تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۳۶۰
کد خبر: ۲۱۷۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
علی تیموری شندی:

صندوق سرمایه گذاری خصوصی؛ ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذارن غیرمستقیم در بازار اولیه

‌می‌متالز - به گفته مدیرعامل گروه مالی کاریزما، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به تنوع ‎بخشی در سرمایه‌گذاری، افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید منجر می‌شود. ایجاد ابزار‌هایی همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی کشور که در جذب سرمایه‌گذار خارجی تحت فشار است، پویایی اقتصاد را درپی دارد.

به گزارش می‌متالز، علی تیموری شندی، مدیرعامل گروه مالی کاریزما، با اشاره به اینکه عمده فعالیت نهاد‌های مالی در حوزه ابزارسازی در بازار ثانویه بوده است، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های بازار سرمایه، تجهیز منابع در بازار اولیه است. ما زمانی می‌توانیم نمره قابل‌قبولی برای بازار سرمایه به عنوان محلی که به تجهیز منابع می‌انجامد، بدهیم که این بازار ابزار‌های مورد نیازی که باعث تشکیل سرمایه جهت افزایش تولید و تجهیز منابع می‌شود را ایجاد کرده باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا، مجموعه کاریزما به عنوان هلدینگ مالی که طی سالیان گذشته ابزار‌های مالی قابل توجهی را در بازار ثانویه ایجاد کرده است، دست به ایجاد یک پل واسط میان بازار سرمایه و تجهیز منابع در بازار اولیه زده است. برهمین اساس، درخواست تاسیس «صندوق کمان کاریزما» به شرکت فرابورس ایران ارائه شد که از شنبه ۱۹ تیرماه شاهد پذیره‌نویسی آن خواهیم بود.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما تفاوت صندوق سرمایه‌گذاری کمان کاریزما را با ETF‌های دیگر مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: سازوکاری که سازمان بورس برای صندوق‌های PE و VC لحاظ کرده، ماهیت سرمایه بسته دارند و سرمایه آن‌ها افزایش نمی‌یابد. چرا که با توجه به ماموریت این صندوق‌ها، در دوره زمانی مشخصی آغاز می‌شوند و پایان می‌پذیرند. براساس قوانین، این صندوق‌ها از عمر ۷ ساله برخوردارند و باید طی این دوره زمانی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد نظر را به سرانجام برسانند و از آن سرمایه گذاری خارج شوند و صندوق تسویه شود.

وی افزود: در این صندوق‌ها، سرمایه طی سه یا چهار مرحله تعبیه می‌شود. در صندوق سرمایه‌گذاری کمان کاریزما، سرمایه یک هزار میلیارد تومان اعلام شده است که در مرحله اول، ۳۵ درصد آن لحاظ می‌شود. مابقی سرمایه با توجه به پیش‌بینی مصارفی که توسط مدیر صندوق تعریف شده است، تعبیه خواهد شد.

تیموری با اشاره به حضور گسترده مردم در بازار سرمایه طی سال گذشته، گفت: زمانی که حجم تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار افزایش می‌یابد، اما محل سرمایه‌گذاری محدود باشد، سهم‌ها به سمت حبابی شدن پیش می‌روند. اما اگر بتوانیم پلی میان بازار سرمایه و اقتصاد واقعی کشور ایجاد کنیم، این حضور گسترده به تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور منجر می‌شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ما زمانی شاهد اقتصاد پویا و همچنین بازار سرمایه پویایی خواهیم بود که دائما در شرکت‌های جدیدی سرمایه‌گذاری شود و این شرکت‌ها در بازار سرمایه عرضه اولیه شوند. این رخداد به افزایش تولید و رشد اقتصادی می‌انجامد. این موضوع برای کشور ما که در شرایط خاصی از نظر محدودیت در جذب سرمایه‌گذار خارجی و تورم بالا به سر می‌برد، یک ضرورت است.

وی ادامه داد: از این جهت ابزار‌هایی از جنس صندوق سرمایه‌گذاری، به تنوع سازی سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری و رشد تولید منجر می‌شود. این موضوع در نهایت در سال‌های آتی می‌‎تواند تغذیه مناسبی برای بازار ثانویه باشند.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما عنوان کرد: تنوع کسب‌وکار‌ها و صنایع در بازار سرمایه کمک شایانی به تجارت داخلی که در طی زمان به دلایل مدیریتی یا تکنولوژیکی دچار مشکل شده‌اند، می‌کند و با ورود سرمایه سهامداران می‌توانند خودشان را بازسازی بکنند. این موضوع نه تنها به تجدید ساختار در این کسب‌وکار‌ها می‌انجامد که منجر به پویایی بیشتر بازار سرمایه و تعمق بخشی به آن نیز می‌شود.

وی به محدودیت در میزان سرمایه‌گذاری در صندوق کمان کاریزما اشاره کرد و گفت: هدف ابزار‌هایی از جنس این صندوق سرمایه‌گذاری، تجمیع منابع است و از این‌رو برای سرمایه‌گذاران خردی که منابع کوچک‌تری دارند مناسب نیست. چرا که این منابع کوچک‌تر در بازه زمانی کوتاه مدتی موردنیاز است و برای اینکه سرمایه‌گذاران از نظر عدم نقدشوندگی دچار ضرر و زیان نشوند، حداقل سرمایه برای این صندوق درنظر گرفته شده است که ۱۰۰۰ واحد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این صندوق در دسته‌ای طبقه‌بندی می‌شود که به منابع بیشتری نیاز دارد و هر سرمایه‌گذاری که به این صندوق ورود می‌کند لازم است دید بلندمدتی داشته باشد و از ریسک‌پذیری بالاتری برخوردار باشد.

وی درخصوص ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران این صندوق اظهار داشت: صندوق‌هایی از این دست در پروژ‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند، حتی پروژه‌هایی که ممکن است در حال حاضر در شرایط مناسبی نباشند. حتی ممکن است تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به بازدهی و نتیجه عالی منتج نشود. از این‌رو، برای سرمایه‌گذارن می‌تواند ریسکی باشد.

مدیرعامل گروه مالی کاریزما با بیان اینکه این صندوق برای سرمایه‌گذارانی که دورنمای قابل پیش بینی برای خودشان متصور می‌شوند مناسب نیست، تاکید کرد: در خصوص پروژ‌هایی که این صندوق در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند، قابلیت پیش بینی قطعی وجود ندارد. از طرف دیگر، ریسکی بودن این ابزار به منزله بازده‌ای بالاتر نیز هست.

تیموری بررسی عملکرد مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری را عاملی خواند که می‌تواند دورنمای سرمایه گذاری را به تصویر بکشد و عنوان کرد: این ابزار برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند تنوع قابل توجهی به سرمایه گذاری خود بدهند، مناسب است. همچنین ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذارن غیرمستقیم در بازار اولیه است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده