تاریخ: ۱۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۱۷۳۴۴
سرویس خبر : انرژی

راهکار‌هایی که زیر سایه بی‌تدبیری بی‌اثر شد/ پیشنهاد ۲ راهکار فوری برای توقف خاموشی‌ها

‌می‌متالز - با وجود آنکه راهکار‌های متعددی برای رفع مشکل برقی کشور وجود دارد، اغلب این راهکار‌ها یا در سایه بی‌تدبیری مسوولان بی‌اثر شده‌اند و یا اجرای آن‌ها بین ۲ تا ۴ سال زمان نیاز دارد؛ اما دو راهکار فوری و قابل اجرا برای توقف خاموشی‌ها وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر که شاهد افزایش خاموشی‌ها در کشور بوده‌ایم، مشکل بی‌برق ماندن چندساعته خانه‌ها، کسب‌وکار‌ها و صنایع به یکی از چالش‌های کشور تبدیل شده که پای روسای قوا را نیز به تلاش برای چاره اندیشی و رفع مشکل باز کرد.

اگرچه وزارت نیرو در تلاش است تا با افزایش پیک‌سایی و جابه‌جایی مدیریت بار که در برخی روز‌ها تا بیش از ۱۰ هزار مگاوات افزایش می‌یابد، خاموشی بخش خانگی و کسب‌و‌کار‌ها را کاهش دهد، اما باز هم فشار مصرف و فاصله بین تولید عملی برق و میزان نیاز برق، موجب بروز خاموشی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور شده است.

برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها دو راهکار اصلی وجود دارد؛ یکی افزایش ظرفیت تولید برق است و دیگری بهینه‌سازی مصرف برق در بخش‌های مختلف؛ که اقدام زیرساختی برای این دو راهکار، درصورتی که امروز آغاز شود حداقل حدود ۲ تا ۴ سال به طول می‌انجامد و دلیل قطعی‌های امروز برق نیز کم‌کاری و بی‌تدبیری در تحقق کامل این دو مساله در کشور است.

راهکار دیگری که می‌توانست نیاز مصرف برق را در شرایط فعلی تا حدود زیادی جبران کند، افزایش واردات برق از کشور‌های همسایه شمالی ایران بود که پیک مصرف برق آن‌ها زمستان است و در شرایط فعلی، ظرفیت مازاد برای صادرات برق به ایران را دارند، اما مجموع ظرفیت خطوط انتقال برق ایجاد شده برای دریافت برق از کشور‌های همسایه شمالی، حداکثر ۶۰۰ مگاوات است که این مقدار واردات برق در حال حاضر در حال انجام است.

به عبارتی اگر در طی ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم، در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده بود و ظرفیت سخت‌افزاری انتقال الکتریکی بین ایران و کشور‌های شمالی ایجاد شده بود، امروز می‌توانستیم واردات ۶۰۰ مگاواتی برق را تا بیش از ۲۰۰۰ مگاوات هم افزایش دهیم و بخش قابل توجهی از خاموشی‌های کشور را از این طریق رفع کنیم.

راهکار دیگری که مورد توجه دولت نیز قرار گرفته، بحث پیک‌سایی در بخش صنعت است، با وجود همکاری صنایع در این زمینه، امروز وزیر نیرو اعلام کرد که از این محل حدود ۴۰۰۰ مگاوات جابه‌جایی بار صورت گرفته و بررسی آمار شرکت مدیریت شبکه برق نشان می‌دهد که علاوه بر این جابه‌جایی بار، حدود ۳۰۰۰ مگاوات مصرف برق صنایع در ساعات پیک صورت می‌گیرد.

می‌توان به عنوان یک راهکار فوری برای توقف خاموشی‌ها، تمامی صنایع کشور را موظف به قطع فعالیت در ساعات ۱۲ تا ۱۸ کرد. در این صورت صنایع موظف به انتقال شیفت کاری خود به قبل از ساعت ۱۲ ظهر و بعد از ساعت ۱۸ عصر خواهند شد و دولت می‌تواند با راهکار‌های مناسبی در تخفیف و تقسیط بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای صنایع و اعمال راهکار‌های جبرانی در هزینه انرژی صنایع در شیفت‌های شبانه، این اجبار را برای آن‌ها جبران کند.

راهکار دیگر اعمال تعرفه ویژه برای مصرف برق در ساعات ۱۲ تا ۱۸ است. در این ساعات بیشترین فشار بار روی شبکه برق است و مشترکان بخش خانگی در نقاط مرفه‌نشین شهر بیشترین میزان مصرف برق در این ساعات را دارند. به عبارتی، دهک‌های متوسط و پایین جامعه، بیشتر چوب مصارف اسراف‌گونه دهک‌های مرفه‌تر را می‌خورند و درحالی که بیشتر مصرف در دهک‌های بالایی جامعه صورت می‌گیرد، خاموشی برای تمام مردم اعمال می‌شود.

دولت می‌تواند با اعمال تعرفه چندبرابری مصرف برق در ساعات بحرانی (۱۲ تا ۱۸) فقط برای یک‌ماه، اقدامی بازدارنده برای مصارف اسراف گونه داشته باشد و این اقدام را جایگزین درخواست و خواهش از مردم برای مدیریت مصرف برق کند.

با اعمال این دو راهکار فوری، در کنار دیگر راهکار‌های اعمال شده، خاموشی‌ها به حداقل خود خواهد رسید و متوقف می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده