تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۸
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۱۱۸۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معدن پیشران اقتصاد خراسان جنوبی/ اشتغال پایدار بااحیاء و فعال سازی معادن راکد

‌می‌متالز - استان خراسان جنوبی چهارمین استان معدنی کشور دارای ۶۴۸ معدن با ۲.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۱۸ میلیون تن استخراج اسمی است و در حال حاضر برای ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، خراسان جنوبی از نظر معدنی بسیار غنی است ودارای منابع متنوعی است که در دنیا و کشور بی نظیر است، بخش معدن هم در تامین مواد اولیه ومورد نیاز صنایع داخلی بسیار بیش از این بدرخشدوهم در بازار‌های صادراتی حرف‌هایی بیشتری برای گفتن داشتنه باشد.

بخش معدن به عنوان یکی از مهترین بخش‌های تولیدی کشور به دلیل قرار گرفتن در حلقه ابتدایی رنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی دارای ارتباط متقابل گسترده‌ای با سایر بخش‌های اقتصادی است واین بخش قدرت و ارزش افزوده آشکار و پنهان زیادی دارد و سال‌هاست که دولتمردان به اهمیت و نقش اثرگذار این بخش در بهبود شرایط اقتصادی و رسیدن به توسعه پایدار در اقتصاد پی برده‌اند.

یکی از ویژگی‌های این بخش، عرضه گسترده نهاد‌های تولیدی به سایر فعالیت‌های اقتصادی است وکارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی از معدن به عنوان پیشران اقتصاد یاد می‌کنند ومعتقد هستند با متحول شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال می‌شود.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران براساس آخرین آمار رسمی ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور را دارد.

سنگ‌های تزیینی، بنتونیت، کرومیت، زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، مرمریت، بازالت، طلا، مس، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی از مهمترین مواد معدنی در استان خراسان جنوبی هستند که به فور یافت می‌شود.

آمار معادن این استان در سال ۹۲ بالغ بر ۳۰۰ معدن بوده است که با افزایش ۱۰۰ درصدی اکنون به ۶۰۰ معدن افزایش یافته و در این بازه زمانی دولت ۶۰ میلیارد تومان منابع برای اکتشافات به این استان اختصاص داده است.

توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی در معادن خراسان جنوبی

خراسان جنوبی در حوزه معادن و صنایع معدنی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که استفاده مناسب از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی برای استان داشته باشد.

اینگونه که در آمار‌ها آمده است بیش از ۴۰ درصد مطالعات ژئوفیریک هوایی که در کشور تهیه شده، مربوط به خراسان جنوبی است واین استان زر خیز به لحاظ جایگاه زمین‌شناختی شرایطی دارد که ناشناخته‌هایش خیلی بیشتر از شناخته‌های آن است.

استاد گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند نیز گفت:علاوه بر آنچه تاکنون به عنوان اندیس مورد بررسی قرار گرفته و بخش‌هایی که اکتشاف معدنی انجام شده، بخش‌هایی نیز هستند که هیچ اقدامی در راستای آن صورت نگرفته است.

محمد مهدی خطیب که سال‌ها در عرصه زمین شناسی فعالیت دارد بااشاره به اهمیت، نقش وجایگاه معادن در اقتصاد خراسان جنوبی بیان کرد: در این استان علاوه بر کانی‌های فلزی، کانی‌های غیرفلزی زیادی نیز وجود دارد که می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد، این مهم بقدری مورد توجه است که سال ۷۸ مقام معظم رهبری به این استان سفر کردند و سه میلیارد تومان اعتبار برای کار‌های اکتشافی معدنی اختصاص دادند.

استاد تمام وقت دانشگاه بیرجندگفت: پس از اکتشاف باید نتایج آن برای مردم ملموس شود بنابراین از اینکه توجه ویژه‌ای درخصوص معادنی از جمله طلای هیرد نهبندان و فولاد قاینات صورت گرفته است.

۴۰ معدن راکد خراسان جنوبی در دستور احیاء و فعالسازی


معادن متعدد در استان به دلایل مختلف در مدت ۶ سال گذشته راکد و غیر فعال و یا نیمه فعال بوده اند که با پیگیری‌های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون حدود ۴۰ واحد از این معادن به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته بیان کرد: از سوی این بهره برداران معادن زغال سنگ، مس، طلا، سنگ‌های گرانیتی، تراورتن، بنتونیت، خاک صنعتی، منیزیت و ... فعال وبه چرخه تولید بازگشته اند.

عباس جرجانی با تاکید بر اینکه فعالسازی هر چه سریعتر سایر معادن راکد از سوی بهره برداران در سطح استان در الویت است تصریح کرد: تعیین تکلیف معادن غیرفعال و راکد استان از سال گذشته با جدیت تمام از سوی این سازمان آغاز شده و در حال پیگیری و انجام است.

وی اظهار داشت: روند اجرایی فعال سازی این معادن با برگزاری جلسات تعیین تکلیف با حضور بهره برداران به منظور فعالسازی مجدد معادن، برگزاری مزایده‌های عمومی و همچنین آزادسازی محدود‌های معدنی به منظور ورود سرمایه گذاران دارای صلاحیت و توان فنی و مالی در اولویت و دستور کار جدی این سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به نقش معادن در اشتغال زایی بیان کرد: در حال حاضر سه معدن طلای شادان، کودکان و هیرد و واحد‌های فرآوری آن‌ها در حال حاضر زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر را به صورت مستقیم در استان فراهم کرده است و تا پایان امسال با بهره برداری و گسترش فعالیت در این واحد‌های فرآوری طلا اشتغال آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

جرجانی ادامه داد: معدن طلای شادان با ذخیره قطعی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن، معدن طلای کودکان با ذخیره قطعی ۳۰۰ هزار تن و معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی حدود ۵ میلیون تن کانسنگ طلا در شهرستان‌های خوسف و نهبندان در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این سه معدن یادشده به ترتیب دارای استخراج اسمی سالانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، ۳۸ هزار تن و ۱۰۰ هزار تن هستند بیان کرد: عیار ماده معدنی طلا نیز در معدن شادان ۵۵ صدم، کودکان ۲ و یک دهم و هیرد ۹۲ صدم پی پی ام است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده