تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۶
بازدید: ۱۳۶۲
کد خبر: ۲۱۸۶۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روز بازار؛

تغییر نحوه محاسبه نرخ خوراک، پالایشی‌ها را مثبت کرد

‌می‌متالز - نرخ خوراک پالایشی‌ها از فوب خلیج فارس به نرخ صادراتی ایران تغییر پیدا کرد که (ای ار) موجب کاهش بهای تمام شده و افزایش سودآوری این شرکت‌ها در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۹ شده است.

به گزارش می‌متالز، بازار امروز همانند روز‌های گذشته، شرایط تقریبا متعادلی را سپری کرد که البته در برخی از گروه‌ها با تعدیل سودآوری که به بازار مخابره شد، با افزایش تقاضا و در برخی گروه‌ها نیز با فشار عرضه‌ها بازار مواجه بود.

شاخص کل در انتهای بازار با رشد ۵،۷۲۴ واحدی به ارتفاع ۱،۳۱۱،۲۲۰ واحدی رسید که در این بین، نماد‌های میدکو، شپنا، پارسان، شتذان و ... بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های کچاد، شپدیس، فخوز و ... بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

گروه پالایشی که سودآوری خود را با تعدیل مثبت روانه کدال کرده اند، امروز با تقاضای خوبی همراه بودند به طوری که اکثراً به صف خرید رسیدند.

نرخ خوراک پالایشی‌ها از فوب خلیج فارس به نرخ صادراتی ایران تغییر پیدا کرد که (ای ار) موجب کاهش بهای تمام شده و افزایش سودآوری این شرکت‌ها در صورت‌های مالی سال مالی منتهی به اسفند ۱۳۹۹ شده است.

نماد شاوان با بیشترین تعدیل مثبت (از حدود ۸۰۰ تومان به ازای هر سهم به ۱۸۰۰ تومان به ازای هر سهم) با صف خرید قابل توجهی در کانون توجه فعالان بازار قرار داشت و تا انتهای بازار نیز صف خود را حفظ کرد.

مابقی نماد‌های پالایشی با عرضه‌های چند باره صف خرید مواجه گشتند که منجر به بالا رفتن قابل توجه ارزش معاملات این گروه شده است. با وجود عرضه مکرر صف خرید‌های این گروه، به نظر می‌رسد تقاضا کمی فروکش کند، اما با انتشار گزارشات سه ماهه احتمالاً مجدداً در کانون توجه قرار خواهند گرفت.

معاملات گروه بانکی کمی دور از ذهن بود به طوری که با وجود تعدیل مثبت جذاب بانک تجارت (که آخر هفته در سامانه کدال منتشر شد)، اما همچنان با معاملاتی متعادل همراه بود و اقبال مورد انتظار در این نماد دیده نشد.

احتمال تعدیل سودآوری بانک صادرات در روز‌های آتی نیز وجود دارد که شاید تحقق این امر تحرکات را به این گروه برگرداند و موجب اقبال بازار به لیدر‌های گروه شود. تک نماد پرتقاضای این گروه بانک دی بود که بعد از افزایش سرمایه سنگین و رقیق شدن قیمت، رشد قیمتی را تجربه می‌کند.

محصولات شیمیایی معاملاتی متعادل را سپری کردند که در این میان اکثر شوینده‌ها بر مدار مثبت بودند. شوینده‌ها به دید میان مدت می‌توانند گزینه‌های جذابی برای سرمایه گذاری باشند.

اکثر نماد‌های دارویی در روز جاری بر مدار منفی قرار داشتند و فشار عرضه‌ها بیش از تقاضا بود. اکثر نماد‌های این گروه در هفته‌های اخیر رشد معقولی را تجربه کرده اند که فشار عرضه‌های روز‌های اخیر از بابت شناسایی سود سهامدار‌های کوتاه مدتی است.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نیمه دوم سال می‌تواند تاثیر با اهمیتی بر سودآوری این گروه داشته باشد؛ بنابراین در هفته‌های آتی باز هم شاهد اقبال بازار به این گروه خواهیم بود. نماد‌های دپارس، دسانکو، درهآور، ریشمک از نماد‌های پرتقاضای این گروه در روز جاری بودند.

سیمانی‌ها شرایطی متفاوتی با کل بازار داشتند و اکثرا سبزرنگ بودند. سیمانی‌ها با افزایش نرخ قابل توجه در بورس کالا همراه شده اند که با توجه به کوچک بودن سایز این شرکت‌ها و خاصیت اهرمی اکثر شرکت‌های این گروه، در پایان سال مالی با سودآوری مناسبی همراه خواهند شد و رضایت سهامداران خود را به بهترین وجه تامین خواهند کرد.

خودرویی‌ها هم در ابتدای بازار با رشد قیمتی کار خود را شروع کردند، اما از اواسط بازار و با افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار، در محدوده‌های منفی قرار گرفتند. قطعاتی‌ها از تقاضای بهتری نسبت به لیدر‌های گروه برخوردار بودند به طوری که نماد‌های ختور، خمحرکه، خاذین، ختوقا و خمهر با صف خرید بسته شدند. طبق روال گذشته هر وقت نماد‌های قطعه ساز با افزایش تقاضا همراه شده اند، لیدر‌های خودرویی هم با یک تاخیر زمانی مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفتند. این گروه نیز به نظر می‌تواند همچین مسیری را در هفته‌های آتی طی کند.

فلزی‌ها نیز به تبعیت از کلیت بازار متعادل با گرایشی منفی به کار خود پایان دادند که در این بین نماد‌های فباهنر و فولاژ از نماد‌های سبز گروه بودند. انتظار گزارش‌های سه ماهه مناسبی از این گروه وجود دارد که در هفته آتی به احتمال زیاد، روانه کدال شده و موجب تحرک قیمتی و افزایش تقاضا در این گروه خواهد شد.

روز گذشته با مخابره شدن خبر‌های مربوط به افزایش نرخ شرکت‌های حمل و نقل ریلی مخزن دار به بازار، موجب تقاضا در نماد‌های این گروه شد.

معدنی‌ها متعادل منفی بودند و رایانه ای‌ها متعادل مثبت به کار خود پایان دادند. به نظر می‌رسد گروه رایانه از لحاظ تکنیکالی در روز‌های آتی مورد اقبال بازار قرار بگیرند.

در مجموع، بازار در روز‌های اخیر در حال حجم خوردن و نقدینگی از گروهی به گروهی دیگر در حال چرخش است و انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت ها، می‌تواند محرکی برای رشد مستمر شاخص در هفته‌های آتی باشد

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده