تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۱۰۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت آهن آلات و نوسانات بازار

‌می‌متالز - طی سال گذشته با توجه به اقتصاد با تورم افسار گسیخته و همچنین نوسانات بورس ّ بازار آهن نیز دست خوش تغییرات بوده به این صورت که در طی سال ۹۹ قیمت آهن ۲.۵ برابر شد.

به گزارش می‌متالز، البته در این سال قیمت‌های جهانی نیز به طبع اثرات پاندمی کرونا بر اقتصاد جهانی، افت و خیز بسیاری داشته است. قیمت جهانی محصولات فولادی به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

نوسانات قیمت ارز نقشی موثر در قیمت آهن آلات دارا می‌باشد. باتوجه به اینکه ما واردات مقاطع فولادی به کشور نداریم و علاوه بر آن صادرات نیز داریم کاهش قیمت ارز در قیمت آهن تاثیر چندانی ندارد. در سال پیش رو نوسانات قیمت دلار و افزایش نرخ ارز می‌توان از عوامل تاثیر گذار در بازار آهن باشد.


از دیگر عوامل موثر در قیمت آهن آلات در کشور ما بودجه اختصاص یافته به بخش عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ میباشد. بودجه عمرانی بر تقاضای فولاد کشور نقش بسیار موثری دارد.

در سال‌های اخیر سهم بودجه عمرانی از بودجه عمرانی کاهش یافته است. همین موضوع نشان دهنده عدم تقاضای طرح‌های عمرانی دولتی خواهد بود. بودجه عمرانی اولویت دولت نبوده و دولت تلاشی جهت تامین منابع مربوط به عمران نخواهد کرد.


در بازار داخلی هم اکنون کمبود مواد اولیه به شدت احساس می‌گردد. این کمبود مواد اولیه شامل آهن اسفنجی و ضایعات آهن می‌باشد و دلیل آن عدم شمول تعرفه واردات برای این محصولات می‌باشد.

همچنین تولید کنستانتره و فرآوری سنگ آهن نیز با موانعی مواجه شده است که امیدواریم این مشکلات با تصمیمات به جا در دولت و صنایع بالا دست مرتفع گردد.


رشد مجدد تولید فولاد خام در کشور‌های آسیایی و اروپایی یکی از عوامل افزایش تقاضای آهن است.

چین یکی از کشور‌های مهم در تولید و تقاضای آهن محسوب می‌شود. مصوبات نیز از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت آهن و میلگرد است.

با توجه به تاثیر روند مذاکرات وین با کاهش نرخ ارز روبه رو بودیم. از طرفی بورس کالا مجددا به افزایش حدود یک درصدی قیمت پایه شمش برمبنای میانگین موزون معاملات هفته گذشته اقدام کرد؛ البته لازم به ذکر است که برای معاملات این هفته با توجه به کاهش قابل توجه فاصله میان شمش و مقاطع، بورس کالا دامنه نوسان مثبت و منفی ۳ درصد را برای مقاطع اعلام کرده است.

نکته دیگر آن است که با کاهش نرخ ارز و همچنین شرایط رکودی که در بازار حکم فرما شده است، به نظر نمی‌رسد که هفته جاری فاصله شمش و مقاطع بیشتر شود.

شاخص‌های تاثیر گذار بر قیمت پروفیل


در صنایع ساخت و ساز، مصالح مختلف فراوانی به کار می‌رود. یکی از پرکاربردترین مصالح در این بخش از صنعت، انواع مصالح فلزی هستند. هرکدام از مصالح فلزی با توجه به جنس و شرایط ویژه‌ای که دارند، برای استفاده در بخش خاصی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل به صورت کلی دو نوع ساختمانی و صنعتی دارد، پروفیل‌های ساختمانی پروفیل‌هایی هستند که در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شوند مثل در و پنجره‌های آلومینیومی و... حال آنکه پروفیل‌های صنعتی محصولاتی هستند که در صنایع گوناگون به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی کاربرد دارند این صنایع عبارتند از صنعت خودروسازی، نظامی و....


پروفیل باز یا پروفیل زد به طور معمول به روش مستقیم ساخته می‌شود. دستگاه‌های تولید لوله و پروفیل معمولاً از بخش‌های تغذیه نوار، گیوتین، قسمت جوش سر و ته نوار، انباره، فرمینگ (که از دو بخش شکل دهندۀ اولیه و شکل دهندۀ نهایی ساخته شده)، بخش جوش دو لبه پروفیل، براده برداری، سردکن، سایزینگ با تعداد ۴ تا ۶ دروازه – خمش و پیچش گیر برش (اره) خودکار، شتاب دهنده و در آخرمیز تخلیه متشکل شده است.

باتوجه به این که دستگاه برای تولید چه محصولاتی طراحی شده و از چه طریقی تولید شده باشد قسمت‌های مذکور با تغییرات اندکی از لحاظ تعداد و اندازه ساخته می‌شود.

از کاربرد‌های پروفیل‌های باز با سطح مقطع Z می‌توان به ساخت سقف سالن‌هایی بزرگی مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبار‌ها و پارکینگ‌های عمومی اشاره کرد.


نوع دیگر پروفیل‌ها، یعنی پروفیل‌های بسته نیز، در تولید لوله، قوطی، پروفیل درب و پنجره، پروفیل پی وی سی و پروفیل‌های کرکره برقی کاربرد دارند. قوطی پروفیل، پروفیل با سطح مقطع مستطیل یا مربع توخالی می‌باشند.

قیمت پروفیل در آینده


قیمت پروفیل به شدت تحت تاثیر روند قیمت ورق سیاه قرار می‌گیرد. اما قطعا قیمت ورق تنها پارامتر تاثیرگذار نیست و بایستی ابتدا سطح تقاضا در این بازار سنجیده شود.

قیمت قوطی پروفیل نیز مانند قیمت آهن دستخوش نوسانات و تغییرات می باشد، ولی پروفیل به عنوان کالای نهایی کارخانجات آهن از تغییرات کمتری برخوردار است. لازم به ذکر است قیمت پروفیل زد و قیمت پروفیل مبلی نیز تابع قیمت روز قوطی پروفیل‌ها می‌باشد.

با توجه به روند کاهشی قیمت ارز و همچنین رکود در بازار آهن تولیدکنندگان حوزه نبشی و ناودانی قیمت قوطی و قیمت پروفیل خود را ثابت اعلام کردند و کاهش قیمتی در قیمت‌های اعلامی دیده نمی‌شد.

البته با ادامه روند کاهشی دلار و نرخ ارز قیمت‌های مقاطع فلزی رو به کاهش پیش بینی می‌شود. در این زمان فعلا بازار آهن به صورت نیمه تعطیل در آمده و منتظر نتایج و روند مذاکرات وین می باشد.

منبع: رجا نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده