تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۷۰۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس‌بازی در زمین کوچک

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (3 بهمن)

می متالز - نماگر کل بازار در آخرین جلسه معاملاتی این هفته کار خود را با رشد بیش از 500 وادی آغاز کرد؛ اما رفته‌رفته دامنه تغییرات شاخص کل محدودتر شد. با این حال این نماگر توانسته است در معاملات امروز وارد کانال 163 هزار واحدی شود و این سطح را همچنان حفظ کند. ارزش محدود معاملات در کنار پیشی گرفتن تغییرات شاخص هم‌وزن بر تغییرات شاخص کل از نکات برجسته بازار امروز است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (3 بهمن)

به گزارش می متالز، در سومین روز بهمن ماه شاخص توانست به سبزپوشی خود ادامه دهد؛ با این وجود تغییرات این نماگر نسبت به دو روز پیش کاملا محدودتر است. ارزش معاملات خرد بورسی نیم ساعت مانده به پایان این جلسه کمتر از 270 میلیارد تومان است که می‌تواند تا حدودی نشانگر پیگیری روند احتیاطی در گروه‌های بزرگ بازار باشد.

تمرکز بر کوچکترهای بازار

کیفیت مناسب گزارش‌های فصلی و عدم واکنش‌دهی به آن سبب شده است تا سهامداران گروه‌های بزرگ بازار بیشتر در انتظار ادامه روند بمانند. گزارش‌های ماهانه دی می‌تواند تعیین‌کننده بعدی مسیر برای این گروه‌ها باشد. ارزندگی سهام تا حدود زیادی مانع از شدت گرفتن فشار فروش در این گروه‌هاست؛ با این حال رویه فعلی بازار و تمرکز بر روندهای کوتاه مدت، اخبار و حاشیه‌ها سبب می‌شود تا تقاضا برای این گروه‌ها چندان قوی نباشد.

در معاملات امروز نیز بیشترین ارزش معاملات در گروه‌های بانک و خودرو جریان دارد. سهامداران این گروه‌ها همچنان در پی رونمایی از خبرهای افزایش سرمایه و تسعیر دارایی‌های ارزی هستند. معاملات روز دوشنبه که با فشارهای شدید فروش در این گروه‌ها همراه بود در پی انتشار خبری مبنی بر ثبت پیشنهاد هیئت مدیره «وتجارت» در رابطه با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، طی این هفته در سامانه کدال، توانست از زیر فشار بیرون بیاید و در جهتی معکوس جریان بگیرد.

فارغ از تمام نقدهایی که به جریان‌سازی‌های در رابطه با افزایش سرمایه از این محل وارد است همچنان خبری از ثبت این پیشنهاد در کدال نیست و تکرار چندین باره این موضوع می‌تواند روند معاملات این گروه، و به تبع آن سایر گروه‌های بازار را، در ادامه تحت‌الشعاع قرار دهد.

در دادوستدهای امروز و در گروه بانک‌ها نماد «وتجارت» در کانون توجه است و بیشترین ارزش معاملات را در اختیار دارد. این نماد همچنین بیشترین اثر مثبت را بر تغییرات امروز شاخص کل داشته است.

صعود نامطمئن خودرویی‌ها

روز گذشته نمادهای خودرویی همزمان با بانک‌ها با تقویت سمت تقاضا مواجه شدند و با پیشتازی «خودرو» توانستند در مدار مثبت معامله شوند. این روند در معاملات امروز با شدت کاملا ملایم‌تری دنبال شد. تا جایی که در آخرین داد و ستدها شاهد بازگشت آخرین معاملات به سطح قیمت پایانی روز گذشته بودیم.

نمادهای خودرویی جدا از مسائلی که پیش روی بانک‌هاست آزمون دشواری را پیش روی دارند. در چند روز آینده گزارش عملکرد این بنگاه‌ها در دی ماه منتشر می‌شود و تداوم ضعف عملیاتی آن‌ها می‌تواند خوشبینی‌ها نسبت به تغییرات ایجاد شده پیرامون این صنعت را کم‌اثر سازد. در این رابطه بازگشت تولید به سطوح معمول‌تر خود می‌تواند نشانه‌ای بسیار مهم و ارزشمند باشد. «دنیای بورس» در گزارش آزمون زمستانی خودروسازان به تشریح این مساله پرداخته است.

در بین خودروسازان بورسی تنها «خودرو» امکان بهره‌مندی از معافیت مالیاتی در صورت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را خواهد داشت. بر این اساس انتظار می‌رود در صورتی که واکنش به این موضوع همچنان مد نظر بازار باشد روند یکدست نمادهای هم‌گروه چندان ادامه‌دار نباشد.

شمای کلی بازار امروز

در پایان این جلسه برآیند تغییرات شاخص به 135 واحد در مسیر صعودی محدود شد و نهایتا این نماگر کار خود را در کانال 162 هزار واحدی به پایان برد.

همچنان می‌توان این گونه عنوان کرد که حجم نقدینگی که گروه‌های کوچک و بی‌بهره از پتانسیل‌های بنیادی را نشانه می‌گیرند درصد بالایی از ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع می‌تواند در میان‌مدت بازار سرمایه را با چالش‌های جدی مواجه کند. این صنایع با ریسک‌های مخصوص به خود مواجه‌اند و در صورتی که انگیزه‌ای برای ادامه مسیر صعودی وجود نداشته باشد و یا اگر شرایط قفل نقدینگی مجددا تکرار شود این مساله کلیت بازار سهام را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و این موضوع می‌تواند برای مدتی این بازار را برای عموم خالی از جذابیت و پر تهدید جلوه دهد.

«دنیای بورس» در یادداشتی با عنوان آیا رشد قیمتی سهم به معنای ارزندگی است؟ به بررسی روندهای موجود و رویکرد‌های ممکن سهامداران پرداخته است و مطالعه آن را به مخاطبین توصیه می‌کند.

در رابطه با سهام بنیادی و گروه‌های بزرگ بازار به نظر می‌رسد عوامل حمایت‌کننده قدرتمندی در حفظ سطوح قیمتی سهم وجود دارند. اما با این وجود رصد گزارش‌های ماهانه و دنبال کردن تغییرات می‌تواند حاشیه اطمینان را گسترده‌تر سازد. به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به موعد پایان جنگ تجاری بتوان در انتظار حرکت محسوس‌تر این گروه‌ها بر اساس متغیرهای بنیادی بود.

عناوین برگزیده