تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۱۴۷۰۹
سرویس خبر : انرژی

سرمایه گذاری عظیم جهانی در پروژه‌های برقی

‌می‌متالز - گزارش‌های اقتصادی از سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که سال گذشته ۳۷ پروژه تولیدی عظیم در حوزه باتری خودرو‌های الکتریکی و قطعات وابسته آن ایجاد شده است که ارزش آن‌ها به ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، خودرو‌های الکتریکی با سرعت در حال پیدا کردن بازار خود هستند و به زودی جای خود را در خیابان‌ها هم باز می‌کنند. پروژه‌های عظیمی در سطح جهانی مشغول به کار شده اند که می‌توانند آینده این حوزه را به خوبی تضمین نمایند.

در سال گذشته پروژه‌های مختلف در این حوزه مشغول به فعالیت بوده اند که بخش عظیمی از سرمایه گذاری‌های سالانه را به خود اختصاص می‌دهند. دامنه پروژه‌های این حوزه از تولید سلول باتری، آنود‌های الکتریکی تا ساخت سبد باتری کشیده شده و نشان از گستردگی این حوزه دارد.

همچنین با توجه به پراکندگی هر کدام از این پروژه‌ها می‌توان به خوبی دریافت که چه مناطقی بیشتر سرمایه گذاری کرده اند و حتی چه کشور‌هایی از الان دست به کار شده اند تا زنجیره تامین را برای این شرکت‌ها به خوبی فراهم نمایند.

طبق آمار غرب اروپا از نظر تعداد پروژه‌ها و از نظر میزان ارزش پروژه‌ها در رتبه اول قرار گرفته است. در این منطقه ۱۷ پروژه مجموعا با ارزش ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری واقع شده که نشان می‌دهد ۴۳.۵ درصد از کل سرمایه گذاری جهانی در این حوزه به این منطقه بر می‌گردد. در این میان کشور آلمان با در اختیار داشتن ۱۰ پروژه بالاترین سطح سرمایه گذاری در حوزه قطعات مربوط به خودرو‌های الکتریکی را به همراه دارد. این سطح از سرمایه گذاری در آلمان برآمده از سرمایه گذاری بسیار سنگین خودروسازان داخلی این کشور در حوزه خودرو‌های الکتریکی است تا خرید قطعات از خارج از آلمان نباشد. فولکس واگن، دایملر و ب ام و همگی با پروژه‌های شخصی خود در این لیست حاضر هستند و نقش بسزایی را در ایجاد زنجیره تامین ایفا می‌کنند.

سرمایه گذاری عظیم جهانی در پروژه‌های برقی


در دیگر بخش‌های اروپا کشور‌های مجارستان و لهستان با دستی باز به این پروژه‌ها اضافه شده اند و بیشتر در زمینه تامین قطعات باتری مشغول به فعالیت هستند. این میزان سرمایه گذاری به خاطر سابقه خوب این کشور‌ها در زمینه تامین قطعات و تامین لوازم مورد نیاز صنعت خودروسازی در اروپا بوده است و همچنین قابلیت آن را دارند تا تکنولوژی این قطعات را به مرور افزایش دهند. برای مثال کره جنوبی قصد دارد سومین کارخانه خود را در مجارستان راه اندازی کند. در حالیکه پراکندگی سرمایه گذاری‌ها در این زمینه نشان میدهد که شرکت‌های به دنبال کاهش وابستگی به بازار هستند، اما در آسیا موضوع تا حدودی فرق دارد چرا که هنوز چین به عنوان هدف اول سرمایه گذاری در زمینه شرکت‌های تامین قطعات به شمار می‌آید.

چین هنوز به عنوان یکی از بزرگترین بازار‌های خودرو‌های الکتریکی در دنیا و البته در آسیا به شمار می‌آید و به همین سبب سرمایه گذاری عظیمی را به خود جلب کرده است. چین ۳ پروژه از ۸ پروژه آسیایی را به خود اختصاص داده که ارزش مجموع آن‌ها به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد و بزرگترین آن میان دو شرکت جیلی و کاتل بسته شده است. در همین حال کاتل به تنهایی بزرگترین پروژه آسیا را در منطقه اندونزی با سرمایه گذرای ۵ میلیارد دلاری آغاز کرده است.

تمام این صحبت‌ها نشان از مسیر آینده خودروسازی در دنیا می‌دهد و همانطور که مشخص است تاثیر این میزان از سرمایه گذاری تنها به بخش خودروسازی محدود نمی‌شود چرا که با افزایش میزان تولید باتری و البته خودرو‌های الکتریکی اولین بخشی که بیش از دیگر صنایع رشد خواهد داشت، معدن است. برای مثال شرکت کاتل در اولین اقدام معدنی خود اعلام کرده است که ۶۰ درصد از نیکل مورد نیاز را از سایت‌های داخلی و معادن اندونزی خرید خواهد کرد.

همچنین این شرکت با برآورد‌هایی که انجام داده است به این نتیجه رسیده که می‌تواند اندونزی را به یکی از مناطق تاثیر گذار در زمینه معدن و تامین مواد معدنی شرکت‌های ساخت قطعات باتری تبدیل کند.

پیش بینی می‌شود که این میزان از سرمایه گذاری‌ها در دیگر مناطق دنیا تا پایان سال ۲۰۲۱ بیشتر شده و رشد خوبی برای معادن مس، نیکل، لیتیوم و آهن به همراه داشته باشد.

منبع: معدن نیوز

عناوین برگزیده