تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۲۱۰۰۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دهقانی:

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی به ثبات بازار مسکن کمک می‌کند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بازار مسکن با ثبات بیشتری همراه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تأثیرگذاری طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی بر کاهش قیمت مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی گفت: اگر این طرح را درست اجرا کنند، دقیقاً مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل خواهد شد. همچنین با اجرای صحیح این طرح شاهد انباشته شدن مسکن و ارائه آن به بازار خواهیم بود و به عبارت دیگر هیچ‌گاه شاهد خالی بودن خانه‌ها نخواهیم بود.

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی و بازگشت ثبات به بازار مسکن

وی افزود: طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی، عرضه مسکن را به بازار افزایش می‌دهد و در صورت عرضه مسکن به بازار، تأثیر مهمی بر کاهش قیمت مسکن و ثبات این بازار دارد. به عبارتی دیگر پس از اجرای این طرح افرادی که چندین واحد مسکونی دارند مجبور می‌شوند مسکن خالی خود را یا به فروش برسانند یا اینکه اجاره دهند و سرمایه‌هایی که در این بخش انباشته شده به سایر بخش‌های مهم اقتصادی کشور سرازیر خواهد شد.

چالش‌های پیش روی طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی درباره چالش‌های پیش روی این طرح اظهار داشت: چالش‌های مختلفی پیش روی اجرای این طرح وجود دارد که یکی از این چالش‌ها مربوط به انبوه‌سازان دولتی و خصوصی است؛ زیرا ممکن است به هر بهانه‌ای تَن به اجرای این قانون ندهند و یا با ثبت واحد‌های خالی به نزدیکان خود، قانون را دور بزنند.

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی به ثبات بازار مسکن کمک می‌کند

دهقانی ادامه داد: دومین چالش مربوط به عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها مربوطه مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک است. اما اگر این نهاد‌ها از یک سامانه واحد آنلاین بهره‌مند باشند و از آن تبعیت کنند و اطلاعات واحد‌های مسکونی در خصوص تفکیک و پایان کار در این سامانه ثبت شود، می‌توان از بروز این چالش هم پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه افرادی که پول‌های خود را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند به خاطر ماهیت سرمایه‌ای بودن آن است، گفت: وقتی مسکن از حالت سرمایه‌ای به حالت مصرفی تبدیل وضعیت دهد، سرمایه‌گذاران به سمت ساخت‌وساز مسکن و فروش سریع آن روی می‌آورند نه اینکه مسکن را احتکار کنند یا چندین واحد مسکونی را بدون سَکَنه نگهداری کنند. حتی من معتقدم طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب می‌شود که پیش از پایان ساخت مسکن، سازنده یا سرمایه‌‎گذار آن را پیش‌فروش هم کند؛ بنابراین با اجرای این طرح، تولیدکننده مسکن از تولید سود می‌برد نه از احتکار آن.

منبع: شمانیوز

عناوین برگزیده