تاریخ: ۱۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۱۶۷۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روزبه شریعتی:

سهامداران با ٧٠ درصد از سرمایه‌های خود معامله کنند

‌می‌متالز - وضعیت بورس به گونه‌ای نیست که سهامداران بتوانند هر سهمی را بدون مهابا خریداری کنند و با هر سهمی در این بازار سود کنند درنتیجه پیشنهاد ما به سهامداران این است تا همه سرمایه در اختیار خود را وارد بازار نکنند بلکه ۷۰ درصد از کل سرمایه‌ای که قصد ورود به بورس را دارند در سهام سرمایه گذاری کنند.

به گزارش می‌متالز، «روزبه شریعتی»، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان اینکه معاملات بورس با توجه به اصلاحی که از سال گذشته تجربه کرد اکنون موقعیت مناسبی را از لحاظ سرمایه گذاری برای سهامداران ایجاد کرده است، گفت: بازار‌های موازی سال گذشته رشدی بیش از حد را در کشور تجربه کردند و بازاری مانند مسکن حدود ۴۰ درصد گران‌تر شد، وجود چنین آماری نشان دهنده این است که بورس در وضعیت فعلی مستعد رشد است و می‌تواند بیش از دیگر بازار‌ها بازدهی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

وی روند معاملات بورس تا پایان سال جاری را مورد مقایسه قرار داد و خاطرنشان کرد: معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ وابسته به برخی از عوامل است، در صورتی که توافق‌ها حاصل نشود و قیمت ارز صعودی شود روند معاملات بورس هم به مراتب در مدار افزایشی قرار می‌گیرد و می‌تواند به دلیل رشد دوباره بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازار‌های موازی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

شریعتی با بیان اینکه اکنون و در وضعیت فعلی به دلیل وجود برخی از مسایل مبهم سیاسی در کشور، نمی‌توان با قطعیت نسبت به روند بازار تا پایان سال جاری اظهار نظر کرد، گفت: در صورتی که توافق صورت گیرد، ۱۰۰ میلیارد دلار ارز وارد کشور شود و روزی سه میلون بشکه نفت به فروش برسد، قیمت دلار با روند نزولی همراه می‌شود، ممکن است در این زمان نرخ دلار به کمتر از ۱۸ هزار تومان برسد که به دنبال این اتفاق بازار مسکن، خودرو، ارز و طلا در رکود قرار می‌گیرند و بازار سهام هم برای مدتی نزولی می‌شود، اما این روند در معاملات بورس دائمی نخواهد بود و بازار بعد از مدتی می‌تواند به مسیر اصلی خود که روند صعودی است، بازگردد.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در ادامه، گفت: در صورتی که وضعیت حاکم در کشور به همین روال ادامه یابد و دلار با قیمت ۲۵ هزار تومان معامله شود می‌توان امیدوار بود که بازدهی بازار سرمایه قابل قبول‌تر از دیگر بازار‌های رقیب باشد.


روش درست سرمایه گذاری در بورس


وی به سهامداران پیشنهاد کرد و گفت: پیشنهاد ما به سهامداران این است تا همه سرمایه در اختیار خود را وارد بازار نکنند بلکه ۷۰ درصد از کل سرمایه‌ای که قصد ورود به بورس را دارند در سهام سرمایه گذاری کنند.

شریعتی تاکید کرد: گزینه‌هایی که اکنون در بورس برای سرمایه گذاری وجود دارند، مناسب هستند و بهتر است ۳۰ درصد دیگر از سرمایه خود را به محض کاهش شرایط ابهامات حاکم در کشور برای کسب بازدهی بیشتر تبدیل به سهام کنند.

به گفته مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار، با توجه به تورم ۳۵ درصدی کشور و عدم سیگنال مثبت از وین، ۳۰ درصد منابعی که در اختیار سهامداران قرار دارد به معنای کنترل ریسک برای انتخاب بهینه تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری ۷۰ درصد از سرمایه‌های مردم در سهام باید به صورت ترکیبی و در سهام مختلف باشد، اظهار داشت: بهتر است بخشی از آن در سهام برجامی مانند خودرویی، بیمه‌ای و بانکی باشد، بخش دیگر با تصور عدم توافق برجام و رشد قیمت دلار در صنایع دلاری محور مانند فلزی، معدنی و پتروشیمی‌ها سرمایه گذاری شود و قسمت آخر سرمایه‌ها به صنایع داخلی محور مانند صنعت غذا و دارو ورود کند.


افزایش سرمایه اقدامی مثبت در جهت بهبود روند بازار


شریعتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شستا را اقدامی مثبت در جهت بهبود روند بازار دانست و گفت: این موضوع که افزایش سرمایه شستا در حال نزدیک شدن به مرحله واقعیت است به عنوان اتفاقی بسیار مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند یک نوع کمک کننده برا بهبود و ثبات شرایط بازار باشد.

مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار ادامه داد: اگر افزایش یک هزار و ۲۰۰ درصدی شستا که توسط مدیر عامل این هلدینگ اعلام شده است به مرحله اجرایی برسد از لحاظ روانی تاثیر مثبتی را در جو عمومی بازار خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بازار اکنون متفاوت با سه ماه نخست سال ۹۹ است؛ بنابراین سهامداران باید به طور حتم این موضوع را مدنظر قرار دهند که سهام یک شرکت نمی‌تواند به طور کامل جو کلی بازار را تغییر دهد.

شریعتی با اشاره به اینکه بازار اکنون روندی بسیار تحلیلی و منطقی پیدا کرده است که این روند باعث شده است تا بازار هوشمندانه تصمیم بگیرد، اظهار داشت: اکنون وضعیت بورس به گونه‌ای نیست که سهامداران بتوانند هر سهمی را بدون مهابا خریداری کنند و با هر سهمی در این بازار سود کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده