تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۱۶۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه:

کامودیتی‌ها جذاب‌ترین صنایع بورسی برای سرمایه گذاری در سال جاری هستند

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه سه صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی را به عنوان جذاب‌ترین صنایع در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: بهترین اقدام برای تداوم روند صعودی بازار توسط دولت منتخب ملت حمایت از تولید، عدم دخالت در بازار سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری کامودیتی‌ها و محصولات فولادی، فلزی و پتروشیمی است.

به گزارش می‌متالز، «حسین عبدی»، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به نقش مهم کابینه دولت سیزدهم در روند معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: نگاه دولت سیزدهم مبتنی بر عدالت و شفافیت است و با توجه به شناختی که نسبت به سیاست «حجت الاسلام و المسلمین رییسی» در خصوص حمایت از تولید وجود دارد از همان زمان روشن شدن نتیجه انتخابات تأثیر خود را بر کلیت بازار سرمایه و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی و ورود نقدینگی‌های جدید به بازار گذاشت.


حمایت از تولید، رکن اصلی فعالیت رییس جمهور منتخب


عبدی به علت بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: چند عامل به عنوان اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در این موضوع نقش داشتند، اما اصلی‌ترین عامل که توانست روز‌های بسیار روشنی را در این بازار ایجاد کند، انتخاب رییس جمهور جدید بود که فرد پیروز انتخابات بار‌ها در سخنرانی‌های خود، حمایت از تولید را رکن اصلی فعالیت خود اعلام کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در رشد شاخص بورس اشاره کرد و افزود: قیمت سهام حاضر در بازار بعد از مدت‌ها اصلاح، افت زیادی را تجربه کردند و کاهش قیمت‌های اعمال شده در سهام، بیش از چیزی بود که سرمایه گذاران از سهام بنیادی بازار توقع داشتند؛ بنابراین بسیاری از سهام ارزنده بازار کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله بودند و این امر بعد از انتخابات باعث اقبال سهامداران برای سرمایه گذاری در این سهام شد.

وی به افزایش نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به تاثیر دائمی نرخ ارز بر روند حرکتی بورس؛ در پی افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر زمینه صعود دوباره شاخص بورس و تداوم آن طی چند روز متوالی فراهم شد.

عبدی به گزارشات ماهانه مثبت شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: همه این مسایل در کنار یکدیگر باعث شد تا پول‌های پارک شده‌ای که در بیرون از بازار قرار داشتند و در انتظار تعادل بخشی و خروج بازار از هیجان بودند بار دیگر به این بازار ورود کنند و باعث ایجاد رونق معاملات بورس شدند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در چند روز اخیر با ورود حجم نقدینگی‌ها به بازار شاهد افزایش حجم معاملات و رشد شاخص بورس در بازار بودیم.


ابهام بازار در تعیین کابینه دولت سیزدهم


وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بازار تاکید کرد و گفت: در این مورد با توجه به پایان انتخابات، اما بازار بلاتکلیف برای کابینه دولت آینده است که این موضوع تا حدودی بر روند معاملات بازار تاثیرگذار است.

عبدی خاطرنشان کرد: هر چند بازار نگاه مثبتی به دولت منتخب دارد، اما این ریسک پابرجاست و می‌تواند برای مدتی موقت بر روند بازار سرمایه و شک و تردید سهامداران برای ورود به این بازار تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: ریسک بعدی بازار مربوط به مذاکرات برجام است که بر نرخ ارز موثر است و صنایع فلزی، پتروشیمی و پالایشی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در صورت افت شدید نرخ ارز که البته دور از ذهن است معاملات بازار سرمایه تحت شعاع این موضوع قرار می‌گیرد.


حمایت دولت جدید از تولید، عاملی برای تداوم روند صعودی بازار


وی با بیان اینکه بهترین اقدام برای تداوم روند صعودی بازار توسط دولت منتخب، حمایت از تولید، عدم دخالت در بازار سرمایه، حذف قیمت گذاری دستوری کامودیتی‌ها و محصولات فولادی، فلزی و پتروشیمی است، گفت: این اقدام بهترین کمکی است که برای تداوم روند صعودی بازار از طریق دولت انجام می‌شود.

عبدی با اشاره به دستورالعمل و بخشنامه‌های دولتی که گاه یک شبه معاملات بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کنند، گفت: عدم دخالت در بازار و انجام فعالیت‌های بازار سرمایه به صورت اتوماتیک و خودکار، بهترین کمکی است که می‌توان به بازار سرمایه داشت.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه به دلیل افتی که نسبت به سایر بازار‌ها داشته و از طرف دیگر به دلیل پویایی و آشنا شدن بسیاری از مردم با این بازار بازدهی بهتری را از سایر بازار‌ها تا پایان سال در اختیار سهامداران قرار دهد.


افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار‌های موازی


وی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرد و گفت: مجلس اکنون به دنبال تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که این موضوع دارایی‌های موازی با بازار سرمایه را با ریسک زیاد مواجه می‌کند.

عبدی اظهار داشت: با اجرای این قانون، بازار سرمایه این مزیت را نسبت به سایر بازار‌ها دارد که به دلیل پرداخت کمتر مالیات توسط سرمایه گذاران از دیگر بازار‌ها پیشی بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران بهترین کاری که می‌توانند برای کسب بازدهی معقول از این بازار انجام دهند توجه به مولفه‌های بنیادی بازار سرمایه و سهام است، گفت: بهتر است سهامی که در مجامع سود معقولی را تقسیم می‌کنند و از تولیدات و نقدشوندگی خوبی برخوردارند مدنظر سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس قرار بگیرند.

وی در بخش پایانی گفتگو  سه صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و معدنی را به عنوان جذاب‌ترین صنایع در سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و گفت: در این میان سهامدارانی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند باید ضمن مشاوره از کارشناسان متخصص از صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده