تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۲۱۴۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی شاخص دو میلیونی بورس تا پایان سال/ دلار و طلا چه می‌شوند؟

‌می‌متالز - در شرایط تورمی در کدام بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟ این سوال محور اصلی با دو کارشناس بازار‌های مالی است. دو کارشناسی که هر دو می‌گویند احتمالا شاخص کل بورس امسال به دو میلیون واحد برسد.

به گزارش می‌متالز،درباره آینده بازار‌ها در کشور با توجه به شروع دولت جدید و قرار گرفتن در شرایط تورمی و تحریم گفتگویی با پشوتن مشهوری نژاد و حسین ارجلو انجام شد. مباحث مطرح شده و نظرات این دو کارشناس را در ادامه می‌خوانید.

پشوتن مشهوری‌نژاد گفت: شاخص کل بورس تا پایان سال به مرز دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نزدیک می‌شود و احتمالا با فرض توقف برجام، دلار بازدهی ۲۰ درصدی دارد و به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. به گفته این کارشناس بازار مالی، اقتصاد ایران تورم‌محور است و هیچگاه رونق رخ نداده مگر اینکه تورمی ایجاد شده باشد.

این کارشناس بازار مالی می‌گوید شاخص کل بورس اکنون در محدوده مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی با حمایت رو به رو شده است. در مرحله بعد شاخص به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی می‌رسد و با مقاومت همراه می‌شود. بعد از آن می‌توان انتظار داشت شاخص تا پایان سال به محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد.

حسین ارجلو، کارشناس بازار مالی هم گفت: اقتصاد ایران تاکنون منتظر به نتیجه رسیدن برجام بود. اما به نظر می‌رسد که ما با برجام مشکلات عدیده‌ای داریم و بعید است به زودی توافقی حاصل شود.

ارجلو افزود: اگر تحریم‌ها رفع نشوند و تورم اوج بگیرد اولین بازار دلار حرکت می‌کند و بعد از آن طلا و در وهله آخر بورس تحرکات خود را نشان می‌دهد. متاسفانه بازار مسکن هم از این اوضاع تاثیر بسیار زیادی را می‌گیرد.

ما آینده بورس چه می‌شود؟ ارجلو گفت: در سال جاری شاخص دو محدوده مقاومتی دارد، یکی محدوده مقاومتی یک میلیون و ۷۵۰ واحدی و دیگری شاخص یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی. با پشت سر گذاشتن این دو محدوده، احتمالا شاخص می‌تواند تا پایان سال از مرز دو میلیون واحد رد شود.

پشوتن مشهوری نژاد در پاسخ به این سوال که در وضعیت تورمی کدام بازار‌ها بازدهی داشتند گفت:اقتصاد ایران تورم محور است رونقی رخ نداده است مگر تورم رخ نداده باشد. تا آخر سال جارس سقف دو میلیون و ۱۰۰ واحد را در بورس خواهیم دید. در حال حاضر مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ با حمایت رو به رو شده مرحله بعد مقاومت یک میلیون و۵۰۰ است. تا آخر سال شاخص دوباره به دو میلیون و ۱۰۰ می‌رسد دلیل این موضوع مشخص نیست، زیرا با یک معادله چند مجهولی و غیرخطی مواجهیم. این رشد با احتساب دلار ۳۰ هزار تومان است و تا اخر امسال رشد آرام ۲۰ درصدی را خواهد داشت. حسین ارجلو هم قیمت واقعی دلار را بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان پیش‌بینی کرد.

حسین ارجلو هم در این باره معتقد است: اگر یک سال گذشته را به دلایل مختلف کنار بگذاریم در چهار ماهه گذشته همه بازار‌ها از تورم عقب هستند و کلیت مساله این است که ما در بازار‌ها ایستایی داریم و تورم با شتاب به جلو حرکت می‌کند رئیسی هم اشاره کرد: ۴۵۰ همت کسری بودجه اشاره کردند اگر از اول سال به بازار‌ها نگاه کنیم شاخص کل رشد کمی را داشته و در ابتدای ماه ۱۳ الی ۱۴ درصد رشد داشته، اما اگر با ابتدای سال مقایسه کنیم تغیر آن چنانی نکرده است.

مشهوری نژاد درباره روند بازار طلا گفت: طلا در بازار داخلی نسبت به دلار رشد بیشتری را خواهد داشت. طلا در بازار‌های داخلی با فرض رشد ۲۰ درصدی دلار این بازار رشدی بیشتر از دلار را خواهد داشت.

ارجلو هم درباره بازار طلا پیش‌بینی کرد: در بازه زمانی ۸ تا ۱۳ ماهه صعود کامودیتی‌ها را داریم و بعد از آن سیکل نزول را خواهیم داشت که طلا در پایان این بازه رشد خودش شروع میکند. با توجه به تغییرات بار‌های جهانی طلا احتمالا روند صعودی خواهد داشت و تا دو هزار دلار می‌رسد

ارجلو درباره بازار مسکن هم گفت: بازار مسکن تابع شرایط کلی اقتصاد است. میزان رشد در بازار مسکن کمتر خواهد بود و متفاوت از دیگر بازار‌ها است. در حال حاضر بحران زمین داریم. قیمت مسکن در همین محدوده‌ها تثبیت خواهد شد. تا آخر سال این بازار اگر جهش رشدی داشته باشد باید دلار تا ۳۰ هزار تومان رشد کند. اگر مسکن ملی انجام شود ومازاد مسکن داشته باشیم و کاهش هزینه‌های ساخت مسکن داشته باشیم روند قیمتی مسکن کاهشی خواهد بود.

ارجلو درباره روند بازار خودرو گفت: این بازار تابع قیمت دلار است. اگر در وضعیت فعلی بمانیم و ورود خودرو جدید نداشته باشیم متقاضیان امکان خرید خودرو صفر را نخواهند داشت. زیرا تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست. با این وضعیت بحران خودرو را در سال ۱۴۰۱ خواهیم دید. وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع تولید کننده است و قیمت بین واسطه و بازار را کم می‌کند. بورس کالا برای بورس با توجه به این وضعیت و نبود تولید ممکن است زیان آور باشد.

مشهوری نژاد در پایان تاکید کرد: سهامداران در حال حاضر تغییری در پرتفوی خود ایجاد نکنند و در بازه زمانی بلند مدت به سبد خود نگاه کنند. زیان سهامداران و رسیدن به اصل سرمایه در بازه زمانی بلند مدت رخ خواهد داد. بازار سرمایه به فروپاشی رو به رو نیست در پذشته هم با این مسائل رو به رو شدیم مهم این است در حال گذر از بحران هستیم و بهتر از سهامداران صبر کنند. وی افزود: اگر سهم خود را بفروشند زیان آن‌ها جبران نمی‌شود، زیرا زیان ۳۰ درصدی با سود ۵۰ درصدی جبران می‌شود.

مشهوری نژاد تشریح کرد: سهم‌های گروه‌های شاخص‌ساز بازار در آینده روند متعادلی را خواهند داشت سهم‌هایی که به لحاظ بنیادی وضعیت خوبی را دارند را سهامداران بهتر است در سبد خود نگه دارند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده