تاریخ: ۰۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۶۱۷
کد خبر: ۲۱۶۱۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

سهامداران گروه صنایع فولادی در انتظار سود باشند/ تصمیم روسیه به نفع کامودیتی‌های جهانی

‌می‌متالز - افزایش تعرفه‌های صادراتی کامودیتی‌ها در روسیه، بر گروه فلزات اساسی ایران در بورس تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

به گزارش می‌متالز، گروه معدن و صنایع معدنی، گروهی صادرات محور است و هر گونه تغییر و تحول در افزایش و کاهش قیمت طلا، میزان تولید، پروژه‌های عمرانی و حتی تعرفه‌های گمرکی تولیدکنندگان کامودیتی‌ها بر قیمت جهانی صنایع تاثیر گذار است. روسیه تعرفه صادرات فلزات اساسی را در آخرین سیاست گذاری خود افزایش داده است، تاثیر این افزایش، بر سهام گروه فلزات اساسی ایران مثبت است.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ارتباط با تحولات جهانی کنونی بیان کرد: روسیه نیز با افزایش تعرفه صادراتی سعی دارد بازار داخلی کامودیتی‌های خود را مدیریت کند.


آیا تصمیمات جدید روسیه در حوزه افزایش تعرفه‌های صادراتی بر بازار بین المللی کامودیتی‌ها تاثیر دارد؟


وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیمات جدید روسیه در حوزه افزایش تعرفه‌های صادراتی بر بازار بین المللی کامودیتی‌ها تاثیر دارد، بیان کرد: روسیه بزرگترین صادرکننده فولاد در جهان است. بازار هدف صادرات روسیه به دلیل موقعیت مکانی که دارد، جنوب و شرق اروپا، ترکیه، آفریقا متمرکز است.


صباغ در ارتباط با تاثیر افزایش تعرفه صادرات روسیه بر شرایط صادراتی ایران بیان کرد: صادرات محصولات کامودیتی روسیه به ایران صفر است و به طور کلی این کشور علاوه بر نفت رقیب جهانی ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز است. هر گونه تصمیم در میزان تعرفه صاداراتی و وارداتی در این کشور بر قیمت جهانی این محصول تاثیر گذار است و موقعیت صادراتی ایران را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد.

افزایش تعرفه‌های صادراتی کامودیتی‌ها در روسیه، بر گروه فلزات اساسی ایران در بورس تاثیر مثبت خواهد گذاشت.


گروه فلزات اساسی سبز خواهد شد


مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو بیان کرد: این تغییر تعرفه‌ها در روسیه، در قالب افزایش تعرفه صادراتی فولاد و برای حمایت و مدیریت بازار داخلی فولاد است این افزایش قیمت، قیمت فولاد در شرق آسیا را افزایش خواهد داد و متوسط شاخص را در سی آی اس بالا خواهد برد. افزایش قیمت جهانی کامودیتی ها، فرصت صادرات معدنی و فولادی ایران را با قیمت بالایی ایجاد خواهد کرد و بازار داخلی و سهام این شرکت‌ها در ایران را نیز افزایشی خواهد کرد و نماد‌های معدنی در بورس را سبز پوش خواهد کرد.


قیمت گذاری دستوری از بین می‌رود؟


بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، در خصوص در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امیدوار بود که قیمت گذاری دستوری در فولاد از بین برود، بیان کرد: در یک اقتصاد متعادل شیوه‌های قیمت گذاری دستوری جواب نمی‌دهد، باید موضوع قیمت گذاری فولاد در ایران به شکل ریشه‌ای حل شود.
سوال مهم حال اینجاست که "به شکل چکشی باید آزاد سازی قیمتی انجام و یا باید پله کانی این امر محقق شود؟ " همراهان صدای بورس شما می‌توانید نظرات خود را درباره نحوه آزاد سازی قیمت فولاد به صورت کامنت ذیل این مطلب بنویسید.
منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده