تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۱۴۷۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

میلیارد‌ها دلار الماس انبارشده فروش رفت

‌می‌متالز - -میلیارد‌ها دلار الماس که پس از فروپاشی سال گذشته بازار این سنگ قیمتی بدون خریدار مانده بودند، با بهبود تقاضا در مدت چند ماه به یکباره خریدار پیدا کرده و به فروش رفتند.

به گزارش می‌متالز، میلیارد‌ها دلار الماس که پس از فروپاشی سال گذشته بازار این سنگ قیمتی بدون خریدار مانده بودند، با بهبود تقاضا در مدت چند ماه به یکباره خریدار پیدا کرده و به فروش رفتند.

موجودی عظیمی از سنگ‌های خام سال گذشته در اوج بحران پاندمی و رکود بازار روی دست بزرگترین معدنکاران الماس مانده بود و این واهمه را ایجاد کرده بود که این صنعت سال‌ها آسیب خواهد دید، اما تقاضای بالای واسطه‌ها برای تراش، صیقل دادن و تجارت سنگ‌های قیمتی، تقریبا همه این موجودی را پاک کرد و به شرکت‌های دوبیرز و الروسا که بزرگترین معدنکاران الماس هستند، اجازه داد قیمتهایشان را بالا ببرند.

این تغییر روند بسیار سریع و قابل ملاحظه بود، زیرا مراکز تراش الماس در هند و آنتورپ که سال گذشته در بدترین مقطع بحران قادر به خرید نبودند، به تامین موجودی الماس خود شتافتند. همزمان تقاضا در بحبوجه فروش خوب افزایش پیدا کرده، زیرا مصرف کنندگانی که قادر به رفتن به تعطیلات نیستند، هزینه بیشتری برای کالا‌های لاکچری مانند سنگ‌های قیمتی صرف می‌کنند.

شرکت دوبیرز اعلام کرد در سه ماهه نخست ۱۳.۵ میلیون قیراط الماس فروخته که دو برابر میزان استخراج شده در این مدت بوده و بخشی از آن از ذخایر این شرکت برداشت شده است. این شرکت که بزرگترین معدنکار الماس جهان است، میزان موجودی خود را اعلام نمی‌کند، اما در هفته‌های اخیر به مشتریانش اطلاع داد که سطح ذخایرش به وضعیت عادی برگشته است.

ذخایر الماس شرکت معدنی روسی الروسا در مدت شش ماه تا پایان مارس حدود ۶۰ درصد کاهش یافت و به ۱۲.۸ میلیون قیراط رسید که پایینترین میزان در سه سال گذشته است.

مدیریت عرضه الماس از زمانی که دوبیرز در ابتدای قرن جاری به انحصارش بر این بخش پایان داد، به دردسر برای صنعت الماس تبدیل شده است. موجودی الماس در طول بحران مالی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ و در سال ۲۰۱۳ جهش یافت و هر بار فروش این موجودی به افزایش موجودی سنگ‌های تراش داده شده منتهی شد و فشار شدیدی را بر بخش میان دستی صنعت تحمیل کرد.

با این حال معدنکاران بزرگ الماس که سال گذشته تولیدشان را به میزان قابل توجهی کاهش داده بودند، با تجدید تقاضای تولیدکنندگان و بازرگانان، توانستند قیمت‌ها را بالا ببرند. دوبیرز قیمت‌ها را از اواخر سال ۲۰۲۰ افزایش داد و به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگرداند. این شرکت سنگ‌های خام به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار در فروش سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ فروخت که بیشترین میزان از سال ۲۰۱۸ بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال همچنان ریسک‌های زیادی وجود دارند. شروع سال به دلیل انبارسازی معمولا زمان شلوغی است و هر گونه کندی فروش قیمت‌ها را دوباره تحت فشار قرار می‌دهد.

منبع: معدن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده