تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۵۸۱۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری عربستان در بخش معادن؛ راهکاری برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی

‌می‌متالز - عربستان در حال تسریع گام‌ها برای تنوع‌بخشی به اقتصاد خود و یافتن جایگزین‌های واقعی برای درآمد‌های نفتی و محقق کردن چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.

به گزارش می‌متالز، عربستان در همین چارچوب طی سال‌های گذشته بیش از ۵۰ میلیارد دلار در بخش معادن به خصوص طلا، مس و دیگر فلزات مدفون در زیر خاک سرمایه‌گذاری کرده ست.

«بندر الخریف»، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان روز جمعه گذشته از جدیدترین سرمایه‌گذاری در بخش معدن این کشور خبر داد و گفت: به زودی کار ساخت مجتمع تولید فولاد و تولید باطری خودرو‌های برقی با هزینه ۶ میلیارد دلار آغاز خواهد شد.

الخریف با بیان اینکه این گام‌ها در چارچوب جذب سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۲ میلیارد دلار در بخش معدن صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هدف وزارتخانه صنعت تامین مالی ۹ پروژه معدنی و فلزی است و این پروژه‌ها بیش از ۱۴ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و ما اکنون در حال بررسی ۱۴۵ درخواست شرکت‌های خارجی برای اکتشاف معادن جدید هستیم. با جذب این سرمایه‌گذاری‌ها عربستان به مرکز تولید منابع معدنی و لجستیکی در منطقه افریقا و آسیا تبدیل خواهد شد.

ثروت‌ها و گنج‌های مدفون عربستان

«خالد المدیفر»، معاون وزیر صنعت عربستان در امور معادن پیش از این در ماه اوت گذشته گفته بود که عربستان دارای ذخایر عظیم معدنی به ارزش بیش از ۱.۳ تریلیون دلار است.

المدیفر گفت: این منابع معدنی شامل فسفات، طلاف مس، نیکل، روی و دیگر معادن نادر و مورد استفاده در صنایع نوین است و بر اساس اطلاعات موجود و بررسی‌های زمین‌شناسی به عمل آمده ۹۸۰ معدن طلا، ۶۱۰ معدن نقره، ۸۵۶ معدن مس، ۴۴۷ معدن روی، ۲۸۲ معدن سرب، ۷۹ معدن نیکل، ۱۱۷ معدن کرومیت و ۱۷۶ معدن فلزات کمیاب در عربستان وجود دارد.

سرمایه‌گذاری کلان

مجموع درآمد‌های بخش آهن و فولاد عربستان در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۷.۶ میلیارد ریال سعودی (۴.۷ میلیارد دلار) به نسبت ۷۵.۳ درصد از مجموع تولید صنایع معدنی این کشور بوده است پس از آن بخش آلمینیوم درآمد ۴.۵۵ میلیارد ریالی (۱.۲ میلیارد دلاری) داشته است.

«عبدالله الشمرانی»، رئیس اجرایی هیات زمین شناسی عربستان در دسامبر گذشته از انعقاد توافق با ۴ شرکت مشاوره‌ای برای اجرای طرح کاوش زمین‌شناسی به منظور اکتشاف معادن جدید خبر داد.

الشمرانی گفت: این شرکت‌ها با همکاری هیات زمین‌شناسی حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر از مناطق سرشار از معادن را لرزه نگاری خواهند کرد.

وی اظهار داشت: ریاض قصد دارد تا درآمد معدنی را که اکنون ۱۷ میلیارد دلار است را تا سال ۲۰۳۰ به ۶۴ میلیارد دلار افزایش دهد.

دروازه تنوع اقتصادی

«احمد ابوقمر»، تحلیلگر اقتصادی سعودی درباره این سرمایه‌گذاری‌های کلان عربستان در بخش معدن گفت: اراضی عربستان دربردارنده حجم کلانی از معادن و فلزات کمیاب به خصوص فلزات مورد استفاده در بسیاری از صنایع از جمله ساخت باتری خودرو‌ها است.

ابو قمر در گفتگو با الخلیج انلاین تصریح کرد: در آغاز جنگ روسیه و اوکراین، قیمت معادن در کنار حبوبات و مواد غذایی افزایش چشمگیری داشت.

وی گفت: با توجه به اهمیت بخش معادن، عربستان میلیارد‌ها دلار برای توسعه این بخش و استخراج گنج‌های نادر از دل زمین در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ برای تنوع‌بخشی به درآمد‌ها سرمایه گذاری کرده است.

ابوقمر تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش معادن به تنهایی جایگزین نفت نخواهد بود، اما بخش مهمی از مسیر عربستان برای کاهش وابستگی به نفت خواهد بود.

وی گفت: عربستان سرشار از منابع معدنی است و این موضوع سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی را تشویق به حضور در عربستان و افزایش درآمد‌های ریاض در کنار بخش نفتی و گردشگری دینی خواهد شد.

ابومقر در پایان پیش‌بینی کرد که بخش معدن در سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۶۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص خواهد داد.

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده