تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۱۴۹۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن و فلزات پیروز مچ اندازی با نفت

‌می‌متالز - تولیدکنندگان عمده نفت، که برای دهه‌های گذشته درآمدزای اصلی منابع طبیعی بوده اند، حال توسط معادن کوچک‌تر که به لطف بازار‌های داغ فلزات، سود بی سابقه‌ای کسب می‌کنند، گرفتار شده اند. افزایش قیمت و رونق سنگ آهن، مس و دیگرفلزات، موجی تورمی را در اقتصاد جهانی راه انداخته و هزینه همه چیز را از سیم‌های برق گرفته تا تیر‌های ساختمانی افزایش داده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس برآورد‌های انجام شده بلومبرگ، پنج غول معدنی بزرگ تولید کننده سنگ آهن دنیا در مسیر دستیابی به سود نهایی ۶۵ میلیارد دلاری در سال جاری هستند. این حدود ۱۳ درصدی بیشتر از سود پنج تولید کننده بزرگ نفت دنیا است که چندین دهه قدرت برتر بوده اند. حال ارزش بازار از انرژی به سمت فلزات رفته است.
سود بالای استخراج معادن عمدتا به لطف بازار سنگ آهن، بزرگترین کامودیتی دنیا پس از نفت است. این ماده اصلی تولید فولاد فقط کمی زیر ۲۰۰ دلار در هر تن و هم تراز با قیمت‌های رکورددار یک دهه قبل بوده است، زمانی که تقاضای شدید چین باعث ایجاد چیزی شد که به عنوان ابرچرخه کامودیتی‌ها شناخته شد. جالب اینجاست که بزرگترین شرکت‌های معدنی استرالیا می‌توانند یک تن سنگ آهن را با قیمت کمتر از ۲۰ دلار در هر تن از زمین استخراج کنند.
در عین حال قیمت مس نیز به بالاترین حد خود رسیده و برای اولین بار در یک دهه گذشته از به یک قدمی ۱۰ هزار دلار در هر تن رسیده است. سبد فلزات اساسی شامل آلومینیوم، نیکل، مس، قلع، سرب و روی به سطحی رسیده که تنها دو مرتبه در طول تاریخ تجربه شده بود: بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و سال ۲۰۱۱.
آمار نشان می‌دهد برای پنج شرکت معدنی بزرگ سنگ آهن یعنی بی اچ پی، ریو تینتو، واله، آنگلو امریکن و فورتسکیو، این سال مالی فقط دومین بار در این قرن خواهد بود که درآمد بیشتری نسبت به همتایان نفتی خود کسب می‌کنند.

در دوره قبلی رونق کامودیتیها، که بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ به اوج خود رسیده بود، نفت به راحتی سود بیشتری از معدن کاری کسب کرد. به عنوان مثال، یک دهه پیش، پنج شرکت بزرگ انرژی دنیا درآمدی دو برابر پنج معدنکار بزرگ سنگ آهن داشتند.
اکنون، افزایش سود معادن یکی دیگر از دغدغه‌های شرکت‌های بزرگ نفتی است، زیرا آن‌ها در تلاش برای جذب سهامداران در بحبوحه افزایش نگرانی در مورد تغییرات آب و هوایی هستند. در حالی که معدن کاران در حال پرداخت سود بیشتر به سرمایه گذاران هستند، تولیدکنندگان نفت پس از کاهش سود سهام در سال گذشته، تازه شروع به انجام چنین کاری کرده اند.
معدن کاران نیز داستان بهتری برای گفتن دارند: در حالی که نفت به جهانی در حال گرم شدن کمک می‌کند، وجود برخی از فلزات به ویژه مس برای ساختن آینده‌ای سبزتر به کمک خودرو‌های برقی حیاتی است.
پس از یک سال افزایش شدید قیمت کالا‌ها، فشار‌های تورمی اکنون در زنجیره‌های تأمین پایین دستی در حال افزایش است.
تاکنون، بانک‌های مرکزی به ویژه فدرال رزرو امریکا تا حد زیادی این فشار‌ها را نادیده گرفته اند و می‌گویند که این‌ها یک افزایش قیمت ناگهانی و موقتی است که بعید است مشکلی در تورم ایجاد کنند.
حال سنگ آهن در یک سناریوی رویایی قرار دارد: تقاضا، به ویژه در چین خیلی بالاست، در حالی که عرضه محدود است و چین، که تقریباً نیمی از تولید فولاد جهانی را در دست دارد، در حال ثبت یک رکورد جدید است.

منبع: معدن ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده