر روبه‌رو نشود.

وی اد امه داد: درحالی که انتظار می‌رود امسال به ناچار به علت گرمای تابستان و سرمای زمستان با کمبود برق و گاز مواجه خواهیم شد، اما نکته مهم این است که در تامین مواد نباید مشکلی وجود داشته باشد. متاسفانه واحد‌های معدنی با ایجاد واحد‌های فولاد‌ی شرایطی ایجاد کرده‌اند تا ما با کمبود مواد اولیه مواجه شویم. ضمن اینکه این واحد‌ها از پیگیری مصوبات معدنی وزارت صمت برای توزیع همگون و متناسب مواد اولیه  داده و اجرای جداول خود د اری می‌کنند و تنها به منافع واحد‌های خود شان توجه دارند که این امر واحد‌های فولاد‌ی را با چالش جد‌ی در تامین ماده اولیه مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون برای تامین برخی از مواد مورد نیاز از جمله فروآلیاژ‌ها و افزودنی‌ها از جمله پودرهای قالب که وارداتی هستند به‌رغم تحریم مشکلی وجود ند ارد. این درحالی است که در زمینه تامین مواد اولیه داخلی با چالش مواجهیم. عظیمیان در مورد عملکرد سال گذشته در فولاد مبارکه گفت: سال ۹۹ برای این شرکت سال رکورد‌ها بود؛ چرا که در مدت یاد شد ه حد ود ۷۴ رکورد در گروه فولاد مبارکه کسب شده است.

وی افزود: میزان تولید فولاد مبارکه تاکنون طی ۳۰ سال اخیر از عد د ۶ میلیون و ۴۵۰هزار تن سال ۹۶ فراتر نرفته بود؛ اما این شرکت سال گذشته توانست رکورد ۷میلیون تن تولید را بزند.

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: همچنین گروه فولاد مبارکه توانست در سال گذشته که سال جهش تولید نام‌گذاری شده بود، از مرز تولید ۱۰میلیون تن عبور کند. این درحالی است که در زمستان سال گذشته ۲۵ روز قطعی برق و گاز داشتیم و حد ود ۴۷۰ هزار تن تولید نکرد یم، در غیر این‌صورت می‌توانستیم به تولید ۵/ ۷میلیون تن برسیم.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته همچنین موفق به تولید محصولات جدید از جمله اسلب ۳۰۰ میلی متری شدیم.

عظیمیان پشت سر گذاشتن رکورد‌های روزانه و ماهانه، تا ثبت رکورد روزانه ۱۴۴ ذوب، در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، ثبت رکورد بی‌نظیر تولید ۷۰۰ هزار و ۱۶۵ تن گندله در ناحیه آهن‌سازی، ثبت رکورد تولید سالانه یک‌میلیون و ۳۷۲هزار تن در واحد تاندم مداوم نورد سرد، رکورد تولید ۱۳۴هزار تن محصول قلع‌اندود درخط نورد دو قفسه‌ای را از جمله رکورد‌های متعدد گروه فولاد مبارکه در سال جهش تولید برشمرد.

وی عبور از رکورد سالانه یک میلیون و ۱۵۲ هزار تن در خطوط باکس آنیلینگ نورد سرد و ۱۲۳ هزار تن درخط تمپرمیل، عبور از ظرفیت اسمی سالانه ۵/ ۱میلیون تن تختال و ثبت پنج رکورد متوالی در طول ۶ماه در فولاد هرمزگان، ثبت رکورد تولید سالانه یک‌میلیون و ٣٨٢هزار تن آهن‌اسفنجی با رکورد کیفی ۸/ ۹۴د رصد در واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد سبا، عبور از تولید ۳میلیون تن گندله در فولاد سنگان را نیز از د یگر رکورد‌های گروه فولاد مبارکه د ر سال۹۹ اعلام کرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه همچنین ارتقای رکورد تولید ماهانه ورق گالوانیزه در شرکت فولاد تاراز چهارمحال و بختیاری و رسیدن به تولید ۱۸ هزار و ۵۴۹ تن، تولید ۹۸ هزار و ۳۲۵ تن سنگ‌آهک دانه‌بند‌ی در شرکت فولاد سنگ و همین‌طور ثبت رکورد تولید ماهانه آهن‌اسفنجی در شرکت فولاد سفیددشت، جابه‌جایی ۳ رکورد در فولاد امیرکبیر کاشان و همچنین ۲ رکورد در فولاد متیل را از جمله رکورد‌های این شرکت در سال جهش تولید برشمرد.

وی تاکید کرد: میزان فروش گروه فولاد مبارکه طی سال گذشته به بیش از ۸۲هزار میلیارد تومان رسید و توانست به حد ود ۳۵هزار میلیارد تومان سود دست یابد.

به گفته وی، تاسیس چهارمین هلدینگ مالی با عنوان هلدینگ مالی توسعه توکا برای فعالیت در بازار پول و سرمایه نیز از جمله اقدامات فولاد مبارکه د ر سال ۹۹ بود که شامل حد ود ۸ شرکت، بانک و بیمه است.

عظیمیان افزود: تاسیس صندوق کارگزاری باهنر و صندوق سبدگردان نیز از جمله اقدامات دیگر فولاد مبارکه در سال گذشته بود که طی سال‌های آینده می‌تواند به رشد و شکوفایی بالا برسد. وی هدف از تاسیس هلدینگ مالی در فولاد مبارکه را علاوه بر تامین مالی پروژه‌های شرکت، تامین‌کنند ه منابع مالی سایر پروژه‌های بخش صنعت در کشور بیان کرد و گفت: این مهم می‌تواند کمک بسزایی برای شبکه مالی کشور شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه در مورد اقد امات فولاد مبارکه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شد. از آنجا که کشور درگیر کرونا بوده از این رو بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان کمک صورت گرفت و بیش از ۱۲ هزار تن اکسیژن رایگان یه بیمارستان‌ها ارسال شد، زیرا مراجعه بیماران کرونایی و نیازشان به اکسیژن خیلی حساس بود و حجم اکسیژن بیمارستان‌ها پاسخگوی نیاز بیماران نبود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر گاز‌های اضافی از جمله اکسیژن و نیتروژن را به بخش صنعت و درمان می‌فروختیم؛ اما در شرایط کرونایی تصمیم گرفته شد که به‌صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شود.

عظیمیان اعلام کرد: هم‌اکنون تحویل گاز اکسیژن را از ۷۰ تن طی سال ۹۹ را به ۸۰ تن د ر سال ۱۴۰۰ رساندیم؛ اما هنوز پاسخگوی تمام نیازشان نیست، در حالی‌که این مهم برای بیماران کرونایی بسیار حیاتی است.

وی در باره پیش‌بینی بازار‌های جهانی فولاد افزود: چین د ر نظر دارد در سال جاری میلاد‌ی بین ۵ تا ۱۰درصد تولید خود را کاهش دهد که این امر موجب افزایش عطش بازار می‌شود؛ اما این اقدام موقتی است، زیرا چنانچه کاهش تولید به منزله عدم نیاز باشد در آن صورت شاهد کاهش تدریجی قیمت فولاد خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده