تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۱۰۴۶
کد خبر: ۲۱۲۸۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یک تحلیلگر فلزات رنگی بررسی کرد:

وضعیت حال و آینده سرب و روی + دو گزینه بسیار مهم در قیمت‌گذاری

‌می‌متالز - وضعیت حال و آینده دو محصول روی و سرب به همراه دو گزینه بسیار مهم در قیمت‌گذاری فلزات رنگی توسط یک تحلیلگر بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، حسن قره‌خانی با تحلیل وضعیت تولید و اثر دو فلز روی و سرب با انتشار مطلبی با عنوان "تاثیر رشد قیمت سرب و روی بر تولید و مصرف" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در ایران، مواد اولیه برای تولید شمش روی به مقدار لازم تولید نمی‌شود؛ بنابراین مقدار زیادی از مواد اولیه مربوط به تولید روی از کشور‌های همسایه وارد می‌شود. در زمینه شمش سرب این موضوع صادق نبوده و اغلب مواد اولیه تولید سرب در داخل موجود است. روی یکی از عناصر اساسی برای موجودات زنده است.

ویژگی‌های جالب فلز روی


فلز روی در پایان عمر مفید بدون اینکه در خواص شیمیایی و ارزش آن تغییری ایجاد شود، قابل بازیافت است. علاوه براین ویژگی‌های فلز روی به پایداری آن در مدت استفاده کمک قابل‌توجهی می‌کند. همچنین با کاهش میزان مصرف انرژی، کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و به حداقل رساندن دفع زباله، نقش مهمی را در دوره پایانی عمر مفید ایفا می‌کند.

چرخه سیستماتیک زندگی فلز روی، شامل تولیداتی از قبیل فولاد گالوانیزه است. این محصول بعد از عمر مفید، یکی از منابع بازیافتی روی محسوب می‌شود. بسته به ترکیب مواد بازیافت شده این مواد می‌توانند مجددا ذوب شوند یا اینکه وارد فرآیند پالایش شوند.

بر اساس اطلاعات بورس فلزات لندن، قاره آسیا با تولید حدود ۴۸ درصد روی جهان حدود نیمی از تولید جهانی این فلز را به خود اختصاص می‌دهد و پس‌از آن آمریکا با تولید ۲۵درصد سهم بازار جهان در رتبه دوم قرار دارد. فلز روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورداستفاده و پرمصرف در جهان است. موارد مصرف متعدد فلز روی و آلیاژ‌های مختلف آن میزان مصرف این فلز را در جهان افزایش داده و آن را به یک فلز مهم و استراتژیک در صنعت تبدیل کرده است.

عمد‌ه‌ترین مصرف فلز روی در صنایع و تسهیلات نظامی، صنعت برق و الکترونیک، صنعت خودرو و قطعات صنعتی است که مهم‌ترین آن‌ها در جدول زیر عنوان شده است:

وضعیت حال و آینده سرب و روی + دو گزینه بسیار مهم در قیمت‌گذاری


عمده مصرف فلز روی در تولید فرآیند گالوانیزاسیون قطعات فولادی است که ارتباط مستقیمی با صنعت خودرو و ساخت‌وساز در جهان دارد.

در آسیا هم چین حدود ۳۷ درصد از تولیدات جهانی روی را به خود اختصاص داده و بزرگ‌ترین تولید‌کننده این فلز در آسیا شناخته می‌شود. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز روی هم است و حدود ۵۰ درصد از تقاضای روی جهان دارد. با توجه به برنامه‌های بلندمدت و گسترده چین در حوزه تولید اتومبیل، ساخت و ساز مسکن و سایر تولیدات صنعتی با رشد مناسبی روبه‌رو شده است؛ بنابراین بسیاری از تحلیلگران را بر آن داشته که نسبت به کمبود این فلز در سال‌های بعد هشدار دهند.

بر اساس داده‌ها و اطلاعات اولیه گروه مطالعات بین‌المللی صنعت سرب و روی، بازار جهانی روی در روز‌های اخیر شاهد رشد قیمتی فزاینده‌ای شده است. همچنین ذخایر و موجودی مواد اولیه نیز رو به کاهش است. افزایش تولیدات معدنی سرب و روی به میزان ۲ درصد به‌طور عمده به دلیل افزایش تولید کشور‌های تاثیرگذار ازجمله بورکینافاسو، چین، مکزیک، روسیه، سوئد و آمریکا بوده و در حال حاضر قیمت جهانی شمش روی حدود ۲۹۵۰ دلار نوسان دارد.

با توجه به همه گیری کرونا و تاثیر بالقوه این ویروس بر صنعت و اقتصاد جهان، روند رشد قیمتی در فلز روی رخ داد. عامل دیگری که تاثیر مستقیم برافزایش قیمت فلزات کامودیتی ازجمله مس، روی، سرب و... دارد کاهش شاخص دلار در بازار‌های جهانی است.


اوضاع فعلی صنعت سرب و پیش بینی آینده


مواد اولیه فلز سرب در ایران به‌وفور یافت می‌شود و نیازی به واردات مواد اولیه برای تولید شمش سرب نیست. قسمت عمده تقاضای سرب عمدتا برای تولید باتری‌های سربی با سهم بیش از ۷۰ درصدی است. با توجه به توسعه صنعت مخابرات و لزوم استفاده از شمش سرب در این صنعت، روند مصرف سرب در جهان به‌سرعت در حال گسترش است.

در گذشته باتری مخابراتی، ۸ سال عمر داشتند و در فواصل زمانی طولانی‌تری تعویض می‌شدند، اما فاصله زمانی تعویض باتری‌ها در این صنعت به‌طور میانگین به ۲ سال رسیده و این به معنی نیاز به تعداد بالای باتری برای تعویض است. بیشترین میزان انرژی موردنیاز در صنعت ارتباطات و مخابرات مربوط به کشور‌های درحال‌توسعه است که محرک اصلی بازار این فلز محسوب می‌شوند.

خودروسازی نیز ازجمله صنایعی است که برای تولید باتری‌های موتوری نیازمند فلز سرب است. امروزه با استقبال از اتومبیل‌های برقی و افزایش روند برقی شدن صنعت خودرو در جهان مصرف سرب نیز افزایش‌یافته است. مزیت باتری‌های سربی که موجب شده جایگزینی برای این فلز وجود نداشته باشد قیمت کم و توانایی بی‌نظیر آن‌ها در روشن کردن موتور خودرو‌های متداول و خودرو‌های میکرو هیبریدی در دمای کم و سرما است؛ بنابراین تقاضای آینده سرب مطلوب به نظر می‌رسد و سرب بیش از هر زمان دیگری برای پشتیبانی از بازار در حال رشد برای راه‌حل‌های ذخیره انرژی موردنیاز خواهد بود. امروزه قیمت جهانی سرب نیز حدود ۲۱۵۰ دلار نوسان دارد.

از میان عمده کشور‌هایی که با فلز سرب در جهان فعالیت اقتصادی دارند می‌توان به چین، آمریکا، پرو، استرالیا، هند و... اشاره کرد. در این کشور‌ها فعالیت‌های اکتشاف معادن و منابع معدنی سرب و نقره از سال‌های ۲۰۱۹ شروع شده و این فرآیند ادامه‌دار درحال‌توسعه است.


دو گزینه بسیار مهم در قیمت‌گذاری فلزات رنگی


در قیمت‌گذاری فلزات رنگی، دو گزینه بسیار مهم قیمت جهانی و قیمت ارز نیمایی وجود دارد. تاثیر تغییرات قیمت شمش روی و سرب در جهان متاثر از تحولات اقتصادی و سیاسی کشور‌های صاحب اقتصاد جهانی از جمله آمریکا و چین است. در سال جاری با توجه به روند افزایشی قیمت فلزات پایه و کاهش نقدینگی در مصرف‌کنندگان این فلزات و کاهش سفارش‌های شرکت‌های تولیدکننده، رشد چشمگیری در افزایش تولید مشاهده نشده و با توجه به اینکه روند قیمت‌ها از ابتدای سال تاکنون به علت افزایش قیمت‌های جهانی صعودی بوده قیمت این فلزات حتی با کاهش نرخ ارز (دلار) بازهم روند افزایشی را حفظ کرده است.

در این بازار معمولا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان همواره با رصد قیمت‌های جهانی و نرخ دلار نوسان‌های قیمتی را در نظر می‌گیرند و با شرایط اعمال شده در بازار اقدام به تولید یا تامین می‌کنند. چنانچه نوسان قیمت‌ها بیش از اندازه باشد تعادل عرضه و تقاضا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اما اگر نوسان‌های قیمتی روند کاهشی داشته و به ثبات در قیمت کالا‌ها نزدیک‌تر باشد در این بازار می‌توان به عرضه و تقاضای واقعی دست یافت.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده