تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۱۹
بازدید: ۴۶۱
کد خبر: ۲۸۶۱۹۷
سرویس خبر : محیط زیست

اهالی روستای ویدر چشم انتظار تحقق وعده رئیس سازمان محیط زیست/ ارزیابی مجدد کارخانه سیمان به کجا رسید؟

‌می‌متالز - اهالی روستای ویدر منطقه خراقان زرندیه خواهان اعلام تحقق وعده رئیس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر ارزیابی مجدد محیط زیستی احداث سومین کارخانه سیمان این روستا شدند.

به گزارش می‌متالز، مهر ماه امسال بود که به دنبال تشکیل کمپین «نه به کارخانه سیمان در روستای ویدر» با ثبت بیش از ۵۰۰ امضا در سامانه فارس من، گزارشی با عنوان «کمبود آب اصلی‌ترین دلیل مخالفت اهالی روستای «ویدر» با احداث کارخانه سیمان» در خبرگزاری فارس منتشر و طی آن به بررسی دلایل مخالفت اهالی روستا با احداث کارخانه جدید سیمان پرداخته شد.

در کمپین «نه به کارخانه سیمان در روستای ویدر» آمده است: در روستای ویدر بخش خرقان زرندیه استان مرکزی یک کارخانه سیمان سفید در ورودی روستای ویدر در حال ساخت است، این در حالی است که در منطقه دو کارخانه بزرگ سیمان سفید و سیمان خاکستری ساوه فعالیت دارند، دلیلی ندارد در روستا کارخانه سوم سیمان ساخته شود، منطقه از لحاظ آب بحرانی و در وضعیت قرمز قرار دارد، تولید صنعت سیمان آب‌بر است، کارخانه در بدترین نقطه ترافیکی و حادثه‌خیزترین نقطه جاده ساخته شده است که می‌تواند باعث افزایش تصادفات و علت مرگ و میر ناشی از تصادفات شود، همچنین از لحاظ محیط زیستی و نزدیکی به رودخانه فصلی و باغات و منازل می‌تواند صدمات جدی به محیط‌زیست وارد کند.»

پیگیری‌های فارس پیرامون این مطالبه منجر به گفتگو با فرماندار شهرستان زرندیه، رئیس و عضو شورای اسلامی روستای ویدر و جمعی از اهالی روستا شد که طی آن همگی به بیان آسیب‌های زیست محیطی و اجتماعی ایجاد کارخانه سوم در روستا پرداختند. گزارش کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

اعتراضات شدید اهالی روستا و دلسوزان محیط زیست نسبت به ایجاد کارخانه سوم سیمان در این روستا پای رئیس سازمان محیط زیست کشور را به روستای ویدر کشاند، به طوری که علی سلاجقه ماه گذشته با حضور در روستا از نزدیک وضعیت این روستا را بررسی و پای درد دل اهالی روستا در این زمینه نشست.

«ضرورت تسریع در صدور دستور توقف کامل فعالیت کارخانه سیمان سوم» در این منطقه مطالبه‌ای بود که رضا شریعت دهیار روستای ویدر از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور داشت و طی آن اعلام کرد: ایجاد این کارخانه موجب تخریب فزآینده محیط زیست و تخریب باغات و مزارع، فرونشست زمین و ایجاد چاله‌ها در روستای خوش آب و هوای ویدر خواهد شد.

وی افزایش حجم تردد کامیون‌ها، کامیونت‌ها، تریلر و تانکر‌ها به دنبال ایجاد سومین کارخانه سیمان را موجب افزایش تصادفات و به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن دانسته و تاسیس کارخانه سوم در این روستا با وجود کارخانه‌های سیمان سفید ساوه و سیمان خاکستری ساوه، کارخانه آهک و سیلیس و چندین معدن را مغایر با سند ملی آمایش سرزمینی عنوان کرده بود.


ارزیابی مجدد محیط زیستی احداث کارخانه سیمان ظرف دو هفته


رئیس سازمان محیط زیست در جریان بازدید از روستای ویدر در جمع اهالی روستا طی سخنانی گفت: در کنار دو کارخانه سیمان خاکستری و سفید در زرندیه، احداث کارخانه سوم سیمان با صدور مجوز فعالیت آغاز شده که موجب بروز نارضایتی‌هایی در منطقه شده است.

وی اظهار کرد: قرار گرفتن صنایع متعدد به صورت تجمیعی موجب بروز آلایندگی خواهد شد که باید ارزیابی مجدد محیط زیستی این صنعت توسط دفتر ارزیابی سازمان انجام و ظرف دو هفته آینده با حضور دستگاه‌های متولی امر جلسه‌ای برگزار شود و چنانچه با تبعات زیست محیطی مواجه باشد، هر چه سریع‌تر دستور توقف و خاتمه کار کارخانه سوم سیمان صادر خواهد شد، البته اداره کل صمت استان در گذشته دستور توقف تا تعیین تکلیف نهایی را صادر کرده است.

وی همچنان اعلام کرده بود: طبیعت ساوه و زرندیه ظرفیت بازگذاری ندارد و بسیاری از مسائل از تحمل طبیعت خارج شده که باعث افت سفره‌های آب زیرزمینی و نشست زمین در منطقه شده است.


مردم ویدر منتظر وعده رئیس سازمان محیط زیست هستند


با وجود گذشت بیش از سه هفته از دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تشکیل کمیته تعیین تکلیف و بازنگری مجوز کارخانه سیمان فرداد ویدر هم اکنون اهالی روستا خواهان دریافت گزارشات مربوط به نتایج بررسی‌ها هستند به طوری که نماینده روستا در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: مردم ویدر منتظر دریافت نتایج این بررسی هستند.

حیدر نجارلو می‌گوید: رئیس سازمان محیط زیست قول داد به عنوان مدعی العموم از حق مردم روستای ویدر دفاع و موضوع را پیگیری کند، هم اکنون روستاییان چشم انتظار دریافت نتایج حاصل از بررسی محیط زیست هستند.

کارزار «دستور فوری ریاست جمهوری به منظور توقف کارخانه سیمان فرداد روستای ویدر شهرستان زرندیه» نیز پس از کمپین «نه به کارخانه سیمان در روستای ویدر» راه‌اندازی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده