تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۱۱۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس‌بازی در دقیقه 90

دیده‌بان بورس دوشنبه (30 مهر)

می متالز - روز گذشته شاخص سهام آرامشی نسبی را تجربه کرد و رشد محدود 862 واحدی داشت. چشم‌ها در بازار سهام به گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها است که باید دید تا چه حد با انتظارات هماهنگی دارد. سیل ارسال صورت‌های مالی نیمه نخست سال می‌تواند تلاطم‌های امروز بورس را بیش از پیش کند.
دیده‌بان بورس دوشنبه (30 مهر)

به گزارش می متالز، مطابق یک سنت نادرست، بار دیگر بخش عمده شرکت‌های سهامی انتشار گزارش‌های خود را به آخرین روز انداخته‌اند. گویا کارهای لحظه‌آخری یکی از شگردهای عمومی در کشورمان است که به بازار مالی نیز سرایت کرده است. امید است مقام ناظر برای این موضوع فکری کند و مشابه سایر نقاط جهان، تقویمی برای ارایه صورت‌های شرکت‌ها مشخص شود و طبق آن ارایه گزارش‌های مالی طی چند روز ارایه شوند تا سهامداران نیز بتوانند بهره‌مندی درست‌تری از محتوای این گزارش‌ها داشته باشند.

جذابیت رصد واکنش بورس‌بازان: معاملات پس از ارایه گزارش‌ها یکی از جذاب‌ترین رویدادهای این روزها محسوب می‌شود که نشان می‌دهد انتظارات بازار از عملکرد شرکت‌ها چه بوده و در نتیجه چشم‌انداز قیمت‌گذاری سهام ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. در مهم‌ترین گزارش‌های 6 ماهه، بانک ملت قرار می‌گیرد که به طور قطع یکی از پراقبال‌ترین شرکت‌ها و گروه‌های بورسی در هفته‌های اخیر بوده است. اما این بانک در این حساب‌ها هیچ سود تسعیر ارزی شناسایی نکرده که باید دید واکنش بازار به این مساله به چه شکل خواهد بود. برآورده نشدن انتظارات حتما فروشندگانی را در این سهم ایجاد می‌کند که بر کلیت گروه بانکی اثرگذار است، اما باید دید سهامداران بلندمدت و حمایت‌های حقوقی تا چه حد در این زورآزمایی می‌توانند بر عرضه‌ها غلبه کنند.

تغییر پایه پتروشیمی‌ها در بورس کالا: روز گذشته همچنین در اطلاعیه جدید بورس کالا، قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس دلار نیمایی محاسبه شد. این موضوع می‌تواند برای برخی شرکت‌های این صنعت که فروش در بورس کالا دارند با اهمیت باشد و واکنش مثبت سهامداران را به همراه داشته باشد.

نوسان دلار محدود می‌ماند؟ طی روزهای اخیر نرخ دلار در محدوده کم‌دامنه‌ای زیر 14 هزار تومان نوسان می‌کند. گرچه سفته‌بازان تمایل زیادی به بالا رفتن نرخ‌ها دارند، اما به نظر می‌رسد ریسک‌های کاهشی مانع موفقیت این گروه شده و به نوعی دلالان ارزی حکم‌رانی در بازار را واگذار کرده‌اند. اینکه تقاضای فصلی مربوط به اربعین نتوانسته موج مثبتی در قیمت‌ها ایجاد کند نشان می‌دهد هم سمت عرضه نسبتا قدرتمند است و هم تقاضا پس از ریزش‌های یک ماه گذشته عقب‌نشینی کرده است. همچنین برخی انتظارات نسبت به عرضه بیشتر از سوی بازارساز با نزدیک شدن به 13 آبان وجود دارد که مانع از رشد چشم‌گیر دلار شده است. به نظر می‌رسد این آخرین دور از تلاش سفته‌بازان است که بتوانند تغییراتی افزایشی در نرخ‌ها با جوسازی در مورد دور دوم تحریم‌ها ایجاد کنند.  

شروع سبز بازار جهانی: معاملات هفتگی کامودیتی‌ها با رشد فلزات و نفت آغاز شده است. این در شرایطی است که شاخص دلار نوسان چندانی نداشته است. به نظر می‌رسد برخی حمایت‌های دولت چین از بخش خصوصی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت فلزات است و در مورد نفت، همچنان جدال عوامل مختلف و نگرانی‌های مربوط به تحریم‌های ایران و موضوع خاشقجی در عربستان مانع کاهش قیمت‌ها می‌شود.

دو گزارش کوتاه و خواندنی: «دنیای بورس» در تازه‌ترین گزارش‌های خود به دو موضوع مهم پرداخته است. نخستین مساله به اهمیت گزارش اجماع تحلیل‌گران برای سه گروه مختلف سهامداران برمی‌گردد. آخرین پیش‌بینی سود 59 شرکت بورسی چه کمکی به بورس‌بازان می‌کند. گزارش دوم اما بهپیش‌بینی سودآوری ستاره خلیج فارس در فضای پرابهام فعلی توجه دارد. زیرمجموعه جذاب «تاپیکو» که می‌تواند معادلات را برای این سهم برهم زند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: اروپا در حالی با ارایه راهکارهای حمایت از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا برای اتصال یک بانک ایرانی به سوییفت تا چهارم نوامبر تلاش می‌کند که استیون منوچین؛ وزیر خزانه‌داری ایالات متحده مدعی شده آمریکا در تلاش برای قطع دسترسی ایران به سوییفت است.

ب) صنایع: رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرده با تخصیص نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای صنعت دارو بدهی طلبکاران تا پایان آبانپرداخت می‌شود. ظهر دیروز اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور در مراسم روز ملی صادرات از موافقت مقام رهبری برای برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های دارویی خبر داده بود. در همین حال بیرانوند؛ مدیرعامل راه آهن نیز از تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه در دستور کار است.

همچنین محمد نجفی منش؛ رییس انجمن قطعه‌سازان با پیش‌بینی رشد ۶۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو  تاکید دارد: شورای رقابت باید دست از نرخ‌گذاری بردارد و اجازه دهد قیمت در حاشیه بازار تعیین شود.  

ج) شرکت‌ها: جعفر ربیعی؛ مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس از ادغام همه هلدینگ‌ها تا سال آینده خبر داد؛ بر مبنای برنامه‌ریزی این هلدینگ تا یک ماه آینده پتروشیمی نوری وارد بورس می‌شود و پتروشیمی‌های بوعلی و نوری هم در صف ورود به بورس هستند . در همین حال سعید محبی فرد؛ معاون هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس می‌گوید: طبق آخرین آمار، شرکت‌های پتروشیمی دلار را به قیمت ۷۷۰۰ تومان در نیما به فروش می‌رسانند.

گزارش‌های ایران خودرو نشان می‌دهد در پیش فروش دیروز حدود ۸۰۰ هزار نفر متقاضی خرید محصول‌های ایران خودرو به سایت این شرکت مراجعه کرده‌اند که تا ساعت ۱۲ ظهر حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر موفق به ثبت نام خودروی مورد نظر خود شدند. بنا به گفته محمدرضا سروش؛ مدیرعامل سایپا دیگر خودروساز نیز بزرگ تدوین برنامه‌های توسعه‌ای این مجموعه در ۵ محور مدنظر است و البته صادرات خودرو در برنامه‌های اصلی قرار دارد.

عناوین برگزیده