تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۳۲۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تشدید هیجان با بی‌تدبیری ناظر بورسی

نقشه نیمروز بورس شنبه (3 آذر)

می متالز - افت شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی، انتظار برای رونمایی از گزارش‌های ماهانه را به حاشیه رانده است. شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز افت بیش از 4200 واحدی را تجربه می‌کند. سهام کامودیتی‌محور در افت شاخص بیشترین نقش را دارند و سهام مرتبط با بازارهای داخلی توانسته‌اند مقاومت نسبی در مقابل فشار عمومی فروش داشته باشند. تداوم ریزش قیمت نفت سردی چشمگیری را به معاملات سهام سرایت داده؛ در این شرایط پررنگ‌ترین سوال، نقطه پایان این روند است.
نقشه نیمروز بورس شنبه (3 آذر)

به گزارش می متالز به نقل از دنیای بورس، در معاملات امروز سهام، مجددا گروه‌های خودرو و نمادهای بانکی به کانون توجهات بازار بازگشته‌اند. این در حالی‌ست که نمادهای بزرگ فلزی-معدنی، پتروشیمی و پالایشی در پی ارتباط و اثرپذیری قابل‌ملاحظه از بازارهای جهانی با افت‌های حداکثری قیمت روبرو هستند. روند رو به صعود گروه‌های مذکور اگر چه از اخبار تغذیه می‌شود با این حال برآورد صحیحی از اثرگذاری این اخبار وجود ندارد؛ تنها جدایی مسیر این گروه‌ها از شرکت‌های کالامحور و صادراتی راه‌ را برای نوسان‌گیری در این گروه‌ها بازار گذاشته است.

در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل امروز، جایی برای نمادهای سبزپوش وجود ندارد؛ در مقابل صف‌های فروش بزرگ‌ترین نمادهای بازار، «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «کگل» را در رسته موثرترین نمادها بر شاخص قرار داده است.

عوامل ریزش سهام کدام‌اند؟

نیمی از آبان ماه به صورت رسمی تحت فشار جدی‌ترین تحریم‌های امریکا سپری شده است. اگرچه نشانه‌ها گواه آن است که بسیاری از مشتریان و خریداران محصولات کشور پیش از رسیدن به این تاریخ خود را آماده تحریم‌ها کرده بودند با این حال گزارش‌های آبان‌ماه از لحاظ این رسمیت جنبه‌ای متفاوت دارد. از این منظر گزارش‌های آذر ماه، به عنوان اولین ماهی که تماما در محدوده تحریم‌ها سپری خواهد شد، حساس و تعیین‌کننده خواهد بود.

به این دلیل پیش از انتشار گزارش‌های ماهانه شاهد اتخاذ موضع محافظه‌کارانه از سوی معامله‌گران بودیم. مقدار قابل‌توجهی از افت هفته‌های پیش قیمت سهام را باید در این علت، ریشه‌یابی کرد.

با این حال روند افت قیمت نفت و دیگر کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، به خصوص در سایه جنگ تجاری امریکا و چین، حساسیت‌ را نسبت به نمادهای کالامحور با تمرکز بر بازارهای صادراتی دوچندان کرد. در این میان نمادهای پالایشی نیز، در پی تصور بازار از تاثیر قیمت نفت بر سودآوری این شرکت‌ها، مستثنی نیستند.

آن‌چه مسلم‌است ریزش شدید قیمت‌های جهانی خود را در گزارش‌های ماهانه این شرکت‌ها نشان خواهد داد. در این میان مقادیر فروش، و مقادیر تولید در رابطه با برخی شرکت‌ها، اهمیت قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت.

«دنیای بورس» در گزارش نوسان‌سازان بازار سهام به این موضوع پرداخته است که سهامداران و بازیگران سهام در گزارش‌های ماهانه باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند. مطالعه این گزارش اکیدا به مخاطبین توصیه می‌شود. می‌توان انتظار داشت که عملکرد درخشان، نسبت به انتظارات فعلی، بتواند مسیر تک‌سهم‌ها را از از مسیر کلی بازار جدا سازد و دست‌کم در نقش یک عامل حمایتی عمل کند.

 ریزش قیمت نفت ابعاد بسیار بزرگ‌تری در اقتصاد کشور خواهد داشت و تنها سودآوری شرکت‌های بورسی را در بر نمی‌گیرد. کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند در مسائلی همچون رشد نرخ ارز نیز بازتاب پیدا کند. همچنان نمی‌توان اظهار نظر کرد که روند افت قیمت نفت تا کجا ادامه خواهد یافت و این خود عاملی‌ نگران‌زا در معاملات به شمار می‌رود.

مشکل‌سازی ناظر به جای چاره‌اندیشی

در پی تمام عواملی که می‌توان برشمرد نمی‌توان نقش هیجان‌زای ناظر بازار را نادیده گرفت. در شرایطی که سهام در حال نشان دادن واکنش به افت قیمت‌های جهانی است صف‌های فروش تنها به ترس از قفل شدن پول دامن‌زده‌اند و نگرانی از ادامه این روند تنها به حجیم شدن این صف‌ها منجر شده است. مساله‌ای که در قالب یک چرخه دائما خود را تکرار می‌کند و از واقع‌نگری و قدرت‌ تحلیل‌اندیشی بازار به شدت کاسته است و روند نوسان‌گیری در بازار سهام را تشویق می‌کند.

تلاش این نهاد برای حفظ کنترل بر بازار سهام، که در شکل ممانعت از ریزش یک‌‌باره بازار سهام و یا حرکت به سمت حباب، خود را توجیه می‌کند مشکلی اساسی در عمق گرفتن این بازار و جذب سرمایه‌ها به این بازار است.

ریزش سهام تا کجا ادامه خواهد داشت؟

اگر چه ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی درآمد شرکت‌ها داخلی را به شدت تحت‌الشعاع قرار خواهد داد ولی باید نسبت افت قیمت‌ سهام را با کاهش سودآوری انتظاری مورد قیاس قرار داد. در بسیاری از نمادهای بنیادی بازار می‌توان این نتیجه گرفت که ریزش قیمت سهام از نسبت کاهش سودآوری پیشی گرفته است. این مساله سبب می‌شود تا سهام این شرکت‌ها از لحاظ جذابیت قیمتی در نقاط چشم‌نوازی قرار بگیرند. این موضوع احتمالا در صورت بازگشت آرامش نسبی به بازارهای جهانی می‌تواند به ترغیب قابل‌ملاحظه جبهه تقاضا منجر شود.

گزارش‌های ماهانه نیز می‌تواند عامل‌ حمایت تک‌سهم‌ها، حداقل در کوتاه‌مدت، باشد. با این حال برای چرخش عمومی روند به نظر می‌رسد وقوع یکی از حالات زیر می‌تواند تسهیل‌کننده مهمی باشد:

چرخش بازارهای جهانی

روز جمعه و شنبه پیش‌رو نشست کشورهای گروه 20 در آرژانتین برگزار خواهد شد. انتظار نشست کشورهای چین و آمریکا در حاشیه این نشست وجود دارد و بسیاری از فعالان بازار چشم امید خود را به حصول توافق این 2 کشور برای توقف جنگ تجاری در این اجلاس بسته‌اند. جنگ تجاری در بازه چندماهه اخیر نگرانی‌های شدیدی را در بازارهای جهانی، رشد اقتصادی کشورها و رشد اقتصاد بین‌المللی بوجود آورده است و این موارد سبب می‌شود تا انتظار برای رسیدن به نقطه پایان این جنگ شدت بگیرد.

اصلاح بخشنامه‌های ارزی

آخرین نسخه بخشنامه ارزی چندان شرکت‌های بزرگ صادراتی را به بازگشت ارز حاصل از صادرات ترغیب نمی‌کند. «دنیای بورس» در گزارشی به تاثیر دستورالعمل بانک مرکزی بر درآمد شرکت‌های صادراتی پرداخته است. این مساله می‌تواند رسیدن بازار ارز به جو آرامش را طولانی‌تر کند. تلاش برای ثابت نگاه‌داشتن نرخ ارز می‌تواند به کاهش انگیزه بزرگان غیرنفتی کشور منجر شود. در دیده‌بان امروز نیز سبقه این اشتباه مورد بررسی قرار گرفت.

در شرایطی که بازارهای مصرف داخلی خود را با نرخ‌های بازار آزاد ارز و نه نرخ نیمایی آن هماهنگ می‌کنند اجبار به تسعیر ارز با نرخ‌های دستوری همچنان فرصت‌سوزی را در پی خواهد داشت.

در معاملات امروز بازار ارز، نرخ دلار در نیمه پایینی کانال 12 هزار تومانی قرار دارد. با این حال برای رسیدن به آرامشی پایدار در این بازار عمق‌بخشی هر چه بیشتر به آن ضروری است.

بازار سهام در اوج تاریخی، انتظارات خود را با نرخ‌های دلاری کمتر از 8 هزار تومان هماهنگ کرده بود. با این حال واکنش‌های یک‌ماهه اخیر هم به افت نرخ دلار آزاد و هم به ریزش‌ قیمت‌های جهانی پردامنه بوده است. از آن‌جا که جو عمومی در تصمیم‌های خود به شدت به اتفاقات و عوامل کوتاه‌مدت وابسته است تغییر در تصمیم‌گیری‌های ارزی می‌تواند محرک دیگری برای پایان روند فرساینده سهام باشد.

عملی شدن کانال مالی ایران-اروپا

تلاش‌ها برای حفظ برجام توسط اعضای باقیمانده کش و قوس‌های فراوانی را تجربه می‌کند. در این میان اهتمام کشورها به ایجاد کانال مستقل مالی بین ایران و کشورهای اروپایی همچنان خروجی عملی قابل توجهی نداشته است. ادبیات مسئولین کشور و اظهار نظر‌های این افراد نیز نارضایتی از روند موجود را نشان می‌دهد.

با این حال و با خوشبینی نسبی، در صورتی که این کانال به نتیجه بنشیند این مساله می‌تواند امکان فروش محصولات را تا حدودی تضمین کند. احتمالا در این صورت باید در انتظار تغییر مقاصد عمده فروش صادراتی بود. این مساله احتمال جنبه مساعد دیگری نیز خواهد داشت و آن کاهش نرخ ارز است.

عناوین برگزیده