تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۶
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۱۸۶۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دستاورد‌های مهم IFB در نشست مجازی فیاس تشریح شد؛

فرابورس؛ بازار پیشگام در حوزه نوآوری‌ها

‌می‌متالز - امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در رویداد Meet the Market فیاس (فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی) با موضوع معرفی بازار سرمایه ایران، آخرین دستاورد‌های فرابورس و همچنین برنامه‌های مهم این مجموعه را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، هامونی در این مراسم که به‌صورت آنلاین برگزار شد با اشاره به اینکه چشم‌انداز فرابورس خلق ارزش از طریق طراحی ابراز‌های مالی متنوع و کاملاً شرعی است، گفت: فرابورس ایران در طول ۱۲ سال فعالیت خود بازاری پیشگام در حوزه نوآوری‌ها بوده است.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، این بازار در سال ۲۰۰۸ با هدف تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط تأسیس شد، اما باگذشت زمان نه‌تن‌ها در حوزه SME‌ها بلکه در تأمین مالی دولت و سایر شرکت‌های خصوصی نیز فعالیت بسیار خوبی داشته است.

وی به روند شاخص آیفکس نیز از ابتدای فعالیت فرابورس اشاره کرد و افزود: شاخص آیفکس در طول ۱۲ سال فعالیت فرابورس باوجود همه چالش‌های پیش رو، جهش‌های خوبی را تجربه کرده است.

وی در ادامه بازار‌ها و محصولات فرابورس را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: ارزش بازار سهام فرابورس ایران ۴۹.۲ میلیارد دلار و ارزش بازار صکوک ۱۱.۳ میلیارد دلار است. همچنین ۱۴۸ شرکت در بازار سهام فرابورس پذیرش شده‌اند و ۱۶۲ اوراق مالی اسلامی اعم از صکوک، اسناد خزانه اسلامی و ... در فرابورس وجود دارد.

به گفته هامونی ارزش بازار پایه فرابورس ۱۵ میلیارد دلار است و ۱۸۰ شرکت در این بازار درج نماد شده‌اند. همچنین ۲۴ صندوق قابل معامله و یک صندوق زمین و ساختمان در فرابورس فعالیت می‌کنند. ضمن آنکه ۱۱ صندوق جسورانه و سه صندوق خصوصی نیز در این بازار حضور دارند.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه فرابورس سهامدار بازار متشکل ارز ایران، مرکز مالی ایران و شرکت مدیریت دارایی مرکزی است، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تلاش می‌شود تا جریان‌های درآمدی فرابورس متنوع شوند و به همین دلیل هم از سال ۲۰۲۰ بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شد.

وی همچنین راه‌اندازی بازار تأمین مالی جمعی طی سال گذشته را موردتوجه قرارداد و افزود: تأمین مالی طرح‌های نوآورانه از طریق پلتفرم‌ها یا سکو‌های بازار سرمایه در این طرح اجرایی می‌شود.

هامونی به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده فرابورس برای سال مالی ۹۹ به‌صورت الکترونیکی طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در جریان این جلسه مجازی یک هزار سهامدار به‌صورت آنلاین در این مجمع حاضر شدند و از طریق سیستم دیدار، رأی‌گیری الکترونیکی انجام شد.

وی در ادامه تشریح دستاورد‌های مهم فرابورس به طراحی شاخص صکوک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این شاخص از طریق سایت فرابورس در دسترس عموم قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده