تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۳۲۶
کد خبر: ۲۰۹۴۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان صمت خراسان شمالی خبرداد:

بلبشوی معدن کاوی‌های غیرمجاز در اسفراین/ ورود دستگاه قضا به ماجرا

‌می‌متالز - حسین حاجی بگلو گفت: معدن کاوان غیر مجاز پس از اخراج از محدوده معدنی آلبلاغ به چهار منطقه معدنی دیگر در شهرستان اسفراین هجوم برده و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی این مناطق معدنی را نیز تهدید کرده اند.

به گزارش می‌متالز، حسین حاجی بگلو، رییس سازمان صمت خراسان شمالی اظهار کرد: پس از اینکه عملیات پاکسازی در منطقه معدنی آلبلاغ شهرستان اسفراین از حضور معدن کاوان غیر مجاز انجام شد، این معدن کاوان غیر مجاز به دیگر مناطق معدنی شهرستان اسفراین و دیگر شهرستان‌ها برای برداشت‌های غیر مجاز معدنی هجوم بردند.

حاجی بگلو با بیان اینکه عده‌ای از این معدن کاوان غیر مجاز به حفاری غیر مجاز در شهرستان جاجرم اقدام کردند، گفت: آنان پس از اینکه متوجه شدند آنچه که برداشت کرده اند سرب و روی نبوده است از ادامه اقدام خود در این شهرستان دست کشیدند البته نیروی انتظامی شهرستان جاجرم نیز با اقدام آنان مقابله کرد.

وی به شهرستان اسفراین نیز اشاره و اعلام کرد: پس از پایان ماجرای معدن آلبلاغ، معدن کاوان غیر مجاز در شهرستان اسفراین به چهار منطقه معدنی دیگر هجوم برده اند که سه محدوده معدنی از آن‌ها در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی دارای مجوز گواهی کشف هستند و یک معدن دیگر نیز در اختیار دولت و ثبت شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران دارای گواهی کشف سه معدن اشاره شده به علت اینکه مناطق معدنی آنان در تسلط معاون کاوان غیر مجاز قرار گرفته اند، امکان استقرار ماشین آلات و انجام حفاری ندارند و معدن کاوان غیر مجاز آنان را تهدید کرده اند.

وی گفت: این سه سرمایه گذار معدنی (بابت هجوم معدن کاوان غیر مجاز به محدوده معدنی خود) همچنین سازمان صمت استان (بابت هجوم این معدن کاوان غیر مجاز به محدوده معدنی در اختیار دولت) نسبت به وضعیت بوجود آمده به قوه قضاییه شکایت کرده اند.

وی تصریح کرد: به طور کلی امنیت سرمایه گذاری معدنی در شهرستان اسفراین به علت معدن کاوی‌ها و برداشت‌های غیر مجاز که از خارج استان هدایت و حمایت می‌شوند با مشکل مواجه شده و بخش معدن شهرستان اسفراین به هرج و مرج افتاده است.

رییس سازمان صمت خراسان شمالی خاطر نشان کرد: هنوز احدی از معدن کاوان غیر مجاز در چهار منطقه معدنی اشاره شده در شهرستان اسفراین دستگیر نشده اند.

با این وجود، وی اعلام کرد: هفته گذشته بابت این وضعیت بوجود آمده جلسه شورای تامین شهرستان اسفراین تشکیل و تصمیم گرفته شد که با همکاری نیرو‌های سازمان صمت، ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان همچنین قوه قضاییه و نیروی انتظامی شهرستان اسفراین با این معدن کاوان غیر مجاز مقابله و برخوردکنند تا امنیت در این مناطق معدنی برقرار شود.

حاجی بگلو همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران این مناطق معدنی نیز نسبت به حفاظت از محدوده معدنی در اختیار خود ملزم شده اند.

مواد معدنی سرب و روی برای تولید شمش سرب و روی بهره برداری می‌شوند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

عناوین برگزیده