تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۲۱۱۸۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هزار و ۷۵۵ طرح نیمه‌تمام صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون یک‌هزار و ۷۵۵ طرح نیمه‌تمام صنعتی در این استان وجود دارد که پس از تکمیل بهره برداری می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، سجاد رستمی روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این تعداد طرح نیمه‌تمام صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۸۵ هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است.

وی افزود: این طرح‌ها با بین پنج تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی زمینه، اشتغال مستقیم برای ۳۳ هزار و ۱۸۲ نفر را پس از بهره‌برداری فراهم می‌کند.

رستمی تصریح کرد: طرح‌های استحصال منیزیم از دولومیت در شهرک صنعتی سفیددشت با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر، ذوب و نورد فرادنبه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی و اشتغال‌زایی ۸۰ نفر، فولاد برای ذوب و ساخت شمش با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تولید حلال‌های نفتی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تولید تیر‌های کامپوزیتی با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ذوب و ریخته‌گری با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، کارخانه کریستال ملامین در مجاورت پتروشیمی لردگان و سیمان لردگان از جمله طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ۸۳۱ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هم‌اکنون افزون‌بر ۲۱ هزار نفر در این واحد‌های تولیدی مشغول به‌کار هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: صنعت این استان از نظر تعداد واحد‌های تولیدی ۱.۳۴ درصد و از لحاظ اشتغال‌زایی مستقیم ۹۸ صدم درصد اشتغال کشور را دارد که این مهم با سرمایه‌گذاری ۱۸۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی برابر ۱.۲ سرمایه‌گذاری صنعتی ایران انجام شده است.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری بعد از خوزستان و ایلام رتبه سوم کشور در شاخص سرمایه‌گذاری پروانه‌های بهره‌برداری را دارد.

رستمی تاکید کرد: هم‌اکنون ۸۹ واحد راکد تولیدی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۰ واحد صنعتی تا پایان سال‌جاری به چرخه تولید بازمی‌گردد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶۸ معدن در این استان شامل ۱۱۲ معدن فعال و ۵۶ معدن وجود دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰ واحد راکد صنعتی در استان فعال شد و به چرخه تولید بازگشت.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه یادآور شد: در مدت شیوع این ویروس ۲۰ واحد صنعتی سلامت‌محور در استان برای تولید الکل، مواد ضدعفونی و ماسک راه‌اندازی شد.

رستمی اظهار داشت: در این مدت جدیدترین خط ساخت ماشین‌آلات تولید ماسک در استان راه‌اندازی شده است.

وی گفت: رتبه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سال ۱۳۹۹ در سطح ملی از ۳۰ به ۱۱ ارتقاء یافت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون چهار میلیون دلار انواع تولیدات صنعتی استان مانند موکت، کلینکر سیمان و ورق‌های پوشش‌دار به خارج از کشور صادر شده که این میزان در کل سال گذشته ۳۲ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به کسب رتبه چهارم کشوری چهارمحال و بختیاری در صدور جواز‌های تاسیس صنعتی افزود: در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان ۳۵۷ درصد افزایش پیدا کرد.

رستمی تصریح کرد: براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان سرمایه‌گذاری صنعتی استان در ۱۱ ماهه سال گذشته ۸۹ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال بوده است.

وی یادآور شد: این میزان در مقایسه با کل سال ۱۳۹۸ که ۲۵ هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال بوده ۳۵۷ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته ۷۴۳ فقره جوازتاسیس صنعتی در استان صادر شد و این میزان در مقایسه با کل سال ۱۳۹۸ که ۵۹۸ فقره بوده ۴۲ درصد رشد دارد.

وی با اشاره به اشتغال ۱۲ هزار و ۶۶۶ نفری مربوط به جوازتاسیس‌های صنعتی صادره استان در ۱۱ ماهه سال قبل گفت: این میزان در مقایسه با کل سال ۱۳۹۸ که هفت هزار و ۲۴ نفر بوده ۱۰۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

رستمی تاکید کرد: در ۱۱ ماهه سال قبل ۱۲۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی با افزون‌بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و یک‌هزار و ۶۳۱ نفر اشتغال‌زایی مستقیم صادر شد.

وی افزود: این میزان از لحاظ تعداد ۱۹ درصد و از نظر سرمایه‌گذاری ۶ هزار درصد نسبت به سال قبل رشد و از لحاظ اشتغال‌زایی ۶ درصد کاهش دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال قبل چهار گواهی کشف معدن با ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار تن ذخیره و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال نیاز مالی صادر شده که به‌ترتیب ۱۰۰، ۲۴۰ و ۱۰۰ درصد نسبت به کل سال ۱۳۹۸ رشد داشته است.

وی یادآور شد: در ۱۱ ماهه سال گذشته پنچ پروانه بهره‌برداری معادن با ظرفیت استخراج اسمی ۸۵ هزار تن و اشتغال‌زایی ستقیم برای ۳۷ نفر در این استان صادر شد.

رستمی اظهار داشت: صدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن استان در ۱۱ ماه سال گذشته از نظر تعداد ۱۵۰ درصد، از لحاظ تناژ ۲۹۴ درصد و از نظر اشتغال‌زایی ۷۶ درصد بیشتر نسبت به مجموع سال قبل از آن رشد یافت.

چهارمحال و بختیاری با ۱۰ شهرستان و افزون‌بر ۹۷۹ هزار نفر جمعیت ۸۳۱ واحد صنعتی فعال دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده