تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۲۸۸
کد خبر: ۲۳۷۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پایان ریزش سهام؟

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (11 آذر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت حدود 4 هزار واحدی را تجربه کرد. ادامه نگرانی‌ها به خصوص از بازار جهانی در کنار تخلیه نسبی هیجان سهام برخی از گروه‌ها ریزش بورس را به دنبال داشته است. این در حالی است که اخبار نسبتا مثبتی از کاهش تنش تجاری میان آمریکا و چین در حاشیه نشست G20 مخابره شده است. در این شرایط احتمال واکنش مثبت بازار جهانی به خصوص کامودیتی‌ها در معاملات فردا وجود دارد که می‌تواند اثر مثبت خود در بورس تهران منعکس کند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (11 آذر)

به گزارش می متالز، خبرها از نشست روسای جمهور آمریکا و چین از تلاش طرفین برای کاهش تنش‌های موجود خبر داده است. بر این اساس آتش‌بس سه‌ماه نسبت به تشدید جنگ تجاری دو کشور مهم‌ترین خبری بود که احتمالا می‌تواند واکنش مثبت بازارهای جهانی را در معاملات فردا به دنبال داشته باشد. باید توجه داشت که از مهم‌ترین عوامل ریزش بورس تهران در هفته‌های اخیر فشار افت قیمتی بازارهای کالایی بر قیمت سهام شرکت‌های داخلی بود. امید به آرامش نسبی بازار جهانی می‌تواند در معاملات امروز بورس منعکس شود و مانع از ادامه ریزش قیمتی سهام شود. البته شدت عدم قطعیت‌های در بازار جهانی و سایر موانع موجود در بازار جهانی می‌تواند سدی در برابر بازگشت قیمتی سهام به مدار صعودی باشد.

علاوه بر این روز گذشته در نشست پوتین و شاهزاده سعودی، رئیس‌جمهور روسیه از ادامه همکاری با اوپک پس از جلسه با بن‌سلمان خبر داد. بنا است که 6 دسامبر نشست اوپک به منظور راه‌حل‌های نجات بازار نفت از مازاد عرضه بررسی شود. میزان مشخصی برای کاهش تولیدات اعلام نشده است اما ژست اوپک و نوپک در تمدید توافق نفتی برای کاهش سطح تولیدات می‌تواند عامل حمایتی از قمیت نفت باشد. البته عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک همچنان گوش‌ به فرمان ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته بارها بر لزوم کاهش قیمت نفت به اعضای اوپک به خصوص عربستان هشدار داده است. در این شرایط عربستان در دو راهی کاهش تولید نفت به منظور حمایت از قیمت‌ها و حکم ارباب خود برای پایین ماندن ارزش طلای سیاه باقی مانده است. از نظر کارشناسان بازار جهانی پس از قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی، آمریکا حتی دستاویز بهتری نسبت به گذشته برای فشار بر عربستان، به منظور اجرای فرمان‌های خود پیدا کرده است.

مسیر قیمتی سهام در روزهای آتی؟

پس از ریزش شدید شاخص بورس تهران چشم‌ها به بازار جهانی کالاها دوخته شده است. این موضوع می‌تواند عامل حمایتی از قیمت سهام شرکت‌های مرتبط در بورس تهران باشد. با این حال نباید فراموش کرد که تحریم همچنان کل اقتصاد کشور و همچنین سمت فروش شرکت‌های صادراتی بورسی را تهدید می‌کند. با این حال انتظار برای سیاست ارزی بانک مرکزی برای ایجاد ثبات پایدار در بازار نیز وجود دارد.

از سوی دیگر سیگنال‌های نگران‌کننده از دیگر صنایع مورد توجه بازار در هفته‌های گذشته، می‌تواند ریسکی برای کل معاملات بورس باشد. خودرویی‌ها پس از انتشار عملکرد ماهانه ضعیف در آبان همچنان در انتظار اصلاح قیمت محصولات هستند. با این حال سیاست‌گذار بدون توجه به بلایی که بر سر این صنعت می‌آورد همچنان در اصلاح قیمت خودرو  تردید دارد. تصمیم‌گیری بر اساس اظهارنظرهای منتشرشده طی روزهای اخیر، می‌تواند بر شدت بحران صنعت خودرو کشور بیافزاید.

در گروه بانکی نیز پس از انتشار دستورالعمل جدید توقف نمادهای بورسی با یک عامل ضد هیجان مواجه شده‌اند. همان‌طور در گزارش‌های دیروز نیز اشاره شد توقف نمادها از زمان برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده تا زمان ثبت افزایش سرمایه بیش از 200 درصدی موضوعی است که بازار از آن هراس دارد. اگر تمهیدات لازم برای ثبت هر چه سریعتر افزایش سرمایه انجام شود (ممانعت از افت شدید نقدشوندگی) و مانعی در برابر این موضوع وجود نداشته باشد، یکی از تصمیمات خوبی است که می‌تواند هیجان افزایش سرمایه‌های سنگین و معمولا بدون اثر بنیادی قابل توجه بر عملکرد شرکت‌ها را سرکوب کند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رشد ماهانه شاخص تولیدکننده در حالی سقوط کرد که علامت مثبتی برای تورم پیش‌نگر است. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه «شاخص بهای تولیدکننده» در آبان‌ماه به رقم 3.5 درصد رسیده و نسبت به ماه قبل کاهش 8.1  واحد درصدی را ثبت کرده است. این موضوع می‌تواند یک علامت مثبت برای «تورم مصرف‌کننده» محسوب شود؛ زیرا شاخص بهای تولید‌کننده یک شاخص پیش‌نگر برای شاخص بهای مصرف‌کننده بوده و تغییرات آن با یک وقفه زمانی بر قیمت‌های مصرفی منعکس می‌شود. ثبات قیمت ارز در دو ماه اخیر و تغییر انتظارات، عوامل اصلی تغییر مسیر تورم تولیدکننده بوده است.

در همین حال بازار کشوری معاملات مسکن شاهد سه نبض متفاوت در گروه‌های شهری است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر کاهش حجم خرید و فروش ملک مسکونی در شهرها باعث شده شیب رشد نقطه‌ای معاملات مسکن در کل کشور (بدون احتساب تهران) از ۵۲ درصد در بهار به ۴۴ درصد در تابستان، ۳۹ درصد در مهر و ۳ درصد در آبان تنزل کند.

دیروز همچنین بانک مرکزی به منظور تسهیل بازگشت ارز از حاصل صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را به همه شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ کرد. به موجب این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند.

ب) صنایع: رییس کل بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری را ملزم به تدوین برنامه مشخص و مناسب به منظور بهبود وضعیت و کیفیت سرمایه کرد. همچنین به گفته عبدالناصر همتی به موجب تصویب سران قوا از این پس پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده چک (ذی‌نفع) امکان‌پذیر است. ظهرنویسی وانتقال چک تضمین شده به دیگری فاقد اعتبار خواهد بود.

ج) شرکت‌ها: امروز صندوق بازنشستگی ملی مس بلوک ۷.۸۱ درصدی بانک سامان را روانه میز میز فروش می‌کند تا در صورت فروش از ترکیب سهامداری ۸۰۰ میلیارد تومانی خارج شود. به این ترتیب بیش از 624 میلیون و 530 هزار سهم «سامان» به قیمت پایه هر سهم 190 تومان و به ارزش 118 میلیارد تومان به صورت 50 درصد نقد و باقی اقساط عرضه می‌شود. همچنین بعد اینکه بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به بانک سامان شروط لازم برای برگزاری مجمع این بانک را اعلام کرد، این بانک از برگزاری مجمع در هفته آینده خبر داد.

این در حالی است که یونس مظلومی؛ مدیرعامل بیمه تعاون نیز از درخواست این شرکت از بیمه مرکزی برای کسب مجوز فعالیت در عراق به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای هدف صادراتی ایران خبر داد.

عناوین برگزیده