تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۶
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۵۶۳۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انبار‌های اختصاصی گمرک در استان مرکزی توسعه می‌یابد

‌می‌متالز - مدیرکل گمرکات استان مرکزی از ارائه تسهیلات ویژه گمرکی به دانش‌بنیان‌های استان مرکزی خبر داد و گفت: انبار‌های اختصاصی در استان مرکزی توسعه می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، نقش مهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و اشاعه تکنولوژی در شبکه‌های نوآوری بر کسی پوشیده نیست و همین نقش مهم اهمیت وجود چنین شرکت‌هایی را در جوامع امروزی به امری ضروری تبدیل کرده است.

از مزایای فعالیت این شرکت‌ها می‌توان به بالا بردن نرخ اشتغالزایی، فروش، صادرات و تشکیل سرمایه اشاره کرد، در زمینه اشاعه تکنولوژی هم کمک به انتقال تکنولوژی از بخش‌های تحقیقاتی به بخش‌های تولیدی و صنعتی از جمله مزایای این شرکت‌هاست

وی هدف از راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک به هم‌افزایی علوم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، گسترش اختراعات و نوآوری‌ها و کاربرد آن‌ها برای تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه اختراعات و کاربردی کردن آنهاست.

اهمیت فعالیت این شرکت‌ها تا جایی است که مقام معظم رهبری در شعار امسال به این موضوع اشاره کردند و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار دادند.

تامین ابزار‌های مالی سخت‌ترین مرحله در ایجاد و فعالیت این شرکت‌هاست که دولت باید در این راستا سیاست‌های حمایتی خود را به منظور افتتاح و گسترش این شرکت‌ها در قالب معافیت از مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض صادراتی؛ اعطای کمک و وام‌های قرض الحسنه کم بهره، کوتاه یا بلندمدت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعمال کند.

مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان عدم تعیین راهکار‌های اجرایی است

پرسنل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در شهر اراک در این باره گفت: مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان عدم تعیین راهکار‌های اجرایی و عدم تاسیس صـنـدوق نـوآوری و شـکـوفـایـی است.

وی افزود: همچنین عدم استفاده کاربردی از تخصص و مهارت نخبگان و عدم حمایت از آن‌ها برای تبدیل ایده‌هایشان به ثروت و تجاری‌سازی تولیدات از دیگر نقاط ضعف در حوزه فعالیت دانش‌بنیان در کشور ماست.

عدم اعتماد صندوق‌های پولی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله چالش‌های این شرکت‌هاست

عضو یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان در اراک هم در این باره گفت: بوروکراسی موجود در ارائه حمایت‌ها و عدم حمایت کافی در راستای جلوگیری از خروج نخبگان از جمله معضلاتی است که سبب شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان آن طور که باید در کشور ما فعالیت نداشته باشند.

وی ادامه داد: عدم حمایت دولتی، عدم اعتماد صندوق‌های پولی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز عدم دسترسی به بازار مناسب برای محصولات از دیگر چالش‌ها و موانع موجود بر سر راه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان است.

برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان راهی طولانی پیش رو است

ارسلان شاه‌محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره گفت: چند سالی می‌شود که رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به این شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفته است، و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت آن‌ها به صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد می‌شود.

وی افزود:، اما با وجود افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز نیازمندی‌های این شرکت‌ها به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دست‌اندرکاران فضای کسب‌وکار پرریسکی را شاهد هستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان راهی طولانی پیش رو است و به اعتقاد مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان هرچند فضای کسب و کار برای این شرکت‌ها بهبود یافته، اما رسیدن به شرایط ایده‌آل تلاش بیشتری را لازم دارد.

امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهیم

اسماعیل حسینی، با اشاره به دریافت ضمانت‌نامه بانکی یک ساله گفت: یکی از اهداف ما با توجه به شعار سال توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این خصوص ضمانت نامه‌های بانکی تبصره‌ای به شرکت‌ها داده شده است و به مدت یک سال اگر این شرکت‌ها پول نداشته باشند، نقدینگی آن‌ها در بحث واردات با مشکل مواجه شده باشد یا در خصوص عوارض از آن‌ها ضمانت‌نامه دریافت می‌شود و به صورت نقد پرداخت نمی‌کنند و به شرکت‌های دانش بنیان مهلت داده می‌شود تا در طول یک سال عوارض خود را پرداخت کنند.

وی افزود: سعی ما این است که در روز‌های تعطیل و خارج از ساعات اداری به شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دانش بنیان خدمات ارائه دهیم و در هر نقطه از استان و خارج از استان اگر نیاز به حضور ما بود و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیاز به خدمات گمرکی داشتند در محل حضور پیدا کنیم، بنابراین شرکت‌ها باید درخواست خود را از طریق سایت به ما اعلام کنند تا در محل کار و انبار آن‌ها حاضر شویم و تشریفات گمرکی آن‌ها انجام شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی در ارتباط با توسعه انبار‌های اختصاصی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف ما توسعه انبار‌های اختصاصی به جهت کمتر شدن هزینه تولیدکنندگان به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان است، زمانی که مواد اولیه به گمرک وارد و تخلیه بارگیری به صورت مجدد صادر می‌شود ممکن است هم کالا آسیب ببیند و هم زمان‌بر باشد بنابراین سعی ما این است که در بحث انبار‌های اختصاصی کالا به صورت مستقیم وارد خود شرکت شود و مجدد وارد گمرک نشود و آسیب نبیند.

حسینی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما برای شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دانش بنیان در بحث ورود موقت است که تسهیلاتی درخصوص تسریع در استرداد حقوق ورودی آن‌ها در نظر داریم و کسانی که کالا وارد می‌کنند، قصد صادرات مجدد دارند و قرار است کالای با ارزش افزوده تولید کنند در اولویت کار ما قرار دارند تا تسریع در ورودی آن‌ها صورت گیرد و مبالغ دریافت شده هر چه زودتر به دست آن‌ها برسد.

وی عنوان کرد: سیاست‌هایی را گمرک ابلاغ کرده است و ما پیگیر آن هستیم و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهیم و اولویت اصلی ما که تسهیل‌گری و تسریع در ترخیص کالاست برای امسال محقق شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی در خصوص قاچاق کالا خاطرنشان کرد: در بحث قاچاق مواردی وجود دارد و باید از قاچاق کالا جلوگیری شود، در بحث موارد صادرات که وارونه شده است و به جهت اینکه برای صادرات یارانه پرداخت می‌کنیم این امر منجر به وارد شدن کالای قاچاق شده است بنابراین باید یک سری تصمیمات و تمهیداتی را کشور اتخاذ کند که بحث قاچاق وارونه را در کالا‌های صادراتی نداشته باشیم، بنابراین ماموریت ما این است کنترل‌های لازم را داشته باشیم که به صورت قاچاق کالایی از کشور خارج نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده