تاریخ: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۲۰۲۸۶
سرویس خبر : انرژی

چین در ازای واردات نفت مسکن و فرودگاه در عراق می‌سازد

‌می‌متالز - طبق یک قرارداد بین عراق و چین، شرکت‌های چینی در ازای ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام، یک فرودگاه در نصیریه و ۹۰ هزار خانه در شهرک صدر عراق می‌سازند.

به گزارش می‌متالز، شرکت‌های چینی قرار است طبق قراردادی که در ۲۰۱۹ بین دو کشور بسته شده، در ازای نفت یک فرودگاه و ۹۰ هزار خانه در عراق بسازند.

صباح عبدالطیف، یکی از مشاوران نخست وزیر عراق گفت این شرکت‌های چینی در ازای ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام، یک فرودگاه در نصیریه و ۹۰ هزار خانه در شهرک صدر می‌سازند.

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در اوایل همین ماه گفت عراق قراردادی برای ساخت یک پالایشگاه جدید نفتی با شرکت مهندسی نفت CNCEC چین بسته است.

این پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی است و در شبه جزیره فاو ساخته خواهد شد.

این پالایشگاه جدید منحصراً برای صادرات ساخته می‌شود و کل هزینه آن را دولت چین متقبل شده است.

همچنین در اوایل ماه جولای گزارش شد یک پروژه پالایشگاهی دیگر با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز در استان نفت‌خیز ذی قار عراق با مشارکت چین اجرایی می‌شود.

وزیر نفت عراق گفت این پالایشگاه برای تامین نیاز روز افزون مردم عراق به محصولات پالایشی ساخته می‌شود.

چین همچنین پس از گزارش فروش سهام شرکت‌های بزرگ دنیا در پروژه‌های تولید و اکتشاف نفت در عراق، در فکر تصاحب این پروژه‌ها در عراق است.

شرکت نفت و پتروشیمی سینوپک چین در اوایل سال جاری میلادی یک قرارداد ۲۵ ساله با وزارت نفت عراق امضا کرد که طبق آن ۴۹ درصد از سهام میدان گاز طبیعی منصوریه را به دست می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده