تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۶
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۱۰۳۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش؛

"عرضه‌های سنگین بورس" چالش اصلی سهامداران

‌می‌متالز - بی‌شک نحوه بسته شدن بازار و افزایش عرضه‌ها در ساعت انتهایی روز معاملاتی چهارشنبه، انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های آتی و احتمال بالای ثبات و یا کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به‌ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود و به نظر می‌رسد در پایان روز شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ هم باشیم.

به گزارش می‌متالز، در شرایطی که به لطف حمایت‌های سنگین در نماد‌های بانکی و خودروسازان در روز‌های میانی هفته گذشته تا حدود زیادی شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های بزرگ و شاخص ساز بودیم اما؛ معاملات روز چهارشنبه و عرضه‌های سنگین در بسیاری از این نماد‌ها تا حدود زیادی تکلیف معاملات ابتدای روز جاری را روشن کرد.

علی رقم آنکه معاملات مثبت در نماد‌های اصلی و شاخص ساز بازار نظیر "فارس"، "شبندر"، "شپنا" و ... منجر به رشد بیش از ۴.۴۷۲ شاخص‌کل در روز چهارشنبه شد بااین‌وجود معاملات منفی در بسیاری از نماد‌های بازار همچنان از دغدغه‌های فعالان بورس است.

اما آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری است، بازگشت دامنه نوسان متقارن آن‌هم پس یک دوره آزمون‌وخطا توسط مدیران سازمان بورس و البته کاهش ریالی حجم‌مبنا برای تمام نماد‌های بازارسرمایه است که این موضوع می‌تواند به افت سریع‌تر قیمت سهام کوچک و صف فروش‌های سنگین در این نماد‌ها گردد.

اخبار اقتصاد بین‌الملل

بی‌شک مهم‌ترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد.

در این راستا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بر تداوم مذاکرات وین در خصوص احیای توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد و در روز جمعه گفت: من نمی‌توانم چیز خاصی در خصوص دخالت ایران در شرایط غزه بگویم؛ بلینکن در صحبت‌های خود تصریح کرد که آن‌ها باید هرچه در توان دارند برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای انجام دهند.

بلینکن با اشاره به اینکه ایرانی که سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، می‌تواند "بی‌محابانه‌تر" به دیگر اقدامات بپردازد، در واکنش به درخواست جمهوری‌خواهان برای پایان دادن به مذاکرات وین بیان کرد: مذاکرات در وین در جریان است تا ببینیم که می‌توانیم پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا نه و این مذاکرات ادامه خواهند یافت.

به نقل از نشریه نیوزویک، گروهی ۴۳ نفری از سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا به رهبری مارکو روبیو از جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند به دلیل آنچه حمایت مالی ایران از حماس در بحبوحه درگیری‌های ادامه‌دار با رژیم صهیونیستی خوانده‌شده است، مذاکرات با آن را متوقف کند اما؛ از دیگر رخداد‌های جالب‌توجه در خصوص بیت کوین از دارایی‌های بی‌پشتوانه و جذاب این روز‌ها می‌توان به اظهارات اولان ماسک و ریزش قیمت آن‌ها اشاره داشت.

بر این اساس مدیرعامل شرکت تسلا با اشاره به افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و نقل‌وانتقال بیت کوین اعلام کرد دیگر این ارز مجازی را به‌عنوان یک شیوه پرداخت برای خودرو‌های برقی خود قبول نمی‌کند.

به گزارش اویل پرایس، کمتر از دو ماه پس‌ازاینکه مدیرعامل شرکت تسلا اعلام کرد بیت کوین را به‌عنوان یک شیوه پرداخت برای خودرو‌های برقی خود قبول می‌کند، الون ماسک حالا در تضاد کامل با گفته قبلی خود اعلام کرده دیگر این ارز مجازی را به رسمیت نمی‌شناسد.

الون ماسک با اشاره به افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و نقل‌وانتقال بیت کوین مخصوصاً زغال‌سنگ که بیشترین آلایندگی را دارد، در توییتر اعلام کرد شرکتش نگران مقدار انرژی است که برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌شود.

اقتصاد کلان و بورس

مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه که احتمالا بازار روز جاری را نیز شدیدا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، تغییرات در نحوه معاملات از روز جاری است؛ ازاین‌رو دامنه نوسان از روز جاری به‌جای مثبت ۶ و منفی ۳ درصد به مثبت و منفی ۵ تغییر خواهد یافت و که این موضوع منجر به کاهش قیمت سریع‌تر در نماد‌های کوچک خواهد گردید.

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم‌مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، از امروز حداقل ارزش مبنا در حجم‌مبنا برای تمامی نماد‌های معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد تغییر یابد.
در این زمینه جزئیات تغییر دامنه نوسان و حجم‌مبنا در بازار‌های مختلف بورس اوراق بهادار و همچنین فرابورس ایران بدین شرح است:

بورس اوراق بهادار:

دامنه نوسان در کلیه نماد‌های معاملاتی بازار‌های بورس اوراق بهادار تهران مثبت و منفی ۵ درصد و حداقل ارزش حجم‌مبنا نیز ۱۵ میلیارد ریال خواهد بود.

فرابورس ایران

دامنه نوسان در بازار‌های اول و دوم فرابورس مثبت و منفی ۵ درصد و حداقل ارزش حجم‌مبنا ۱۵ میلیارد ریال خواهد بود.

دامنه نوسان در تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه فرابورس به ترتیب مثبت و منفی ۳، ۲ و ۱ درصد و حداقل ارزش حجم‌مبنا در این بازار‌ها نیز به ترتیب ۱۰، ۵ و ۲.۵ میلیارد ریال خواهد بود.

شایان‌ذکر است دامنه نوسان در کلیه نماد‌های معاملاتی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و فرابورس نیز مثبت و منفی ۱۰ درصد خواهد بود.

بی‌شک این تغییرات منجر به باز شدن گره‌های معاملاتی در بسیاری از نماد‌های کوچک و صف فروش‌های سنگین خواهد شد.

بازار امروز

همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری است، بازگشت دامنه نوسان متقارن آن‌هم پس یک دوره آزمون‌وخطا توسط مدیران سازمان بورس و البته کاهش ریالی حجم‌مبنا برای تمام نماد‌های بازار سرمایه است که این موضوع می‌تواند به افت سریع‌تر قیمت سهام کوچک و صف فروش‌های سنگین در این نماد‌ها گردد.

بی‌شک نحوه بسته شدن بازار و افزایش عرضه‌ها در ساعت انتهایی روز معاملاتی چهارشنبه، انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های آتی و احتمال بالای ثبات و یا کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به‌ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود و به نظر می‌رسد در پایان روز شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ هم باشیم.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده