تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۲۲۰۵۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ۸۵ درصدی قیمتِ سیمان ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه فروشندگان مصایح ساختمانی به رادیو گفتگو خبر داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا خرداد ماه نسبت به سال ۹۹، ۸۶ درصد افزایش قیمت سیمان را شاهد بودیم.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل کاظمی قهی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با پیشینه بازار سیمان که امروزه منجر به کاهش این ماده استراتژیک در صنعت ساختمان شده است، اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸ مشکلی به عنوان توزیع سیمان نداشتیم؛ به جز مواردی اندک که مشکلی در حوزه کارخانه پیش آمده است.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها نسبت به نرخ مصوب از تاریخ ۹۸ به بعد، تخفیفات قابل توجهی برای جذب کالا توسط مشتری می‌دادند، افزود: در سال ۹۹ و ابتدای ۱۴۰۰ با کاهش تولید سیمان نسبت به ۹۸ رو به رو بودیم، خیر! از طرفی با افزایش بنا هم رو به رو نبودیم. پس باید پرسید چه مشکلی باعث کمبود سیمان در بازار شده است!

وقتی سیمان از سبد حمایت دولت خارج شد


کاظمی قهی از خارج شدن سیمان از سبد حمایتی دولت در تیرماه ۸۷ سخن گفت و یادآور شد: این محصول تا پایان سال ۹۸ هیچ مشکلی نداشت و اینکه می‌گویند ۱۵ سال درگیر مساله هستیم، کذب محض است؛ چراکه کارخانه‌ها همواره مترصد بوده است که عاملین و مصرف کنندگان محصول نهایی را جذب کنند.

وی نشانه این مساله را نیز در تخفیفاتِ قابل توجه از سوی کارخانه سیمان عنوان کرد و ادامه داد: آقای جمارانی و تیمشان خیزی را برداشتند که در پایان سال ۹۸ و شروع سال ۹۹، قیمت سیمان تا ۷۰ درصد افزایش یاید و توجیهاتی هم برای خود آوردند.

کاظمی قهی اضافه کرد: این روند با تغییر مدیریتی وزارت صمت رو به رو شد و مخالفت سرپرست وقت وزارتخانه_مدرس خیابانی_ نسبت به این مساله اظهار مخالفت کرد، ولی در سال ۹۹ افزایش قیمتی اتفاق افتاد که تا ۳۶ درصد رشد قیمت سیمان را نشان می‌داد و در نهایت در ابتدای سال ۱۴۰۰ تا خرداد ماه نسبت به سال ۹۹، ۸۶ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم.

مازاد تولید سیمان در شرایط عادی


همچنین در این میزگرد اقتصادی علی محمد بُد، کارشناس صنعت سیمان روی خط ارتباطی رادیو گفتگو حاضر شد و ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت سیمان اظهار کرد: در شرایط عادی با مازاد سیمان رو به رو هستیم.

وی تولید کنونیِ کارخانه‌های تولید سیمان را مکفی خواند و تصریح کرد: هم اینک قیمت صادرات بالاتر از قیمت در داخل کشور است و لذا ممکن است شیفت پیدا کرده و به داخل بازگردد تا تعادل برقرار شود.

نرخ حمل‌ونقل گرانی سیمان را توجیه می‌کند؟

بُد سیمان را کالایی خواند که در دنیا تنها تا ۵ درصد صادرات دارد و ادامه داد: به دلیل ورود سازمان حمایت به بازار سیمان، قیمت در تمام کشور در یک سطح بود، ولی با توجه به تغییراتِ نرخ ارز، کرایه حمل در سال گذشته تا دو برابر فزونی گرفت.

این کارشناس صنعت سیمان در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتگو اعلام کرد: در حال حاضر در برخی نقاط کشور با مازاد عرضه رو به رو هستیم و در برخی مناطق کمبود عرضه داریم.

بُد کمبود عرضه در بازار تهران را مسبوق به سابقه دانست و افزود: کرایه حمل در گذشته پایین بود، ولی امروزه این رقم تا سه برابر افزایش یافته است و لذا امکانِ قیمت گذاری به صورت گذشته را در این صنعت نداریم.

منبع: رادیو گفت و گو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده