تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۲۱۲۴۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

سرکوب قیمت‌ها در چین باعث کاهش قیمت فولاد شد

‌می‌متالز - نگرانی در مورد فشار دولت چین برای کنترل قیمت فلزات، عامل تعدیل‌کننده قیمت فولاد شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان و رویترز، قیمت فولاد از زمان رسیدن به بالاترین رکورد در اوایل ماه جاری، ۷ درصد کاهش یافته است.

بیشتر این افت پس از آن بود که چین حاشیه معاملات آتی و کارمزد معاملات را افزایش داد و مجازات سفته‌بازی در بازار را تشدید کرد.

در همین زمینه، ماکس لایتون، تحلیلگر سیتی بانک، گفت: هدف سیاست قریب‌الوقوع چین مهار سرعت افزایش قیمت فولاد و تنفس دادن به بخش‌های پایین‌دست است، اما از آنجا که بیشتر این اقدامات، اصول اساسی عرضه – تقاضا را که در حال بهبود است تغییر نمی‌دهند، ما انتظار داریم یک بار دیگر قیمت کالا‌ها افزایش یابد.

چین اعلام کرده در برنامه پنج‌ساله چهاردهم خود از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ کنترل قیمت کالا‌ها را تقویت می‌کند و برنامه‌هایی را برای مقابله با نوسانات غیرعادی قیمت کالا‌ها ازجمله سنگ‌آهن، مس و ذرت اجرا می‌کند.

قیمت معاملات آتی سنگ‌آهن در آسیا پس از چهار جلسه کاهش متوالی در روز سه‌شنبه بالاتر رفت، اما در دامنه محدودی حرکت کرد، زیرا هشدار چین در مورد احتکار و سفته‌بازی، فعالان بازار را محتاط نگه داشت.

در بورس کالای دالیان چین قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در صبح سه‌شنبه ۰٫۸ درصد رشد کرد و به ۱۰۶۶٫۵۰ یوان (۱۶۶٫۳۶ دلار) در تن رسید.

در بورس سنگاپور قیمت معاملات سنگ‌آهن برای ماه ژوئن با ۰٫۸ درصد افزایش به ۱۸۳٫۹۵ دلار در هر تن در رسید.

قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان در روز دوشنبه به ضعیف‌ترین سطح در طی شش هفته گذشته رسید، در حالی که فعال‌ترین قرارداد سنگ‌آهن در بورس سنگاپور هم در روز دوشنبه پس از هشدار به شرکت‌های فلزات صنعتی برای حفظ نظم بازار، به کمترین سطح در چهار هفته گذشته رسید.

نهاد‌های تنظیم بازار چین همچنین محدودیت‌های دقیق‌تری برای تجارت سنگ‌آهن و محصولات فولادی در بورس کالا‌های دالیان و شانگ‌های اعمال کرده‌اند.

آتیلا ویدنل، مدیرعامل شرکت Navigate Commodities در سنگاپور در این باره گفت: افزایش نظارت بر بازار آتی کالا‌ها توسط آژانس‌های دولتی چین بر فعالیت‌های سفته‌بازانه تأثیر می‌گذارد.

روز سه‌شنبه، نهاد برنامه‌ریزی دولت چین اعلام کرد که در برنامه پنج‌ساله چهاردهم خود از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، کنترل قیمت کالا‌های اساسی را تقویت می‌کند و برنامه‌هایی برای مقابله با نوسانات غیرعادی قیمت اقلامی مانند سنگ‌آهن، مس و ذرت ایجاد می‌کند.

قیمت سنگ‌آهن در معاملات نقدی چین نیز کاهش یافته است. روز دوشنبه قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد به ۱۹۲٫۵۰ دلار در هر تن رسید که ۱۷ درصد کاهش نسبت به رکورد هفته گذشته، ۲۳۲٫۵۰ دلار، داشت.

ویدنل در این باره گفت: ظهور فصل باران‌های موسمی در جنوب چین و درجه حرارت سوزاننده در شمال ممکن است فعالیت‌های ساختمانی و مصرف فولاد را طی چند ماه آینده تعدیل کند.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده