تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۵۳۱۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فشار در بازار ارز برای افزایش قیمت/ دولت انتخاب جدی ندارد

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار ارز گفت: با وجود تورم‌های بالا در کشور، تکلیف بازار‌ها تقریبا روشن است. در حقیقت فشار برای افزایش قیمت در همه بازار‌ها موجود است.

به گزارش می‌متالز، میثم رادپور در خصوص ارزیابی بازار ارز در سال ۱۴۰۰ گفت: معمولا اتفاق‌های سیاسی روی بازار اثرگذار است. در یک گزاره کلی باید بگویم وارد دوره‌ای شده ایم که تورم‌های به شدت بالا را تجربه می‌کنیم. در چند دهه گذشته، به سقف تورم‌ها رسیده ایم. باید این را بدانیم که تورم‌های به شدت بالا را شاهد بوده ایم. با وجود این تورم ها، تکلیف بازار‌ها تقریبا روشن است. فشار برای افزایش قیمت در همه بازار‌ها موجود است.

وی گفت: باید حواس مان به این تورم‌های بالا باشد. به نظر می‌رسد این وضعیت ادامه دار باشد و بازار‌ها از رشد در حوزه سرمایه گذاری ناامید شده اند. بازدهی اسمی دو قسمت تورم و بازدهی واقعی دارد. اتفاقی که افتاده این است که بازار‌ها از رشد ناامید هستند. در چند وقت اخیر هم اخبار مذاکرات چندان تاثیری در بازار‌ها ایجاد نکرده است. در حقیقت لنگر اصلی بازار‌ها تورم است. در خیلی مواقع اخبار خوب هم واکنش زیادی در بازار ایجاد نمی‌کند. بازار نگران است و امیدی به توافق ندارد. این مساله روی سرمایه گذاری‌ها هم تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس بازار ارز گفت: واقعیت این است که دولتی که با این تورم مواجه است، انتخاب جدی ندارد. چه کار می‌توان کرد؟ ما کشوری هستیم که برای سال‌ها با نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی مواجه بودیم. در شرایط فعلی هم که دولت با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه است، دستاورد خیلی جدی نخواهد داشت. هر سبدی که به تورم‌های بالاتر دامن بزند، از جانب سرمایه گذاران با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. دلیل آن هم این است که بازار‌ها از چشم انداز مثبت بازار ناامید هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران 

عناوین برگزیده