تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۲۶۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

تنها با محور بودن صادرات صنعت رشد می‌کند/انتقاد طرح فولادی مجلس

‌می‌متالز - مدیر عامل سابق ایمیدور با تاکید بر حمایت دولت و مجلس از سیاست صادراتی گفت: وقتی صادرات محور سیاست‌های اقتصادی یک کشور باشد موجب افزایش کیفیت کالا، کاهش قیمت تمام شده و بزرگتر شدن سبد اقتصادی آن کشور می‌شود که نتیجه آن جهش اقتصادی در تمامی ابعاد و محصولات خواهد بود.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، مهدی کرباسیان صنعت و معادن در گفتگو با فولادبان افزود: نقش صادرات در اقتصاد کشور‌ها اساسی است و کشور‌هایی که مبنای اقتصادخود را بر صادرات محصولات تولیدی قرار داده اند توانسته اند جهش فوق العاده‌ای را در اقتصاد تجربه کنند.

مدیرعامل سابق ایمیدرو تصریح کرد: کشور ترکیه کشوری است که سال ۶۲ همزمان با انتخاب تورگوت اوزال بعنوان نخست وزیر، صادرات را بجای واردات محور فعالیت‌های اقتصادی خود قرار داد و اکنون توانسته است با کشور‌های رده یک اروپا و حتی دنیا شانه به شانه حرکت کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی تاکید کرد: شما می‌دانید وقتی صادرات محور سیاست‌های اقتصادی یک کشور قرار می‌گیرد کیفیت کالا افزایش و قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند وسبد اقتصادی آن کشور هم بزرگتر می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: کشور ما سال‌ها قبل از انقلاب و پس از آن و حتی تا سه سال قبل همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به صادرات نفت خام متکی بود، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، صادرات نفت بشدت کاهش یافت ودرآمد حاصل از نفت هم به حداقل رسید و صادرات غیرنفتی در شعار و درصدی در عمل مورد توجه مسئولین قرار گرفت.

این کارشناس صنعت و معدن افزود: در حال حاضر حجم صادرات غیر نفتی کشور با صادرات نفتی تقریبا برابر شده است، اما سیاست‌ها و رفتار‌های چندگانه بانک مرکزی، وزارت صنعت، اقتصاد و حتی جهاد کشاورزی در دو سال اخیر با ابلاغ بخشنامه‌های عجیب و ناهماهنگ موجب شده صادرات غیر نفتی ما نتواند به عدد درست و صحیح و واقعی خودش برسد.

مدیرعامل قبلی ایمیدرو تصریح کرد: منظور از صادرات فقط صادرات فولاد یا زنجیره فولاد نیست بلکه نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی باید همگام با مجلس شورای اسلامی در جهت صادرات به معنای عام گام بردارند و علیرغم ورود اخیر مجلس شورای اسلامی به زنجیره فولاد باید اذعان داشت کشور نیاز به قانون ندارد، چون به اندازه کافی قانون دارد و آنچه که کشور به آن نیاز دارد جسارت مسئولان رده یک برای گره گشایی از این گرفتاری است.

کرباسیان افزود: صادرات باید بطور جدی مورد حمایت دولت و مجلس قراربگیرد و برای حل ناهماهنگی ها، دست از شعار برداشته شود در آن صورت است که فولاد می‌تواند به جهش خود در صادرات برسد.

 

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده