تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۴۹۶۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شبیخون به جان طبیعت با سناریوی تلخ؛

زخم کاری معدن "چلاو" آمل روی طبیعت/ رئیس قوه قضائیه به میدان بیاید

‌می‌متالز - چندی پیش راه اندازی معدنی در نزدیکی چلاو آمل خبرساز شد، جریانی که بار‌ها در چند معدن این منطقه تکرار شده است، سناریوی تلخی که با منع منابع طبیعی، مجوز راه اندازی معدن از طریق دیوان عدالت اداری صادر می‌شود و دیگر قصه ماجرا که امیدواریم این دومینو در همین جا متوقف شود.

به گزارش می‌متالز، حالش خوب نیست، صدای سرفه هایش، حکایت دل پر دردی است که سال‌ها در پس ناملایمتی‌ها زخم خورده، محکم اند، ایستاده، اما دیگر صلابتی برایشان نمانده، تابستان‌ها که از جاده هراز می‌گذری به وضوح بیشتری می‌بینی که چطور کوه‌ها به نفس نفس افتادند و اگر به همین منوال طی شود، باید برای فرزندانمان عکس کوه‌ها و جنگل را نشان دهیم.

حالش خوب نیست، هرزبانی آن را بیان می‌کند، اما کو گوش شنوا، انگار منفت طلبانی که کوه کن می‌شوند و به جان طبیعت می‌افتند، را گوش شنواست و نه چشمی که این غم و اندوه را درک کند، سالهاست که دیگر از جاده زیبایی هراز جز گرد و خاک چیز دیگیری نمی‌بینیم.

ما میراث دار خوبی نبودیم، از طبیعتی که جز زیبایی و آرامش و موهبت برایمان چیز دیگری هدیه نمی‌دهد، به جانش می‌افتیم و تا نابودشان نکنیم دست بردار نیستیم.

عدالت اجتماعی چیزی که بار‌ها از زبان رهبری تاکید شد و خوشبختانه زمانی که ریاست قوه قضایئه را ابراهیم رئیسی بر عهده گرفته بودند شاهد تخریب ویلاسازی‌های زیادی بودیم و دست‌های آقازاده‌های زیادی از تخریب طبیعت کوتاه شد، اما متاسفانه در گوشه و کنار اتفاق تلخ ناگواری را می‌شنویم که براساس موقعیتی که دارند، خواهان منافع زیادی هستند و زیبایی طبیعت و سلامتی که حق طبیعی هر فردی است را خدشه وارد می‌کنند.

چندی پیش راه اندازی معدنی در نزدیکی چلاو خبرساز شد، جریانی که بار‌ها در چند معدن این منطقه تکرار شده است، سناریوی تلخی که با منع منابع طبیعی، مجوز راه اندازی معدن از طریق دیوان عدالت اداری صادر می‌شود و دیگر قصه ماجرا که امیدواریم این دومینو در همین جا متوقف شود.

محمدرضا عباس زاده فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی امل در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برابر قوانین متقاضیان درخواست برای فعالیت معدنی را به اداره صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌دهند و اگر در اراضی ملی باشد این درخواست به اداره منابع طبیعی فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه رای منابع طبیعی براساس شرایط محیط زیستی منطقه است، عنوان کرد: زوایای مختلف، از نظر پوشش خاک، پوشش گیاهی و مسائل مدنظر بررسی می‌شود، که مشکل منابع طبیعی نداشته باشد و به زیست منطقه آسیب نرساند و بر این اساس تصمیم گرفته مس شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی امل از مخالفت اداره منابع طبیعی به راه اندازی معدن چلاو خبر داد و اظهاار کرد: معدن با توجه به اینکه منطقه جنگلی بوده و توان ظرفیت بیش از سه معدن را ندارد، علی‌رغم اینکه چند مرحله این درخواست ارسال شد در تمام مراحل مخالفت خود را اعلام کرد.

وی ادامه داد: با اعتراض متقاضی، شکایت به دیوان عدالت اداری برده می‌شوئ، در مرحله اولیه دیوان تصمیمات آنان پذیرفته نمی‌شود و دوباره در تجدیدنظر هم رد می‌شود، اما در اعاده دادرسی کارشناس موافقت می‌کند و رای صادر می‌شود.

عباس زاده تصریح کرد: برای تامین دلیل کارشناس برده شده و دلایلی آورده که اصلاً کارشناسی نیست، بعنوان مثال عنوان کرده که آنجا شرایط رویش ندارد در حالی که ما در بالادست در سنوات گذشته نهال کاشتیم.

وی نداشتن راه دسترسی را یکی از معضلات راه اندازی معدن خواند و خاطرنشان کرد: از یک طرف باید مسیر را تعریف می‌کرد، نمی‌توانند که با هلیکوپتر به داخل معدن بروند، باید راه بگیرند، از هر طرف که وارد شویم در بستر رودخانه انبوه درختان توسکا است و باید طبیعت را تخریب کرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی امل از دستور راه اندازی معدن از سوی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و افزود: در اعاده دادرسی درخواست آنان پذیرفته می‌شود و مکلف به تحویل عرصه می‌شویم.

وی تاکید کرد: احکام قضایی لازم الاجراست، تنها راه این است که رئیس قوه قضائیه بخواهد رای را بشکند و یا رای به بررسی مجدد دهد که امیدوارم این اتفاق بیفتد و ورود کند.

عباس زاده از مشکلات فعالیت‌های معدنی در منطقه چلاو خاطرنشان کرد: این منطقه جزو طرح جنگلداری شرق هراز است، قسمت بالا دست شان در گذشته نهالکاری شده بود فعالیت معدنی مضاف بر اینکه مسیر پایین‌دست هم پوشش انبوه درختان توسکا دارد و با شروع معدن ریزگرد‌ها شدت زیادی خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر این که جلوی رشد درخت و پوشش گیاهی را می‌گیرد و به شدت آسیب می‌زند، زندگی مردم منطقه را هم مختل خواهد کرد و آلودگی خاک در جاده هراز خواهد شد.

این کارشناس منابع طبیعی با تاکید اینکه اکوسیستم منطقه نابود خواهد شد، بیان کرد: اکوسیستم جوابگوی ظرفیت بیش از حد در منطقه نیست، به نقطه غیر قابل برگشتی می‌رسیم و پوشش گیاهی با فعالیت ناشی از معدنی مطمئناً آسیب‌های جانبی پیش‌بینی نشده‌ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: ریزش سنگ‌ها مسیر پل منگل به در هر دو طرف یکی از دلایل ان فعالیت‌های معدنی هستند، پوشش گیاهی منطقه از بین می‌رود و اکوسیستم منطقه را به هم می‌زند.
عباس زاده از ایرادات دیگر کارشناسی را عنوان کرد: کارشناسی در نقطه‌ای انجام می‌شود، اما آنجایی که بعداً به آن واگذار می‌کنند، ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر فاصله دارد.

وی از تکرار فعالیت‌های معدنی از این دست اشاره کرد و افزود: معدن‌های دیگری هم بودند که هم همینطور و در دیوان رای گرفته اند، معدن وقتی واگذار شده باید تعریف شود و به طببعیت برگردد پوشش منطقه را احیا کنند، که متاسفانه این ارا زیاد صادر می‌شود

احمدرضا خاکپور کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کشورمان در صدر فرسایش خاکی در دنیاست، عنوان کرد: حضور معادن در طبیعت، محل زیست بسیاری از جانوران را نابود می‌کند، بروز ریزگرد‌ها و سیلاب‌ها یکی از مضرات معادن است.

وی حضور معادن زیادی در محور هراز را با بهره برداری غیر اصولی دانست و خاطرنشان کرد: این معادن، تهدیدی برای محیط زیست منطقه محسوب می‌شود، که هر چند وقت شاهد تعطیلی و بازگشایی مجدد آن‌ها هستیم.

کارشناس محیط زیست اولویت امروز را تنها اقتصاد خواند و اظهار کرد: جدال همیشگی محیط زیست و معادن، بخاطر بی توجهی به محیط زیست است؛ متاسفانه فقط منافع مهم است و خسارت‌های وارده به محیط زیست اهمیتی ندارد.

وی تصریح کرد: تخریب گونه‌های گیاهی و جانوری، آلودگی رودخانه هراز، تخریب کوه، صدای انفجار و در محاسبات خسارت در مقابل توجیه اقتصادی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

خاکپوربا تاکید ماده ۵۰ قانون اساسی مام اقشار جامعه و دستگاه‌ها را ملزم به حفظ عرصه‌های طبیعی دانست و بیان کرد: با وجود اینکه بهره برداری‌های میلیاردی از معدن کسب می‌شود، هزینه‌های ترمیم و بازسازی اندک است و با وجود این هزینه اندک که به خزانه واریز می‌شود، باز هم این مبلغ صرف امور دیگری می‌شود و از چرخه طبیعت باز می‌ماند و عملا محوطه برداشت شده به حالت اولیه باز نمی‌گردد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

عناوین برگزیده