تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۴۶۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

افزایش سرمایه ۲هزار درصدی بانک دی ثبت شد

‌می‌متالز - براساس اطلاعیه‌ای که در سامانه کدال منتشرشده، افزایش سرمایه بانک دی به ثبت رسیده است.

به گزارش می‌متالز، در این اطلاعیه آمده است، با توجه به مجوز افزایش سرمایه مورخ ۲۶ اسفند و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۷ اسفند سال گذشته، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۶هزار و۴۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۱۳۵هزار میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در تاریخ ۲۳ خرداد سال‌جاری در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. افزایش سرمایه ۱۲۸ هزار و۶۰۰ میلیارد ریالی ثبت‌شده بانک دی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده است. افزایش سرمایه ۲۰۰۹درصدی بانک دی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و به این ترتیب سرمایه بانک افزایش یافت.

اقداماتی در راستای بازگشایی نماد دی

پیش‌تر رئیس و سخنگوی اداره سهام بانک دی در گفت‌وگویی اعلام کرده بود: پس از اینکه صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه بانک به تایید بانک مرکزی رسید بلافاصله مستندات لازم به همراه تاییدیه صورت‌جلسه افزایش سرمایه برای ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران ارسال شد و با پیگیری‌های مستمر موفق به ثبت صورت‌جلسه افزایش سرمایه شدیم و به این ترتیب سرمایه بانک از مبلغ ۶هزار و ۴۰۰میلیارد ریال به ۱۳۵هزار میلیارد ریال منقسم به ۱۳۵ میلیارد سهم هزار ریالی بانام از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت افزایش یافت.

در این گفتگو علیرضا محمدی، درج اطلاعیه رسمی ثبت افزایش سرمایه در روزنامه کثیرالانتشار رسمی بانک و پیگیری‌های لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار را از جمله اقدامات بعدی در راستای بازگشایی نماد دی عنوان کرد.

افزایش سرمایه ۲۳۴ درصدی معادل ۱۵هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران که در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک دی به هیات‌مدیره تفویض شد در حال پیگیری است.

پیش‌تر سخنگوی سهام بانک دی گفته بود دریافت مجوز افزایش سرمایه به این میزان، در سیستم بانکی در نوع خود بی‌نظیر بوده و فرصت برون‌رفت از مشکلات ایجادشده را فراهم کرده است. با توجه به برنامه‌های هیات‌مدیره بانک در یک سال گذشته و اجرای آن، روند فزاینده زیان انباشته کنترل شده و زیان انباشته در سال ۱۳۹۹در مقایسه با سال‌های گذشته بیش از ۶۰هزار میلیارد ریال کاهش یافته و بر اساس اهداف تعیین‌شده در سال جاری، انتظار می‌رود روند کاهشی زیان انباشته در نیمه نخست سال‌جاری تداوم یابد؛ و از نیمه دوم سال، سودآوری ناشی از عملکرد عملیاتی بانک، زمینه به حداقل رساندن زیان انباشته را فراهم آورد.

پایبندی به مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نقطه قوت بانک دی

مدیرعامل بانک دی نیز با اشاره به اینکه اصلاح ساختار مالی در کنار بهبود ساختار سازمانی در بانک دی، پایه‌گذار زیربنایی شده است که تسهیل‌کننده حرکت در مسیر انضباط مالی و تداوم بهبود‌های حاصل‌شده در بانک است، گفته بود در یک سال گذشته و با اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت توانسته‌ایم شتاب تصاعدی در انباشت زیان را مدیریت کنیم و قصد داریم با حرکت بر مدار اهداف استراتژیک، افزایش زیان انباشته را در نیمه نخست سال‌جاری متوقف کنیم و از نیمه دوم سال شاهد سودآوری بانک دی و به‌تدریج به صفر رساندن زیان انباشته باشیم.

برات کریمی افزود: برای تحقق سودآوری و کاهش زیان انباشته باید تمرکز عمده بانک روی وصول مطالبات معوق برای آزادکردن منابع برای اعطای تسهیلات بیشتر، پایبندی شعب به برنامه عملیاتی تدوین شده برای رشد نسبت منابع ارزان‌قیمت به‌کل منابع، تقویت ارتباط با مشتریان بزرگ و تنوع‌بخشی به تسهیلات و طراحی محصولات جدید اعتباری متناسب با نیاز‌های مشتریان باشد.

مدیرعامل بانک دی بر لزوم توسعه درآمد‌های غیر مشاع بانک از طریق گسترش بانکداری دیجیتال تاکید کرد و افزود: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسبی در حوزه بانکداری الکترونیک، توسعه سامانه‌های ارائه خدمات غیرحضوری و... در بانک دی صورت گرفته است که با توجه به حرکت شتابان رقبا در این زمینه، سرعت‌بخشی به اقدامات ضرورت دارد.

وی در خصوص سیاست‌های بانک دی در حوزه سود سپرده‌ها اظهار کرد: پایبندی به مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در پرداخت سود به سپرده‌ها نقطه قوت بانک دی است. بررسی گزارش فعالیت ماهانه یک ماه منتهی به ۳۱ اردیبهشت سال جاری بانک دی نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی پایان دوره ۲۱۳هزار و ۷۸۵میلیارد ریال بوده است. این در حالی است که مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری پایان دوره ۳۹۲هزار و ۴۲۹میلیارد ریال اعلام شده است. درآمد تسهیلات از ابتدای سال مالی تا پایان ۳۱ فروردین گذشته ۲هزار و ۴۶۲ میلیارد ریال بوده که با روند افزایشی به ۴هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال در پایان اردیبهشت سال‌جاری رسیده است.

مانده تسهیلات اعطایی در پایان اسفند سال گذشته ۲۰۸ هزار و ۲۴۳میلیارد ریال و مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری پایان اسفند گذشته نیز ۳۸۰ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال بوده است. جمع درآمد تسهیلات اعطایی از ابتدای سال مالی تا پایان اسفند ۱۳۹۹ به میزان ۲۳هزار و ۳۸۵ میلیارد ریال و جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در همین مدت ۴۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال اعلام شده است.

این در حالی است که سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در پایان فروردین به ۳هزار و ۸۰۱میلیارد ریال و در پایان اردیبهشت به ۸هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال رسیده است.

بررسی مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری پایان دوره نشان می‌دهد سپرده‌های بلندمدت دوساله با رقم ۱۸۱ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی سپرده‌های کوتاه‌مدت با رقم ۸۰هزار میلیارد ریال قرار دارد. سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله با رقم ۵۳ هزار میلیارد ریال و سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه با رقم ۲۷ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی نیز رقمی به میزان ۲۷ هزار و ۲۱۳میلیارد ریال و سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ارزی نیز به میزان ۲هزار و ۲۱۶ میلیارد ریال را به خود اختصاص داده‌اند. سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه ریالی ۴هزار و ۷۹ میلیارد ریال بوده است. همچنین گواهی سپرده ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک دی نیز رقم ۱۳ هزار و ۶۸۹میلیارد ریال را در پایان دوره به ثبت رساند. در بخش مانده تسهیلات اعطایی پایان اردیبهشت نیز مشارکت مدنی ۶۳ هزار میلیارد ریال، خرید دین ۱۰ هزار میلیارد ریال، فروش اقساطی ۲هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال و جعاله یک هزار و ۷۷۶میلیارد ریال بوده است. مانده تسهیلات قرض‌الحسنه نیز یک هزار و ۱۹۹میلیارد ریال اعلام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده