تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۱۷۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل پتروشیمی قائدبصیر:

مشکلی با تسویه ارزی بهای خوراک نداریم

می متالز - مدیرعامل پتروشیمی قائدبصیر گفت: در حال حاضر ارز حاصل از فروش محصولات خود را در سامانه نیما می فروشیم و اگر شرایط ارزی به گونه ای تغییر یابد که تمامی مجتمع های پتروشیمی می بایست از آن تبعیت کنند مطیع روش های جدید خواهیم بود.
مشکلی با تسویه ارزی بهای خوراک نداریم

به گزارش می متالز، رضا فرزادی مدیر عامل پتروشیمی قائد بصیر امروز در فرابورس و در جمع خبرنگاران با اشاره معارفه سهام این شرکت و آخرین وضعیت بنیادی آن در آستانه عرضه اولیه گفت: این شرکت به عنوان تنها تولید کننده ABS در بخش خصوصی کشور طی سال ۱۳۷۶ تاسیس و در سال ۱۳۸۱ واحدهای SAN و ABS آن راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از مواد اولیه مصرفی این شرکت از طریق واردات تامین می شود از تمهیدات اندیشیده شده برای تامین مواد مصرفی و امکان تداوم صادرات محصولات تولیدی این ناشر سخن گفت و افزود: با توجه به نوع خوراک مصرفی پتروشیمی قائد بصیر تغییر فرمول نرخ خوراک گاز و یا سوخت مصرفی پتروشیمی ها تاثیری بر سودآوری این شرکت نخواهد داشت.

وی در برابر پرسش مبنی بر اینکه آیا در صورت تعیین ارز به عنوان مبنای محاسبه فروش خوراک این ناشر حاضر به تسویه حساب ارزی با دولت است پاسخ داد: در حال حاضر ارز حاصل از فروش محصولات خود را در سامانه نیما می فروشیم و اگر شرایط ارزی به گونه ای تغییر یابد که تمامی مجتمع های پتروشیمی از آن می بایست تبعیت کنند مطیع روش های جدید خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد:بانک مرکزی و هیات دولت بخشنامه های بسیاری را در خصوص ارز تا کنون ابلاغ کرده اند که اصلی ترین آن بخشنامه ای بود که می بایست تا ۱۵ مرداد ماه امسال شرکت های پتروشیمی و فولادی و معدنی ارز حاصل از فروش صادراتی خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان در سامانه نیما تسعیر می کردند و پس از این تاریخ نیز مطابق دلار سامانه نیما که حدود ۷۰۰۰ تومان تعیین شده در سرفصل درآمد های ارزی شرکت تسعیر شده است.

فرزادی ادامه داد: هنوز تکلیف پرداخت مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی تا 7 هزار تومانی به بانک مرکزی از سوی مجتمع‌های پتروشیمی تعیین تکلیف نشده و هنوز اینکه باید این شرکت‌ها ارقام مذکور را بازگردانند، مشخص نیست با این همه به دلیل آنکه نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی پتروشیمی قاعده بصیر بر مبنای ارز 4200 تومان تعیین شده پرداخت این مابه‌التفاوت هیچ تاثیری بر سودآوری شرکت ندارد.

در ادامه پرویز راحت رئیس هیأت مدیره هلدینگ انرژی تدبیر در برابر پرسش  مبنی بر اینکه مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام با توجه به تجربه ارزهای اولیه سهام متعلق به این مجموعه از جمله دارویی برکت چه تدابیری برای بازارگردانی سهام و حمایت از سهامداران پس از عرضه اولیه سهام اندیشیده شده است، گفت: بازار گردانی سهام از طریق مجموعه سرمایه‌گذاری تدبیرگران دنبال خواهد شد و این در حالی است که گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سیاست روشنی در ارتباط با ارزهای اولیه در بورس و حمایت از آنها در چارچوبی که سهامداران با زیان مواجه نشوند، پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به تجربه حمایت از سهام شرکت نفت پارس عنوان کرد: بازار سهام با توجه به عرضه اولیه پیش رو اطمینان مناسبی از مجموعه تدبیر حاصل خواهد کرد.

در ادامه این جلسه فرزادی مدیرعامل پتروشیمی قائد بصیر با بیان اینکه محصولات این شرکت با دانش فنی شرکتKUMHO کره جنوبی تولید شده و تجهیزات اصلی این مجتمع عمدتا از شرکت‌های معتبر سازنده تجهیزات نفت، گاز پتروشیمی اروپا و ژاپن تهیه می‌شود، عنوان کرد: این شرکت هم اکنون توانایی تولید بیش از 70 گرید از محصول ABS شامل گریدهای مقاوم به حرارت، خودخاموش شوند،‌مقاوم به ضربه، ضد خراش، ضد الکتریسته ساکن با قابلیت آبکاری و در دو دسته اکستروژن و تزریق را دارا است.

وی افزود:‌ در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم استایرن در حدود 10 هزار و 600 تومان از طریق بورس کالا و برای تهیه بوتادین نیز بر اساس ارز سامانه نیما تهیه می‌شود.

وی در مورد ریسک محدود شدن محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد: عمده فروش شرکت در سال جاری تمرکز بر بازارهای داخلی خواهد بود و این در حالی است که اگر نتان به هر دلیلی تمام مواد اولیه مصرفی شرکت را تامین کرد تمهیداتی از جمله  جایگزینی تولید پلی استایرن به جای ABS پیش‌بینی شده است.

عناوین برگزیده