تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۱۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابلاغ تصمیم‌های جدید اشتغالی و تسهیلات کسب و کار کرونایی به زودی

‌می‌متالز - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:از نزدیک به ۲ میلیون نفر ریزش اشتغال، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازگشت به کار داشتند.

به گزارش می‌متالز، یکی از آسیب‌های کرونا بیکاری بخشی از مشاغل به ویژه در حوزه خدمات بود. مطابق آمار ارائه شده از سوی وزارت کار تعداد شاغلان در تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱.۴ میلیون نفر نفر کاهش داشته است.

مطابق آمار ارائه شده از سوی گزارش مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی (بهار و تابستان ۱۳۹۸-۱۳۹۹) از سوی وزارت کار حاکی از این است که همانگونه که در جداول مشاهده می‌شود تعداد شاغلین در بهار ۹۹ نسبت به بهار سال ۹۸ بیش از ۱.۴۵۵.۰۰۰ نفر کاهش داشته اند که دلیل اصلی این کاهش تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است. ولی در ستابستان ۹۹ کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۷۹۹۹.۰۰۰ نفر بوده است که حاکی از کاهش شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اشتغال کشور است. تعداد شاغلین بخش کشاورزی در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۱۰۲.۶۴۷ نفر افزایش داشته است.

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کاردرباره آمار بیکاری‌ها و ریزش‌اشتغال گفت: از نزدیک به ۲ میلیون نفر ریزش اشتغال، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بازگشت به کار داشتند، در حوزه بیمه بیکاری حدود ۷۳۰ هزار نفر مشمول این برنامه اختصاصی دوره کرونا شدند و بخشی از این افراد ۲۵۰ هزار نفر همچنان مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و نیازمند منابع جدیدی خواهیم بود.

وی افزود: در نشست‌های اخیر کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تداوم پرداخت تسهیلات، ایجاد فرصت بیشتر در حوزه تنفس برای باز پرداخت تسهیلات، حمایت در حوزه‌های مالیاتی و بیمه‌ای تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که به زودی پس از تصویب نهایی در ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد.

منصوری با بیان اینکه در مواجه با کرونا و برای حفظ اشتغال و ایجاد امکان تداوم فعالیت کسب و کار‌های آسیب‌دیده به صورت عمده در ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۷ زیر رسته ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار گذاشته شد، افزود: این تسهیلات در مرحله نخست اشتغال محور بود و ۱۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

معاون وزیر تعاون بیان کرد: نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان به طور مستقل در اختیار بخش گردشگری، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر و ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه ورزش به صورت اختصاصی از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار واحد‌های کسب و کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نشست‌های اخیر کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا نیز در مورد تداوم این تسهیلات و ایجاد فرصت بیشتر در حوزه تنفس برای باز پرداخت تسهیلات و همچنین حمایت در حوزه‌های مالیاتی و حوزه‌های بیمه‌ای تصمیمات جدیدی اتخاذ شد که به زودی پس از تصویب نهایی در ستاد ملی کرونا ابلاغ خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده