تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۲۴۱۳۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نگرانی تولیدگران از پیش‌بینی دولت برای درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - دبیر کارگروه صنعت و معدن خانه صنعتگران او بر این باور است که دولت هر میزان به اقتصاد کلان کشور رسیدگی کند و بورس را دستکاری نکند، قطعا وضعیت بورس بهبود خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، سبحان علی نژاد به ١٠ بند تصویب شده در ستاد اقتصادی دولت اشاره می‌کند که ناشی از اقدامات اصلاحی دولت و عدم دخالت در بورس حاصل آمده است.

وی معتقد است: بورس یک معلول است و معلول را نباید دست کاری کرد. اگر پذیرفتیم که بورس دماسنج اقتصاد کشور است و نباید دماسنج را دست کاری کرد متوجه خواهیم شد که باید اقتصاد را اصلاح کرد.

علی نژاد ادامه داد: جهت گیری بودجه در بورس، جایی خود را نشان می‌دهد که سیاست‌های کلان دولت در اقتصاد سال آینده چگونه دیده شده است. فرض کنید زمانی که در لایحه بودجه سال آینده بودجه جاری دولت را حدود یک و نیم برابر سال قبل در نظر گرفته شده و بودجه‌های عمرانی به آن صورت رشد نمی‌کند، این نشان دهنده این است که سال آینده سال پررنقی برای اقتصاد نخواهد بود.

بورس ایران متاثر از جو روانی است

دبیر کارگروه صنعت و معدن خانه صنعتگران می‌گوید: اگر اتکا دولت به درآمد‌های نفتی کاهش نیابد، درآمد‌های شناور و مشکوک الوصول افزایش خواهد یافت. این موضوعات تاثیر مستقیم در بورس خواهد داشت چرا که بخش زیادی از بورس ناشی از مسائل روانی، اجتماعی، رسانه‌ای و … است.

علینژاد با تاکید بر اینکه در ایران، بورس به شدت متاثر جو عمومی و روحی روانی است، می‌گوید: حجم بودجه به نسبت سال گذشته رشد قابل توجهی داشته بدون اینکه منابع درآمدی مطمئنی داشته باشد.

دبیر کارگروه صنعت و معدن خانه صنعت گران ادامه داد: در سالی که از کرونا عبور کردیم قطعا باید دولت به واحد‌های تولیدی تنفس بیشتری دهد تا بتوانند زیان گذشته را جبران کنند نه اینکه مالیات سال ۱۴۰۰ از واحد‌های تولیدی اخذ شود.

افزایش درآمد‌های مالیاتی شدنی نیست

او معتقد است که افزایش پایه‌های جدید مالیاتی اقدامی درستی است، اما نمی‌تواند جایگزین مطمئنی برای پایه‌های قبلی باشد.

دبیر کارگروه صنعت و معدن خانه صنعت گران می‌گوید اگر برای پایه‌های مالیاتی جدید، پایه‌های مالیاتی گذشته را حدود ۷ الی ۸ درصد بیشتر در نظر گیریم قابل قبول است؛ اما رشدی که اکنون در بودجه برای مالیات دیده شده است بعید به نظر می‌رسد که در سال آینده محقق شود.

بر اساس گفته وی؛ کنشکران اقتصادی به خوبی می‌دانند که پایه‌های مالیاتی سال آینده چه میزان محقق خواهد شد.

علی نژاد می‌گوید: بودجه در بحث درآمد‌های نفتی شرایط بهتری دارد، این موضوع قاعدتا باید در نرخ ارز اثر مثبت داشته باشد؛ اما اگر می‌بینید که نرخ ارز روی خوش به این موضوع نشان نمی‌دهد ناشی از مسائل سیاسی است.

او بر این باور است که دولت هر میزان به اقتصاد کلان کشور رسیدگی کند و بورس را دستکاری نکند، قطعا وضعیت بورس بهبود خواهد یافت.

بودجه انقباضی

وی با اعتقاد بر این که بودجه باید انقباضی‌تر بسته شود، خواستار واقع نگری بیشتر دولت در بودجه و پذیرش ریسک شد تا به این واسطه شاهد بودجه واقعی برای سال آینده باشیم.

او در پایان تاکید کرد: بودجه باید سمت پروژه‌های عمرانی برود تا با ایجاد تولید و اشتغال، محرک اقتصاد باشد؛ این موضوع در نهایت اثر مثبت خود را روی بورس خواهد گذاشت.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده