تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۵۲۰۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

عقب افتادن آهن خام قلیایی داخلی چین از رونق بازار جهانی

‌می‌متالز - با توجه به کمبود عرضه محصولات جهانی، قیمت جهانی آهن خام قلیایی افزایش یافته، اما قیمت آهن خام قلیایی داخلی چین کاهش یافته است.

آهن خام قلیایی داخلی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت نسبتاً پایین آهن خام قلیایی (BPI) داخلی چین در مقایسه با سایر بازار‌های کلیدی در روز پنج شنبه (۱۰ مارس) امکان صادرات این محصولات از چین را افزایش داده است.

فعالان بازار اعلام کردند قیمت جهانی آهن خام قلیایی (BPI) در دو هفته گذشته در پی کمبود عرضه جهانی ناشی از محدودیت صادرات از منطقه دریای سیاه افزایش یافته است.

یک منبع تولید کننده آهن خام قلیایی مستقر در هند اظهار کرد: این وضعیت منجر به افزایش قیمت پیشنهادی برای آهن خام قلیایی با مبدا هند به ۷۷۰ دلار در هر تن در بنادر آمریکا در ابتدای این هفته شده است.

این منبع تولید کننده در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت‌های داخلی هند شدیدا افزایش یافته است، اما این قیمت‌ها برای فروش به بازار‌های صادراتی کافی نیستند.

یک منبع تجاری مستقر در آسیای جنوبی در روز پنج شنبه گفت: قیمت آهن خام در بازار محلی هند طی هفته گذشته به راحتی به بالای ۷۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

فرصت صادرات برای چین

برای بازار کساد چین، واردات آهن خام طی دو هفته گذشته غیرممکن شده است، اما به نقل از منابع خبری ممکن است فرصت‌های صادراتی به دلیل افزایش قیمت‌ها در خارج از کشور وجود داشته باشد.

یک منبع بازرگانی مستقر در شانگ‌های در مورد قیمت آهن خام در چین گفت: من فکر می‌کنم چین اکنون ارزان‌ترین آهن خام قلیایی (BPI) جهان را دارد. قیمت‌های داخلی چین برای محموله‌های آهن خام تقریباً ۴۲۰۰ یوان (۶۶۴ دلار) در هر تن ex-warehouse می‌باشد. باید توجه داشت که قیمت اعلام شده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد که قیمت واردات برابر با ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن را ایجاد می‌کند.

اما یک منبع کارخانه مستقر در شانگ‌های در مورد امکان سنجی صادرات آهن خام قلیایی (BPI) داخلی از چین به کشور‌های خارجی تردید داشت.

این منبع کارخانه مستقر در شانگ‌های در مورد صادرات آهن خام چین گفت: آهن خام به عنوان یک نوع ماده خام مهم برای اهداف کربن زدایی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین صادرات آهن خام قلیایی به وضوح توسط سیاست‌های دولت پشتیبانی نمی‌شود. با توجه به اینکه باید ۲۰ درصد مالیات بر صادرات پرداخت شود، این امر می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

افزایش قیمت واردات به چین

به نقل از منابع بازار در روز پنج شنبه، قیمت آهن خام قلیایی (BPI) وارداتی به چین طی دو هفته گذشته اندکی افزایش یافت که با افزایش قیمت سنگ آهن در این کشور حمایت می‌شود.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت آهن خام وارداتی چین در روز پنج شنبه (۱۰ مارس) در محدوده ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن cfr چین بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به دو هفته قبل که در محدوده ۵۷۰ دلار در هر تن بود حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

به نقل از متال بولتن، مذاکرات محدودی بین خریداران و فروشندگان برای آهن خام قلیایی وارداتی به چین در روز پنج شنبه (۱۰ مارس) انجام شد. فعالان کلیدی بازار نشان دادند که قیمت رایج و قابل اجرا در بازار برای خریداران آهن خام قلیایی در چین در روز پنج شنبه در محدوده ۵۸۰ – ۵۹۰ دلار در هر تن cfr چین شنیده شد.

منابع خبری اعلام کردند پیشنهاداتی که برای آهن خام قلیایی از طرف تامین کنندگان خارج از کشور شنیده می‌شود، در دو هفته گذشته بسیار اندک بوده است. همچنین علاقه محدود به واردات نیز به شرایط خاموش بازار کمک کرده است.

تحلیل گران صنعت اعلام کردند بحث مهم دیگر در چین، امکان خرید آهن خام قلیایی با مبدا روسیه در صورت عرضه در بازار بوده است.

یک فولادساز چینی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که برخی از تامین کنندگان مستقر در روسیه هنوز هم می‌توانند راه حل‌هایی برای فروش محموله‌های خود به کشور‌های دیگر پیدا کنند. قیمت‌های تخفیف خورده‌ای که تامین کنندگان روسی ارائه می‌کردند هنوز بالاتر از سطح قیمت قابل قبول برای خریداران در چین بوده است.

معامله گران در روز چهارشنبه اعلام کردند فولادسازان مستقر در روسیه به دنبال فرصت‌های صادراتی با کشور‌هایی هستند که از تحریم‌های غرب حمایت نمی‌کنند.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده