تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۱۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازی سهام در ایستگاه ارزندگی

نقشه نیمروز بورس شنبه (12 آبان)

می متالز - معاملات امروز متعادل‌تر از روزهای قبل آغاز شد و صف خرید یا فروشی به اندازه روزهای قبل به چشم نیامد. جدال نزدیک عرضه و تقاضا در کل بازار دو پیام داشت که یکی حاوی مقاومت سهام ارزنده در برابر عرضه‌ها بود و دیگری، احتیاط و ریسک‌گریزی بورس‌بازان در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی.
نقشه نیمروز بورس شنبه (12 آبان)

به گزارش می متالز، در روزهایی که بورس تهران تعطیلات پایان هفته را سپری می‌کرد، دو اتفاق مهم در بازارهای جهانی روی داد که پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم آن بورس تهران را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد. از یک سو، معامله‌گران جهانی شاهد پیدایش روزنه‌های امید در حل مناقشه تجاری دو غول اقتصادی جهان بودند. رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه هفته گذشته طی توئیتی از گفت‌وگوی سازنده‌ خود با رئیس جمهوری چین سخن گفت و همین پیغام برای بازگشت بازارهای سهام و کالایی جهان به مسیر صعودی بسنده بود. بلافاصله پس از اعلام این خبر، بازارهای سهام رشد قابل‌ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشتند و تقویت تقاضا برای مواد خام، موج صعودی دیگری را رقم زد. از سوی دیگر، بلومبرگ طی گزارشی از اعطای معافیت آمریکا به 8 مشتری نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های نفتی خبر داد. در پی این گزارش، نگرانی از کمبود عرضه، رفع و بهای نفت ریزش حدود 5 درصدی را طی دو روز پایانی هفته اخیر تجربه کرد.

بروز شکاف و تزلزل در جبهه تحریم‌های نفتی خیلی زود در ریزش بهای دلار و سکه هم انعکاس پیدا کرد و این دو دارایی روز پنجشنبه در دوربرگردان قیمتی حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست دادند. با این حال، معامله‌گران بورس تهران با احتیاط بیشتری به حضور و مشارکت در معاملات امروز پرداختند.

سیطره احتیاط و آینده‌نگری

بازار امروز انتظارات صعودی را برآورده نکرد اما نشان داد که نیروی عبور از پیچ تحریم‌ها را دارد. از یک سو، زمینه‌های بنیادی از چنان قدرت و جذابیتی برخوردار بود که به شمار متقاضیان افزود و از افت شاخص جلوگیری کرد و از طرف دیگر، احتیاط بورس‌بازان و میل به نقدکردن دارایی‌ها و حفظ سود از گزند ریسک‌ها به نیروی پیشران عرضه تبدیل شد و خود را به قدرت خرید متقاضیان تحمیل کرد. برآیند این دو نیرو نشان می‌دهد که اکثریت سهام به لحاظ ارزندگی در سطوح جذابی قرار دارند. به عبارت دیگر، این سد ارزندگی است که مانع از شکل‌گیری عرضه‌های مخرب و هیجانی در آستانه تحریم‌هاست. از این منظر، عبور بازار از این گذرگاه روانی می‌تواند به انبساط تقاضا در روزهای آتی بینجامد. هرچند در این غائله سهامدارانی که تاکنون اقدام به فروش سهام خود نکرده‌اند، به نوعی متحمل ریسک تحریم‌ها شده‌اند و پس از رسیدن به روزهای پساتحریم میل چندانی به نقد کردن سهام خود نشان نمی‌دهند. به عبارت دیگر، نگاه سهامداران به تاثیرات واقعی تحریم‌ها بر روند سودسازی شرکت‌های بورسی‌ست و در صورتی‌که نشانه‌های تاثیرگذاری تحریم‌ها خود را آشکار سازد، احتمال شروع موج بعدی عرضه‌ها وجود خواهد داشت. این نکته در سوی مقابل نیز با کم‌اثر بودن تاثیر تحریم‌ها خود را در کیفیت تقاضای جدید آشکار می‌سازد. بنابراین در حال حاضر تداوم بلاتکلیفی در محدوده منفی در کلیت معاملات روزانه انتظار می‌رود.

سهامداران بدبین، بورس‌بازان خوش‌بین

از هفته گذشته شاهد شکل‌گیری آرام دو جبهه در بورس تهران هستیم. از یک طرف جبهه‌ای منفعل که وزن زیاد به ریسک‌ها داده و به دلیل بدبینی نسبت به روند آتی بازارها از حضور در جریان معاملات خودداری کرده است. در مقابل، شماری از بورس‌بازان خوش‌بین با درجه ریسک‌پذیری بالاتر به فعالیت در برخی از گروه‌های مساعد برای نوسان‌گیری پرداخته‌اند. عاملی که در فعال‌کردن این دو جبهه موثر ارزیابی می‌شود، تحریم‌هاست که آینده را نامعلوم و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را به عقب رانده است. در واقع، نگرانی از صدور کالا به عاملی برای تضعیف تقاضا در صادرکنندگان بورسی تبدیل شده است. در عین حال، عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران برای خرید سهام بنیادی فرصتی فراهم کرد تا برخی گروه‌ها بر مدار خوش‌بینی به روند صعودی خود ادامه دهند. به‌طور مشخص سهام بانک‌ها جزو این دسته هستند. برای چندمین روز متوالی است که بانک‌ها به طور خاص مورد توجه سهامداران قرار گرفته‌اند و بر خلاف جریان کلی بازار روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهند. در جریان دادوستدهای امروز، صنعت بانکی فاصله خود را به لحاظ جذب نقدینگی از سایر گروه‌ها جدا کرده و عمدتا هم بر مدار رشد معامله می‌شود. هرچند در این فضا و با منفی‌تر شدن جریان کلی معاملات، فشار عرضه بیشتری در این نمادها احساس می‌شود.

عناوین برگزیده