تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۴۴۱
کد خبر: ۲۲۰۲۸۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

هزار خانه خالی هنوز شناسایی نشده است/ سم مهلک سوداگری در بازار مسکن

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی گفت:۱.۳ میلیون واحد معادل ۶۰ درصد خانه‌های خالی در کشور شناسایی شده است. به این ترتیب تاکنون حدود ۸۷۰ هزار خانه خالی شناسایی نشده است.

به گزارش می‌متالز، محمد اسلامی در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی و همچنین اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: واحد‌های خالی توسط وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. هدف اصلی از اخذ مالیات از خانه‌های خالی این است تا التهاباتی که در بازار مسکن به واسطه سرمایه‌ای شدن مسکن ایجاد می‌شود گرفته شود. سرمایه‌های بخش مسکن باید در بخش‌های مولد به کار گرفته شود. مالیات به میزانی از افرادی که واحد‌های خالی دارند دریافت شود تا برای آن‌ها جذابیت نداشته باشد و مالکان واحد‌های خالی واحد‌های خود را برای اجاره و یا فروش عرضه کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی به سازمان امور مالیاتی که حدود ۶۰ درصد خانه‌های خالی در سطح کشور هستند، معرفی شده است. هم اکنون وزارت راه و شهرسازی ۲۵ میلیون خانوار را در سراسر کشور شناسایی کرده و از روز‌های آتی برای آن‌ها پیامکی ارسال می‌شود و با مالکان در خصوص واحد‌های خالی استعلام گرفته می‌شود.

وی شناسایی خانه‌های خالی را از طریق دو راهکار ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان و یا استعلام از طریق مالکان با ارسال پیامک برای آن‌ها ممکن دانست و افزود: حدود سه میلیون خانوار در سامانه ملی املاک واسکان ثبت نام کردند. گزینه موازی ارسال پیامک برای مالکان تمامی واحدهاست. رفت و برگشت پیامکی کمک می‌کند تا دیگر واحد‌های خالی شناسایی شوند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌طبق قانون سازمان امور مالیاتی باید اخذ مالیات از خانه‌های خالی رابه مرحله اجرا درآورد. در یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده، حقوقی‌ها باید دو برابر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت کنند.

اسلامی در خصوص مالیات از عایدی سرمایه نیز اعلام کرد: اقتصاد باید اقتصادی پویا و مولد باشد و سرمایه‌ها در بخش مولد به کار گرفته شوند. مالیات بر عایدی سرمایه هم اکنون در مجلس است و امیدوار هستیم که به زودی مسیر قانونی خود را طی کند و اجرایی و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: کسانیکه در کار تولید و عرضه مسکن هستند از این قاعده مستثنی هستند. سم مهلک در بازار مسکن سوداگری و واسطه‌گری در بازار مسکن است که تلاش خواهیم کرد با تمهیداتی که در دستور کار داریم جلوی آن را بگیریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

عناوین برگزیده