تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۴۸۰
کد خبر: ۲۰۹۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

‌می‌متالز - به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

گام جدید سازمان بورس برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی


به گزارش می متالزف معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از فراخوان اظهارنظر درباره پیش‌نویس اساسنامه کانون سهامداران حقیقی (اقلیت) خبر داد و گفت: به همین منظور درگاهی برای اظهارنظر عموم فعالان بازار سرمایه اختصاص داده شده است. جعفر جمالی اظهار داشت: نهایی سازی مستندات تشکیل و صدور مجوز فعالیت کانون سهامداران حقیقی (اقلیت) در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

مشاهده کل خبر


بازار در انتظار روشن شدن ابهامات سیاسی


نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران در خصوص تاثیر رویداد‌های سیاسی مهم بر بازار سرمایه گفت: در همه کشور‌ها رویداد‌های سیاسی مهم مانند انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در روند بازار‌های مختلف می‌گذارد، قطعا در بازار سرمایه هم اثر گذار است، اما به این معنی نیست که روند فعالیت از مسیر اصلی خارج می‌شود. جواد عشقی نژاد به نقش حقوقی‌ها در تغییر رویه معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که بیش از ۵۰ میلیون سهامدار حقیقی در بازار وجود دارد و در کنار آن‌ها حقوقی‌هایی هم هستند که با حمایت‌های خود در دوره‌های مختلف سعی کردند بازار را در مدار طبیعی خود قرار دهند، اما باید گفت که دیگر حقوقی‌ها نمی‌توانند مانند ۱۰ سال گذشته فقط به حمایت بازار بپردازند چرا که آن‌ها هم جزیی از این بازار هستند و در شرایط نزولی قطعا زیان برای آن‌ها هم هست.

مشاهده کل خبر


روند بازار سرمایه محدود به جناح سیاسی دولت آینده و مذاکرات وین نیست


سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه اثر انتخابات این دوره بر بازار سرمایه متفاوت با دوره‌های گذشته است، گفت: به واسطه آزادسازی سهام عدالت و سرمایه گذاری‌های جدید، امروز بخش بزرگی از جامعه در بازار سرمایه حضور دارند و ضریب نفوذ این بازار قابل قیاس با گذشته نیست. محمد ابراهیم پورزرندی، عضو سابق هیات مدیره شرکت بورس، در خصوص مذاکرات وین و تأثیر آن بر بازار سرمایه گفت: قطعا نتیجه مثبت این مذاکرات به نفع بازار سرمایه خواهد بود و اولین و مهم‌ترین تأثیر آن، تسهیل در نقل وانتقال مراودات ارزی است که سابق بر این محدودیت‌های خاصی را داشت.

مشاهده کل خبر


بازگشت اعتماد به بازار مهم‌تر از انتخابات و مذاکرات است


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مسایل مهمتری از انتخابات در خصوص بازار سرمایه مطرح است و تحلیل اثر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار به مثابه گذشته، توهم است، افزود: باید مسوولین و ارکان بازار با اخلال گران برخورد جدی داشته باشند تا اعتماد دوباره به بازار برگردد. واقعیت این است که نه انتخابات و نه مذاکرات وین اثری در بازار ندارد و تنها ناجی بازار اعتماد است. محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و اثرات آن بر بازار سرمایه گفت: تا به امروز تنها چند شعار انتخاباتی از دوستانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است شنیده شده است. اما شعار علاجی برای بازار سرمایه نیست و با عمل می‌توان اعتماد به بازار را تقویت کرد.

مشاهده کل خبر


۷+۳، سیگنال دولت به بازار


عضو شورای عالی بورس گفت: بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار سیگنالی است که از سوی دولت، به منظور حمایت از بازار سرمایه صادر شده و مجموعه دولت و حاکمیت که تجلی اقتصادی آن، جلسه سران قوا است، با تصویب بسته ۳+۷ به صورت عملی نشان دادند سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی همسو با بازار سرمایه و در مسیر رشد آن است. سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه اثر عمیق این سیاست‌ها مهم‌تر از اثر تزریق مستقیم نقدینگی است، افزود: این سیگنال باید از طرف همه ارکان بازار نیز ارسال و همزمان باید بند‌های بسته سیاستی ۳+۷ اجرا شود.

مشاهده کل خبر


ساز و کار دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک


مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، در خصوص لزوم برگزاری مجامع به طور الکترونیک اظهار کرد: هجمه ویروس کرونا منجر به تغییر در نحوه زندگی روزمره و در نتیجه الزام به بازنگری در قوانین و مقررات موجود شده است؛ در این میان شرکت‌ها به دلیل لزوم رعایت قوانین متعدد با چالش‌هایی روبرو شده‌اند که الزامات مربوط به برگزاری مجامع عمومی از جمله آن‌ها است. محسن انصاری مهیاری، اضافه کرد: بحث برگزاری مجامع الکترونیکی در ایران سابقه چندانی ندارد و با شیوع کرونا به عنوان مساله روز مورد توجه همگان قرار گرفته است. در همین راستا، ستاد ملی مبارزه با کرونا در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸، طی نامه‌ای به سازمان بورس در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه اعلام کرد تا اطلاع ثانوی برگزاری مجامع صرفاً با حضور حداکثر ۱۵ سهامدار حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است.

مشاهده کل خبر


رنگ سبز بورس با ۳+۷


بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه در باره بسته پیشنهادی ۳+۷ گفت: تدوین بسته ۳+۷ امری ضروری بود و اجرای آن جهت پیکان شاخص بورس را تغییر می‌دهد. حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، در خصوص بسته پیشنهادی برای بهبود فضای بازارسرمایه گفت: طرح بسته پیشنهادی برای بهبود فضای بازار نشان دهنده اهمیت بازارسرمایه برای مدیران و تصمیم گیران است. موسی احمدی، تحلیلگر بازار‌های مالی می‌گوید: این بسته، دستاورد ارزشمندی است که در صورت اجرا اثرات مثبت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی دارد. سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر با بیان اینکه پیگیری‌های اخیر سازمان بورس و تدوین ۳+۷، گام مثبتی در جهت بازگشت اعتماد و حمایت از بازار سرمایه است، بیان کرد: همچنین، بررسی موضوع بازار سرمایه و طرح بسته ۳+۷ در جلسات آن گواه این مدعا است که بازار سرمایه ابعاد کلان یافته و یک موضوع ملی است.

مشاهده کل خبر


بورس، مانعی در برابر تورم


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، بازار سرمایه را مانع و نه عاملی در ایجاد تورم دانست و گفت: اگر حجم سنگین نقدینگی به بازار مسکن، طلا، خودرو یا هر بازار موازی دیگری وارد می‌شد، وضعیتی ویرانگر را شاهد بودیم. مهدی تقوی افزود: به این ترتیب، بورس نه تنها باعث افزایش تورم نمی‌شود بلکه بازدهی و گردش پول در بخش صنعت و در نتیجه میزان تولید را افزایش می‌دهد که این نیز به نوبه خود در کاهش تورم اثرگذار خواهد بود. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی کشور، باعث تورم و افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود.

مشاهده کل خبر


تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهام


دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از بررسی موضوع "تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهام " در جلسه اخیر این کمیته تخصصی خبر داد. مجید با اشاره به اینکه بر این مبنا سهام تمام شرکت‌ها نمی‌تواند به عنوان دارایی مبنای موضوع انتشار اوراق اجاره قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: از نظر ملاحظات فقهی، آن دسته از شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل اجاره آن‌ها در مجموعه اموال شرکت بر سایر انواع دارایی‌ها غلبه داشته باشد، می‌تواند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار بگیرد و در خصوص این سهم‌ها بعد از اینکه کمیته فقهی این موضوع را تایید کرد، امکان انتشار اوراق اجاره برای آنهاوجود دارد.

مشاهده کل خبر


سهمتان را ارزان نفروشید، بازار به مدار طبیعی خود برمی گردد


ابراهیم عنایت انتشار اوراق در بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازارسرمایه یعنی ورود نقدینگی جدید به این بازار، که این اتفاق می‌تواند قفل بازار را باز کند و راهگشا باشد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر انتشار اوراق به طور مکرر از سوی شرکت‌ها انجام شود، یک طرح حمایتی، هم برای بازار و هم برای خود شرکت‌ها است، اما اگر این کار موقتی باشد فقط یک مسکن مقطعی است و نیاز نقدینگی بازار را تامین می‌کند. وجه حاصله از تزریق نقدینگی اگر برای تامین منابع یا زیر ساخت شرکت‌ها استفاده شود قطعا نتیجه بهتری نصیب بازار می‌شود.

مشاهده کل خبر


هدایت نقدینگی و کاهش نرخ بهره، راه نجات بازار سرمایه


یک کارشناس بازار سرمایه، راه نجات بورس در وضعیت فعلی را هدایت پول‌های فریز شده خارج بازار به داخل بازار سرمایه در کنار کاهش نرخ بهره دانست. مصطفی صفاری افزود: زمانی که تورم در کشور به وجود می‌آید تقاضا به سمت خرید ارز و نگهداری شخصی آن تغییر می‌کند؛ به طوری که سال گذشته هم با چنین تقاضایی مواجه بودیم، اما امسال رویه برعکس است؛ میزان تقاضا به حداقل رسیده و در عوض عرضه‌ها تقویت شده اند

مشاهده کل خبر


امید به بازگشت اعتماد قدرت گرفت


مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر با بررسی بازارسرمایه در چند وقت اخیر و تحلیل تحولات آن اظهار کرد: بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته تحت تاثیر بی‌اعتمادی و بی‌عملی‌هایی قرار گرفته بود. در نظر داشته باشید که تغییرات در قیمت‌گذاری محصولات در کنار افزایش قیمت‌های نهاده‌های تولید و انرژی سبب تحمیل ریسک به بازار سرمایه شد. سید فرهنگ حسینی نهایی شدن تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه را گام مهمی در مسیر بهبود بازار دانست و افزود: ورود این پول و تخصیص آن به سهم‌های بنیادی با P/E مناسب از جمله پرتفوی سهام عدالت می‌تواند به افزایش رویکرد تحلیل محوری و رشد شاخص کمک کند.

مشاهده کل خبر


بازار سرمایه سدی مقابل تورم است


یک کارشناس اقتصادی گفت: تحقیقات در کشور‌های مختلف نشان داده که بازار سرمایه نه تنها تورم زا نیست، بلکه سدی در مقابل تورم است، بنابراین با استناد به چه مدارک و شواهدی گفته می‌شود که بورس عامل تورم است؟! مرتضی افقه افزود: ریشه تورم عمیق‌تر از چیزی است که برخی اقتصادانان بیان می‌کنند، نقدینگی عاملی تورم زا است که باید در چند بند مورد بحث قرار بگیرد، نخست ریشه نقدینگی چیست؟ دوم اینکه چرا نقدینگی به بازار‌های غیر مولد تزریق می‌شود؟

مشاهده کل خبر


تاثیر مذاکرات وین و رفع تحریم‌ها بر بازار‌ها


مهدی آسیما ضمن بررسی اثرات مذاکرات وین بر بازارسرمایه و بازار‌های موازی گفت: با در نظر گرفتن ریزش و اصلاح بسیار زیاد قیمت­ سهام در بازار سرمایه و پیش­خور شدن افت قیمت دلار، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌­ها، حذف هزینه‌های تحریم برای شرکت‌ها، ورود شرکای خارجی به کشور و ...، در سال ۱۴۰۰، انتظار می­‌رود بازار سرمایه بالاترین بازدهی را نسبت به سایر بازار‌های موازی داشته باشد. در زمان کنونی، بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازار‌های موازی، تنها بازاری است که پس از تلاطم‌های شدید اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹، نسبت به سقف قیمتی خود بیشترین ریزش و اصلاح را داشته است.

مشاهده کل خبر


تصویب دامنه متقارن ۵± در هیات مدیره سازمان بورس / متقارن سازی و افزایش تدریجی دامنه


هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه عصر روز مورخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰؛ با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت. از همین رو دامنه نوسان به جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و درآینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

مشاهده کل خبر

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده