تاریخ: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۲۷۷۶۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر اقتصاد مطرح کرد:

تصمیم دو وزارتخانه برای فروش سهام ایران خودرو و سایپا از طریق بورس

‌می‌متالز - وزیر اقتصاد با اشاره به تدوین سند مشترک دو وزارتخانه برای فروش سهام ایران خودرو و سایپا گفت: اولویت در واگذاری مدیریت و تصدی‌گری بوده که مالکیت و اصلاح آن هم مدنظر است.

به گزارش می‌متالز، احسان خاندوزی در نشست هم‌اندیشی صاحب‌نظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو اعلام کرد: دولت باید در زمینه تغییر نقش از تصدی‌گری خودروسازی و نقش‌آفرینی در صنعت خودرو، عزم جزم داشته باشد. با دستور رئیس‌جمهور، تلاش‌های متعددی در این زمینه شروع شد و با توجه به اینکه بخش مهم این تصمیم به سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد مرتبط است در قالب چند نشست مشترک با وزارت صنعت، رسیدن به چارچوب مشخص و هماهنگ پیگیری شد. یکی از مهم‌ترین ابعاد و نیاز‌های صنعت، اخذ تصمیم عاقلانه در سال‌های اخیر است که بعداً متأسف عدم کارشناسی مناسب نشد.

با موافقت بین دو وزارتخانه اقتصاد و صنعت بنا شد پیش از مرحله اجرایی و تدوین جزئیات، واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروساز مورد بررسی کارشناسان، استادان دانشگاه، خبرگان اقتصادی و فعالان صنعت خودرو قرار گیرد. در خلال این گفتگو‌ها سند مشترک بین وزارت اقتصاد و صنعت صیقل داده و به جزئیاتی می‌رسد تا حداکثر مشارکت صاحب‌نظران در صنعت سند مشترک دو وزارتخانه را داشته باشد.

با توجه به شرایط خاص اقتصاد و البته نگاه به استفاده از تجارب بین‌المللی، این موضوع بررسی و چشم‌انداز نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. اما با توجه به مختصات اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و انتظارات اجتماعی باید تصمیمی اخذ شود که نتیجه آن از سوی سیاست‌گذار تک‌بعدی نشود. گزینه‌های مختلفی مطرح است که هر مسیری موجب بهره‌وری و رقابت‌پذیری شود، دنبال می‌شود. اولویت در واگذاری مدیریت و تصدی‌گری است البته موضوع مالکیت و اصلاح آن هم مدنظر دولت است.

خروجی و بهره‌وری صنعت و شاخص‌های صنایع بورسی حرکت به سمت مدیریت کارآمد است که در این مدیریت دولت نقش تنظیم‌گری قوی را بویژه در بخش ملاحظات پیچیده اجتماعی نظارت تعارض منافع و باز کردن گره سهام تودلی به نحو مطلوب ایفا کند. برای افرادی که جهت تصدی‌گری مدیریتی دو خودروساز و خرید سهام دولت اقدام می‌کنند، باید چشم‌انداز اقتصادی شدن صنعت خودرو را بصورت روشن و شفاف ترسیم کرد.

دولت باید به‌نحوی نقش تنظیم‌گری را ایفا کند که صنعت خودرو سودآور شود و بتواند با رقبای منطقه‌ای رقابت کند. این پروتکلی بین دولت و بخش غیر دولتی که برای مدیریت می‌آید و خرید سهام دولت را مدنظر دارد، باید به شفافیت نوشته شود. اصلاح مدیریت با منطق بازار و اقتصاد و منطق سودآور شدن صنعت خودرو موضوع بسیار مهمی است که همواره باید مدنظر قرار بگیرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده