تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۲۴۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش بینی تحلیلگر بازار ارز و طلا برای یک سال آینده نرخ طلا:

افزایش قیمت طلا در راه است

‌می‌متالز - تحلیلگر بازار ارز و طلا پیش بینی کرد: طلا در یکسال آینده در بازار داخلی به طور مشخص از محل افزایش قیمت دلار و انس طلای جهانی روند به رشد خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، میثم رادپور، در رابطه با محاسبه قیمت طلا به ریال گفت: اگر بخواهیم از دید فاندامنتالی به طلا نگاهی بیندازیم میتوان گفت طلا کالای مقطعی است که با ضرب کردن قیمت انس طلای جهانی در قیمت دلار به ریال میتوان قیمت طلا به ریال را از آن حاصل کرد.

وی با بیان اینکه این دو مولفه‌ی اساسی میتواند قیمت ذاتی طلا را مشخص کند. افزود: معنی قیمت ذاتی این است که اگر طلا را در خارج از کشور به فروش برسانیم آن را با چه قیمتی خریداری میکنند. همچنین در کشورمان ابهاماتی هم بر سکه وجود دارد که براساس فاکتور‌ها آن را حباب می‌نامیم.

رادپور در مورد چگونگی تشکیل حباب قیمتی در سال‌های اخیر بیان داشت: با توجه به قیمت‌های بازار که بر مبنای نرخ‌های هیجانی است و همچنان بعد از حدود ۱۲ سال شاهد همچین حبابی هستیم میتوان به این نتیجه رسید که این رخداد تصادفی نیست بلکه سیستماتیک است.

تحلیلگر بازار ارز و طلا ادامه داد: البته بر شمش و طلای آب شده شاهد همچنین حباب‌هایی نیستیم و دلیل آن این است که بانک مرکزی مقام ضرب کننده سکه است. با محاسبات انجام شده در سکه تمام بهار میتوان مقدار حباب آن را ۳۰ درصد و ربع سکه را تا ۸۰ درصد بیان کرد که این اعداد بسیار بالا است.

رادپور در رابطه با چگونگی افت حباب‌ها افزود: اگر بخواهیم تحلیلی به غیر از سکه داشته باشیم باید به قیمت دلار به ریال و قیمت طلا به دلار (قیمت انس طلای جهانی) توجه کرد. به هر حال اگر فرض کنیم بانک مرکزی اختیار ضرب را به یک مقام دیگر انتقال و اجازه دهد شرکت‌های تولید کننده شمس هم سکه ضرب کنند این فرایند باعث افت حباب‌ها میشود.

وی در مورد قیمت دلار و قیمت انس طلای جهانی تصریح کرد: اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر قیمت دلار را تحلیل کنیم باید چشم انداز آن نسبت به تورم را بررسی کرد. با توجه به اینکه تورم نسبت به چند سال گذشته روند افزایشی داشته و در چند ماه گذشته این تورم فروشکش کرده است نمیتوان چشم اندازی نسبت به اینکه بازار ارز کشور وارد بازه ثبات شود داشت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه انس جهانی طلا کالای ارزانی است و دلار هم شش ماه گذشته از تورم عقب مانده است؛ با کنارهم قرار دادن این دو فرضیه میتوان گفت طلا در یکسال آینده در بازار داخلی به طور مشخص از محل افزایش قیمت دلار و انس طلای جهانی روند به رشد خواهد داشت.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده