تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۲۱۰۵۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵ هزار طرح صنعتی در استان اصفهان در حال اجراست

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: بیش از پنج هزار طرح صنعتی در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در این استان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، ایرج موفق روز یکشنبه در مراسم افتتاح "افزایش بهره وری خط لندفیل پسماند‌های صنعتی و ویژه" شرکت "ره پویان صالح" در اصفهان افزود: پسماند‌های صنعتی و ویژه یکی از چالش‌های محیط زیست کشور محسوب می‌شود و ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه با ایجاد زیرساخت‌ها و امحا پسماندها، تهدید پسماند به فرصت تبدیل می‌شود، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت برای صنایع آلوده کننده مجوز صادر نمی‌کند و استعلام از محیط زیست در تاسیس هر کارخانه جدیدی، از الزامات کاری ماست.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اعلام آغاز بهره برداری از لندفیل پسماند‌های صنعتی و ویژه شرکت ره پویان صالح با سرمایه ۴۰۰ میلیارد ریال تاکید کرد: این مجموعه از مهمترین واحد‌های صنعتی کشور در راستای حفظ محیط زیست است.

موفق با بیان اینکه این شرکت با وجود تحریم‌ها، با سرمایه بخش خصوصی و با فناوری روز دنیا ساخته شده است، تصریح کرد: برغم ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های این مجموعه و با وجود پسماند‌های مختلف در کشور، شرکت مزبور هم اکنون تنها با ۲۱ درصد از ظرفیت خود در حال کار است.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌های متولی و دوستدار محیط زیست باید بکوشند تا این شرکت با ظرفیت کامل خود فعالیت کند.

موفق، فعالیت این واحد یاد شده را روزنه امیدی برای کاهش آلودگی صنعتی، ویژه و پزشکی در استان اصفهان توصیف کرد.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت اصفهان گفت: تا زمانی که واحد‌های تولیدی نتوانند همه ضایعات و باطله‌ها خود را امحا کنند، برای حفظ محیط زیست باید پسماند‌های خود را به شرکت ره پویان صالح انتقال دهند.

وی گفت: از مسولان امر تقاضا داریم که با توجه به استقرار شرکت ره پویان صالح کنار خط راه آهن و برای سهولت حمل و نقل پسماند به این واحد، ایستگاه اختصاصی راه آهن در این منطقه ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح لندفیل پسماند‌های صنعتی و ویژه شرکت ره پویان صالح، امروز به مناسبت روز جهانی زمین با شعار ملی "احیای زمین _افزایش بهره وری برای توسعه پایدار " با حضور مقامات کشوری و استانی بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

شرکت ره پویان صالح با نام تجاری "مپصا" (مدیریت پسماند صنایع) در سال ۱۳۸۴ به منظور مدیریت پسماند‌های صنعتی و ویژه کشور در جاده کوهپایه - هرند واقع در استان اصفهان تاسیس شد.

این شرکت، عملیات اجرایی و احداث تاسیسات پسماندسوز خود را در زمینی به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع با سرمایه اولیه ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال آغاز و نخستین سایت پسماندسوز‌های صنعتی و ویژه را در کشور در سال ۱۳۹۲ تاسیس کرد.

شرکت مورد نظر با توجه به نیاز مبرم کشور به مدیریت پسماند‌های صنعتی و ویژه‌ای که امکان امحای آن‌ها به روش زباله سوز وجود ندارد و تاکنون نیز مدیریت خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده، اقدام به احداث لندفیل پسماند‌های صنعتی و ویژه با ظرفیت ۲۶۴ هزار تن کرده است.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال، اشتغال ۲۶۳ هزار نفر،۸۴۰ معدن در حال بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۲۰۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان کشور بشمار می‌رود.

سهم این استان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی ۸ درصد و رُتبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معادن، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

عناوین برگزیده