تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۱۷۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نوید نیکو، مدیر مجتمع طرح‌های اکتشافی و معدنی سیستان و بلوچستان

گنج‌های پنهان استان سیستان‌و‌بلوچستان اکتشاف می‌شوند

می متالز - آنتیموان شبه‌فلزی استراتژیک با دامنه مصرف بسیار بالاست. صنایع پتروشیمی، خودروسازی و نظامی از اصلی‌ترین مصرف‌‌کنندگان این فلز ‌به‌شمار می‌روند.
گنج‌های پنهان استان سیستان‌و‌بلوچستان اکتشاف می‌شوند

به گزارش می متالز، چین عمده‌ترین تولیدکننده آنتیموان است. در سال‌های گذشته کشور برای رفع نیاز داخلی مجبور به واردات این محصول بوده است. آنتیموان ازسوی کشورهای محدودی تولید می‌شود و پیش از ایران فقط 5کشور شمش آنتیموان تولید می‌کردند. مشکلات داخلی و خارجی باعث شده بود این 5کشور یا محصولات خود را به ایران صادر نکنند یا برای واردات چالش‌های بسیاری پیش‌روی کشور وجود داشته باشد. مجموع کل ذخایر آنتیموان جهان حدود 8میلیون‌تن تخمین زده می‌شود که بخشی از آن در ایران و به‌طور عمده در جنوب‌شرق کشور و استان سیستان‌وبلوچستان قرار دارد.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از سال1384 فعالیت‌های اکتشافی خود را در منظقه سیستان‌وبلوچستان آغاز کرد و در نهایت در سال1395، کارخانه پایلوت تولید شمش آنتیموان با حضور مسئولان ذی‌ربط گشایش یافت و مقرر شد این کارخانه با ظرفیت اسمی تولید 100تن شمش آنتیموان در سال مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. خوشبختانه در مدت‌ تعیین‌شده کارخانه با استفاده از دانش و تلاش متخصصان بومی به‌مرحله بهره‌برداری رسید. نکته جالب توجه آنکه در این فرآیند هیچ کمکی از کشورهای خارجی گرفته نشد و حتی دانش فنی آن نیز در اختیار کارشناسان بومی کشورمان بود. البته طرح کارخانه در ابتدا مشکلاتی داشت که با استفاده از توان داخلی کشور این مشکلات یکی پس از دیگری شناسایی و حل شد و امروز ایران به جمع 6کشور تولیدکننده شمش آنتیموان پیوسته است. حرکت در این مسیر، صنایع را تا حدی از واردات بی‌نیاز می‌کند و خود منجر به عدم‌خروج ارز از کشور می‌شود.

 

طرح‌های توسعه

هدف‌گذاری اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، تولید 100تن شمش آنتیموان در سال است، اما کارخانه کنونی یک واحد پایلوت است و در حال حاضر توان رسیدن به این حجم از تولید را ندارد. درحال حاضر در کنار کارخانه آنتیموان یکی از معادن فعال شده‌‌ تا خوراک این کارخانه تامین شود. برای راه‌اندازی طرح‌های توسعه تنها معدن آنتیموان سفیدآبه کفایت نمی‌کند و در یک ماه گذشته معدن آنتیموان حیدرآباد نیز فعال شده و بنای کار بر این است که این معدن، به‌دنبال معدن سفیدآبه نیازهای این بخش را تامین کند. در همین راستا کارخانه جدید با ظرفیت اسمی 100تن و با فناوری جدیدتر ایجاد می‌شود. علاوه بر این، چندین محدوده معدنی دیگر نیز در استان سیستان‌وبلوچستان مورد اکتشاف قرار گرفته‌اند. معادن آنتیموان لخشک، شورچاه و توزگی از جمله معادن اکتشافی این استان هستند. با توجه به اصل44 قانون اساسی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت به‌عمل آمده تا با در اختیار قرار گرفتن معادن، نسبت به فعال‌سازی آن‌ها و بهره‌برداری از کارخانه‌ شمش آنتیموان در منطقه اقدام کنند. تمامی این فعالیت‌ها در راستای تولید شمش آنتیموان، رفع نیاز داخل و در نهایت صادرات انجام می‌شود.

 

گنج‌های نهفته سیستان‌وبلوچستان

استان سیستان‌وبلوچستان که در جای‌‌جای آن معادنی با پتانسیل بسیار بالا نهفته است، برای کشور یک گنج به‌شمار می‌رود. یکی از رسالت‌های بخش دولتی و خصوصی شکوفا کردن ظرفیت‌های این استان است. سابق بر این، موقعیت جغرافیایی استان سیستان‌وبلوچستان و مسائل مربوط به تامین امنیت آن در اولویت قرار گرفته و نگاه‌های موجود باعث توسعه پایین‌تر و رشد کمتر این استان شده بود. یکی از راهکارهای موثر برای موفقیت در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عدم‌وابستگی به اقتصاد نفتی، فعال‌سازی معادن کشور بوده و استان سیستان‌وبلوچستان یکی از قطب‌های معدنی برای سرمایه‌گذاری در این بخش است.

عناوین برگزیده