تاریخ: ۲۰ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۰۹۸۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل گروه مالی کاریزما مطرح کرد؛

ممنوعیت معامله آپشن‌ها، اقدامی برای کاهش ریسک صندوق‌های درآمد ثابت

‌می‌متالز - علی تیموری گفت: افراط برخی از مدیران صندوق‌ها در استفاده از برخی ابزارها، موجب اعمال محدودیت‌های جدید در مورد فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت شد تا ریسک این صندوق‌ها افزایش پیدا نکند؛ چرا که مخاطبان صندوق‌های درآمد ثابت، سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزی هستند که تمایل دارند بدون پذیرش ریسک، بازدهی قابل پیش‌بینی برای آنان رقم بخورد.

به گزارش می‌متالز، علی تیموری، مدیرعامل گروه مالی کاریزما در خصوص تصمیمات اخیر سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و ممنوعیت معامله آپشن‌ها توسط این صندوق‌ها بیان کرد: البته که نمی‌توان به موضوعات به صورت "صفر و یک" نگاه کرد. واقعیت این است که برخی قوانین و مقرراتی که در گذشته در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وضع شده بود، تصمیم بدی نبود و مشکلی نداشت؛ اما افراط برخی از مدیران صندوق‌ها در استفاده از برخی ابزارها، موجب اعمال محدودیت‌های جدید در مورد فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت شد تا ریسک این صندوق‌ها افزایش پیدا نکند؛ چرا که مخاطبان صندوق‌های درآمد ثابت، سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزی هستند که تمایل دارند بدون پذیرش ریسک، بازدهی قابل پیش‌بینی برای آنان رقم بخورد.

وی اضافه کرد:، اما به هر حال در شرایطی قرار داریم که در معرض ریسک‌های سیاسی و اقتصادی متعددی قرار داریم و این شرایط موجب شده سیاست‌گذاران بازار سرمایه ناچار شوند به اقتضای شرایط، تصمیماتی برای نهاد‌های مالی فعال در بازار اتخاذ کنند تا ریسک کمتری متوجه فعالان بازار سرمایه شود.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: طبیعی است که مدیران صندوق‌ها تمام تلاش خود را صرف تحقق بازدهی بالاتر برای ذینفعان صندوق تحت مدیریت خود بکنند؛ شاید بهتر باشد صدور مجوز نهاد‌های مالی، تسهیل و تسریع گردد تا مدیران صندوق‌ها متناسب با شرایط بازار سرمایه، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را توسعه دهند تا هم منافع سرمایه‌گذاران حفظ گردد و هم اقدامی خلاف ماهیت هر یک از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت نگیرد.

تیموری ضمن تاکید بر ضرورت توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی در بازار سرمایه اظهار کرد: به هر حال بازار سرمایه در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته و نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه هم به لحاظ تنوع و تعدد توسعه یافته‌اند. معتقدم مثل همه بورس‌های دنیا، در بازار سرمایه ما نیز چهارچوب اعطای مجوز در خصوص ابزار‌های مدیریت دارایی، نیاز به بازتعریف و طراحی مجدد دارد. روند صدور مجوز‌ها باید تسریع و تسهیل گردد و این مهم در گرو توسعه سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان (افزایش نیروی انسانی متخصص) خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده