تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۹۸۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صدور جواز تاسیس واحد‌های صنعتی خراسان شمالی پارسال ۴۶ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۵۴۳ مجوز تاسیس واحد‌های صنعتی سال ۹۹ در این استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن ۴۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، مهیار مشایخی روز چهارشنبه اظهار داشت: این مجوز‌ها با حجم سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی حدود ۱۲ هزار نفر در استان صادر شد.

وی عنوان کرد: این درحالی است که ۲۵۰ مجوز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی حدود ۶ هزار نفر در سال ۹۸ صادر شد که سال ۹۹ از لحاظ سرمایه‌گذاری ۴۴ درصد و از نظر درصد اشتغال هم ۵۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

مشایخی ادامه داد: صنایع معدنی، تبدیلی کشاورزی، فلزی، فولاد و پلاستیک بیشترین مجوز‌های تاسیس صنعتی را شامل می‌شود.

صدور ۳۹ پروانه بهره برداری صنعتی در سال گذشته

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: ۳۹ پروانه صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود ۵۳۳ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۱۵ نفر پارسال در این استان به بهره برداری رسید.

مشایخی افزود: بیشتر پروانه‌های بهره برداری در حوزه‌های صنایع معدنی، شیمیایی، فلزی و چوبی صادر شده است.

وی تصریح کرد: طرح توسعه مجتمع صنعتی فولاد آلیاژی اسفراین (ccm) با سرمایه گذاری ۹۴ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۱۱۳ میلیارد تومان اعتبار ریالی از جمله طرح‌های بزرگ بود که پارسال با حجم زیاد سرمایه گذاری با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تنگنای مالی و تحریم ظالمانه وارد مدار تولید شد.

مشایخی بیان کرد: سال ۱۳۹۸ نیز ۳۸ طرح صنعتی در این استان با حجم سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و ۱۰۰ نفر به بهره برداری رسید.

وی افزود: ضریب تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری در کشور ۱۷ درصد است که در استان ما حدود ۱۰ درصد است.

مشایخی ادامه داد: تلاش برای بالابردن ظرفیت‌های صنعتی استان و افزایش سطح تولید محصولات با حمایت و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در ارائه مجوز‌های لازم و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

دستورالعمل‌های ملی سدی در برابر تولید

رییس اداره طرح و برنامه صنعت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه به موانع تولید استان نیز اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌های کشوری که در حوزه صنعت و سرمایه گذاری اعمال می‌شود در موارد زیادی به عنوان سدی در برابر تولید عمل می‌کند و مدیران استانی باید در کارگروه‌ها این دستورالعمل‌ها را برای سرمایه گذار نرم کنند.

وی افزود: کارگروه‌های زیادی در رفع موانع تولید استان وجود دارد و باید مصوبات این کارگرو‌ها توسط دستگاه‌ها اجرا شود که عملا در استان ما در این حوزه عملکرد ضعیفی داریم و اجرایی نشدن ۴۰ درصد از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته گواه این مطلب است.

مشایخی با گلایه از روند زمانبر تخصیص زمین به سرمایه گذار در شهرک‌های صنعتی استان نیز گفت: روند دریافت استعلامات برای سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی استان پیچیده است و زمانبر است و باید اصلاح شود و در این زمینه هم افزایی بیشتری داشته باشند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده